Mobily rekordně vydělávají

  • 17
Mobilních čísel je v Česku více než obyvatel, ale téměř si nevoláme. Průměrný Čech, který často bere telefon i na místa, kam každý musí sám, protelefonuje denně jen necelé tři minuty. Ale i to stačí mobilním operátorům k rekordním výdělkům.

Průměrná marže ve vyspělých státech je sedmatřicet procent, v Česku přesahuje čtyřiačtyřicet.

V Evropě dosahují výrazně větší ziskovosti jen mobilní telefony v Rusku a Itálii.

Vyplývá to z přehledu Wireless Matrix 2004, který ve čtvrtletních intervalech sestavuje v šestačtyřiceti zemích světa investiční banka Merrill Lynch.

"Na první pohled je jasné, že žádná cenová válka se v České republice nekoná," komentuje výsledky John Strand, šéf dánské společnosti Strand Consult, která se na sběru dat podílí.

Vysoké marže vysvětluje jednak nižšími náklady tuzemských operátorů, jednak i relativně vysokou cenou za provolanou minutu. Přibližně 5,50 koruny za minutu hovoru patří k vyššímu evropskému průměru.

Před Českem je šest západoevropských států, suverénně nejdražší je Švýcarsko, kde se za minutu volání platí v průměru téměř jedenáct korun. Naopak oázou levného telefonování jsou Spojené státy, kde šedesát vteřin spojení přijde na 1,80 koruny.

"Naše ceny momentálně odrážejí hodnotu, kterou poskytujeme zákazníkům i ve formě šířky a kvality nabízených služeb," uvádí mluvčí Eurotelu, který je v Česku nejziskovější mobilní firmou a jenž začal vracet majiteli, Českému Telecomu, investici ve formě miliardových dividend.

Těsně v závěsu co do ziskovosti se drží T-Mobile, který zatím společnosti Deutsche Telekom a Českým radiokomunikacím dividendy nevyplatil.

"My půjdeme spíš cestou dalších investic do sítě než snižováním cen," chladí nadšení z možného pádu cen volání pro koncové uživatele šéf T-Mobile Roland Mahler.

Stejně smýšlejí nyní i v Oskarovi, který na trh přišel jako poslední a jako nejmenší operátor má omezené možnosti úspor z velikosti.

"Spíš než cenou chceme o zákazníky bojovat kvalitou. Navíc naše stávající cenová politika je pro nás stále jistou konkurenční výhodou," uvádí mluvčí Oskara. O tom, že Češi mají nyní jen málo důvodů ke změně operátora, vypovídá i další číslo z průzkumu Merrill Lynch.

"Míra nevěry", která měří procento zákazníků, kteří měsíčně utečou ke konkurenci, se v Česku dlouhodobě pohybuje pod jedním procentem. Věrnější jsou na celém světě jen Švédové a Turci, obvyklá hodnota je více než dvojnásobná.

"Rozhodně to není tím, že bychom se o zákazníky nepřetahovali," říká Mahler. "Je to o mentalitě lidí a účinnosti věrnostních programů," dodává. "Toto číslo půjde rozhodně nahoru. Prvním impulsem bude příchod Vodafone," tvrdí analytik John Strand.

Změny nastanou s Vodafonem
Větší změny cen a poměru sil na trhu se očekávají ve dvou momentech. První nastane na podzim, kdy se nadvlády v Oskarovi ujme Vodafone, druhý se dá v čase hůř odhadovat - příchod dalšího operátora na trh. V západní Evropě totiž některé firmy s úspěchem pronajímají část kapacity svých sítí.

Takzvaní  virtuální operátoři potom nabízejí vlastní tarify pod vlastní značkou, často za zlomky původních cen.

Česko je podle informací MF DNES v hledáčku easyMobile, který patří do stáje Haji-Ioannou Steliose, majitele nízkonákladové letecké společnosti easyJet. Mobilní služby pro něj například v Británii provozuje dánský telekom TDC, kterému patří i český Contactel.

Zájemců je však více, například největší alternativní operátor GTS Novera jedná s Oskarem.

"Jednání nepokročila do stavu, kdy bychom je mohli jakkoliv komentovat," uvedl mluvčí Oskara. Většina jednání zatím skončila na nezájmu ze strany současných operátorů, kteří se obávají "kanibalismu" na vlastních zákaznících. "Zatím jsme se nesetkali s nabídkou, která by vhodně doplňovala naše podnikání," říká mluvčí Eurotelu.

Druhou možností, kterou se vydalo například Irsko nebo Francie, je nařízení regulátora, v českém případě Českého telekomunikačního úřadu, který vpuštění konkurenta do sítě nařídí.

"Takové rozhodnutí zatím nepřipravujeme," říká šéf ČTÚ David Stádník. "Musíme nejprve dokončit analýzu mobilního trhu, teprve potom je možné vydat opatření," dodává. Analýza má být hotová do devíti měsíců

Mobilní telefon - ilustrační foto