Ruzyně vs. Vodochody: letiště budou hrát o miliony šetřivých klientů

  7:00aktualizováno  7:00
Pražské ruzyňské letiště se začíná připravovat na vznik konkurenta v nedalekých Vodochodech. Obě letiště budou soutěžit o několik milionů cestujících ročně převážně z řad těch lidí, kteří si přejí létat lacino a jsou kvůli tomu ochotni obětovat část pohodlí.

Na segment nízkonákladových leteckých dopravců se majitel vodochodského letiště, společnost Penta, orientuje od počátku záměru přestavby neveřejného letiště na severu Prahy u Odoleny Vody. Kromě lowcostových pravidelných linek mají druhé pražské letiště živit turisté z charterových letů pronajímaných cestovními kancelářemi.

Přestože Letiště Václava Havla zatím sází spíše na rozšiřování nabídek klasických dopravců, z nichž má letiště kvůli většímu objemu objednaných služeb i více peněz, nástup konkurence může strategii největšího českého vzdušného přístavu pozměnit. Společnost už má připravený takzvaný ultra lowcost koncept pro nízkonákladové dopravce, který může do budoucna spustit.

Terminál z kontejnerů

Ve hře jsou podle předsedy představenstva letiště Václava Řehoře dvě cesty. Tou první je vybudovat pro tuto část klientely nový, velice jednoduchý terminál například z montovaných plechových kontejnerů. Druhou cestou může být přeměna takzvaného nástupního prstu A na prvním terminálu určeném pro lety mimo celní unii EU, ze kterého vede nejkratší cesta na letištní plochu.

Fotogalerie

V takovém případě by letiště do tohoto prstu omezilo další investice a jeho uživatelé by se museli podle Řehoře obejít bez nadstandardního vybavení. To představují například nástupní mosty, kterými cestující nastupují přímo do letadel.

Příchod k letadlům přes letištní plochu může bezproblémově fungovat například v středomořském Řecku. V Praze, kde je proměnlivější počasí, je taková úspora na rozvážení každého cestujícího, zda bude riskovat, že během nástupu zmokne a pak stráví v letadle několik hodin.

Vodochodské letiště čeká před spuštěním provozu ještě poměrně dlouhá cesta. Po roce 2014 bylo pozastaveno územní řízení, které by se ve druhé polovině letošního roku mělo opět rozeběhnout. To s sebou přinese nutnost přepracovat původní dokumentaci, která byla připravována podle dnes již neplatné legislativy. Teprve pak se může investor pustit do druhého kroku, kterým je žádost o získání stavebního povolení.

„Celý proces získání stavebního povolení (včetně soudních sporů s odpůrci) odhadují asi na pět let, samotnou výstavbu na 1,5 až dva roky. Takže provoz můžeme očekávat někdy kolem 2025,“ uvedl ředitel Vodochodů Martin Kačur.

Paralelní dráha je nutnost

Během těchto osmi let předpokládá ruzyňské letiště stabilní nárůst cestujících, který by se z nynějších více než 15 milionů za rok mohl zvýšit na 20 milionů v roce 2025. Ani tento počet není konečný. Ministerstvo financí, které za stát letiště spravuje, plánuje do Ruzyně masivně investovat. Součástí plánu, jak počet cestujících do roku 2035 rozšířit o dalších deset milionů, je především výstavba takzvané paralelní vzletové dráhy nebo rozšíření druhého terminálu.

Oproti tomu plány vodochodského letiště jsou skromnější. Letiště předpokládá, že ročně odbaví 3,5 milionu cestujících. Toto číslo je omezeno povoleným počtem startů a přistání, které letišti umožňují hlukové limity.

Hlavní konkurenční výhodou nově vzniklého letiště má být proti jeho většímu soupeři nízká cena služeb. Na tu se pokusí zlákat a soupeři přetáhnout největšího charterového dopravce v zemi, společnost Travel Service, uvedl Kačur.

Připustil však, že to není jednoduché. „S Travel Service bychom samozřejmě rádi spolupracovali, ale provozní limity – zejména noční uzávěra letiště, budou zřejmě pro Travel Service provozně nepřijatelné,“ dodal.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Recyklace se musí vyplatit. Část plastů končí kvůli nákladům na skládce

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Některé plasty se nerecyklují, protože by to bylo drahé. Končí na skládkách či ve spalovnách. Nejznámější z...

Růst české ekonomiky letos zpomalí na 2,6 procenta, očekává OECD

Generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Ángel...

Růst české ekonomiky v letošním roce zpomalí na 2,6 procenta z loňských 2,9 procenta. Předpovídá to Organizace pro...

Najdete na iDNES.cz