Neděle 5. prosince 2021, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. prosince 2021 Jitka

Souboj značek o zákazníka. Za reklamu odvedou přes miliardu korun ročně

  12:11
Lídry v marketingové komunikaci jsou především značky s tučnými rozpočty. Do popředí z pohledu marketérů i zákazníků se dostal například zelený mimozemšťan e-shopu s elektronikou Alza, či řetězec Lidl díky „speciálním týdnům“ a zvýšeným mzdám. Za reklamní kampaně utratí společnosti ročně přes miliardu korun.
Podle studie agentury Ogilvy & Mather dominuje Alza ostatním značkám na marketingovém trhu.

Podle studie agentury Ogilvy & Mather dominuje Alza ostatním značkám na marketingovém trhu. | foto: Alza.cz

Internetový obchod Alza.cz ročně prodá desítky tisíc plyšáků se svým zeleným mimozemským maskotem. Děti ho milují, rodiče nakupují. Je to spíš symbolický triumf největšího zadavatele reklamy, který za osm velkých a zhruba dvacet menších kampaní loni utratil v ceníkových cenách 1,4 miliardy korun

Jasným lídrem v komunikaci je firma také v nové studii o retailu agentury Ogilvy & Mather. Do této pozice ji v kategorii Elektro pasovalo na 93 procent ze tří set oslovených marketérů, druhý Datart měl podporu 38 procent (respondenti hlasovali pro dvě nejsilnější značky). E-shopový král je zároveň jediným vítězem své kategorie z prostředí onlinu.

Jak si vedou maloobchodní značky

Jak si vedou maloobchodní značky

Alza si všechny kampaně dělá „inhouse“, pomocí svých týmů. „Marketingové investice rostou, ale výrazně pomaleji než růst obratu Alzy. To znamená, že se nám daří dosahovat větší efektivity. Samozřejmě těžiště offline komunikace tvoří naše televizní kampaně,“ říká šéf marketingu Jan Sadílek. Velké investice jdou i do onlinu.

Ještě dominantněji e-shop působí ve srovnání s obchodem CZC, dvojkou na trhu v tržbách za elektro a čtyřkou v hodnocení marketérů. CZC, která dává do spotů, outdoorové a tištěné reklamy a rádia „jen“ desítky milionů ročně, dobře ví, že s Alzou se dá těžko soupeřit. I proto v nové kampani zdůrazňuje, že je sice dvojkou trhu, ale služby má na jedničku. CZC také dvakrát zvažuje, zda jít do drahé televize, raději má online.

Čerstvost místo nízké ceny

Podle ředitele Ogilvy Ondřeje Obluka je největší konkurence v propagaci právě v segmentu elektroniky, ale i potravin, kde je velký počet silných hráčů a nastupujících e-shopů. Přesto i potraviny mají jasného lídra, kterým je Lidl. „Rozhodně válcuje ostatní objemem výdajů na reklamu, které jsou až násobně vyšší než u některých konkurentů. Samotné kreativní řešení je pak celkem tradiční,“ hodnotí Obluk.

Lidl utratí za reklamu podle agentury Nielsen přes miliardu korun. Za úspěchem konceptu není jen štědrý rozpočet, ale i řada marketingových akcí typu retro týden přes dlouhodobou spolupráci s kuchařskými a hereckými celebritami až po zvýšení mezd, kterými své konkurenci nastavil vysokou laťku.

Na potravinách je zajímavé, že cena, byť na jejím zdůrazňování zadavatelé reklamy v Česku bazírují víc než na Západě, už v komunikaci trochu ustupuje a do popředí se dere čerstvost a kvalita. Řetězcem, který podle marketérů takřka nekomunikuje (2 procenta), je Penny Market. Ale i druhý Kaufland získal jen 30 a Tesco 25 procent.

V podstatě nekončící televizní kampaň zeleného Alzáka je extrém. Na obrazovku se však postupně probojovávají další e-shopy, které už se nechtějí spokojit jen s lovením zákazníků v digitálních vodách. Nejvíce se to daří (alespoň podle mínění odborníků) módnímu Zootu, který je třetí nejsilnější značkou v oblasti módy po Baťovi a H&M, a prodejci parfémů Notino.

Mezi drogeriemi s přehledem dominuje řetězec dm drogerie, který v komunikaci klade důraz na přírodní kosmetiku, vlastní značky a to, čemu říká dlouhodobě nízké ceny. Dm je zároveň první z kamenných obchodů v branži, který spustil e-shop. Poslední a nejvyrovnanější kategorii sportu ovládla síť prodejen Sportisimo, o něco méně vidět byl Decathlon a Intersport.

Obojživelný byznys

Právě prolínání kamenného byznysu s onlinem je trendem, který podle expertů nejvíce ovlivňuje český retailový trh. Je o tom přesvědčeno 91 procent z nich. Většina si také myslí, že se tato obojživelnost týká především elektroniky. Naopak nábytek marketéři vnímají jako nejkonzervativnější segment, který sází na tradiční prodej.

Největší potenciál z konceptů, které usnadňují nákupy, mají samoobslužné skenery, které zavedly řetězce Globus a Tesco. Věří jim 62 procent oslovených. Zhruba třetina sází na to, že se v ČR brzy objeví nakupování bez aktivního placení a také inovace jako „chytrá zrcadla“, v nichž se zákazník vidí v nových šatech, aniž by si je oblékl. „Marketéři na to mají dobrý čich. Můžeme věřit, že se zde do zhruba tří let některé novinky objeví,“ řekl Obluk.

Jak glosuje společnost Kantar Millward Brown ve své studii o retailu, cenová válka se přesouvá do oblasti inovací a podstatou úspěchu bude schopnost obchodníků povýšit nakupování na zážitek.

ŽIVĚ: Planespotting Letiště Václava Havla

  • Nejčtenější

Baterie změní celou energetiku. Evropa bude brzy soběstačná, věří expert

Premium Zatímco 20. století patřilo spalovacím motorům, nynější věk má patřit bateriím. „Všechno, co má spalovací motor, bude...

Izraelci si tisknou steaky. Alternativní výrobu chválí nejen ekologové

Kousky masa z 3D tiskárny se stávají realitou díky izraelské společnosti MeaTech. V dohledné době, týdnech či pár...

Sexuální tlak nebo urážky. Ovlivňoval mě milenec, řekla Holmesová soudu

Spoluzakladatelka nechvalně proslulé společnosti Theranos v pondělí svědčila před soudem. Elizabeth Holmesová tam...

Za zrušené adventní trhy vyšší náhrady. Ale čára se udělat musela, míní expert

Vláda kvůli covidu zakázala vánoční trhy a tak prodejci cukroví, ozdob a svařáku musí zavírat stánky jen pár dnů od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šance malá, dopady kolosální. Saxo Bank si tipla, co může otřást světem

Jako každý rok přinesla dánská investiční banka Saxo Bank pro rok 2022 deset hrozících černých labutí, které mohou...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Čeští zaměstnanci chtějí odpovědné šéfy s hodnotami. Ne každý to však splňuje

Čeští zaměstnanci se čím dál tím více zajímají o společenskou odpovědnost firem, ekologii a odpovědnost zaměstnavatelů...

Green Deal mohou firmy využít jako velkou příležitost, říká odborník

Premium Měli bychom využít možností, které nám Green Deal dává, pomoci inovátorům i malým firmám, říká Jan Růžička, šéf...

Hypoteční boom trvá. Banky a spořitelny letos rozdaly úvěry za 301 miliard

Banky a stavební spořitelny poskytly letos do konce října hypotéky za 301,2 miliardy korun, což je více než za celý...

Bez zvyšování daní se rozpočet nevzpamatuje, upozornila rada

Národní rozpočtová rada varovala, že ke konsolidaci veřejných financí nebudou stačit jen škrty ve výdajích, ale bude...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Jiří Krampol je hospitalizovaný se zápalem plic

Jiří Krampol leží v pražské nemocnici Na Františku. Třiaosmdesátiletý herec je během posledních tří měsíců už potřetí...