Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

KOMENTÁŘ: Kvóty aneb nechte trubce zkrachovat!

  15:43aktualizováno  15:43
Reakce na direktivu schválenou Evropskou komisí je zatím bouří ve sklenici vody. Zatím není jasné, jak bude záměr vypadat v praxi a navíc výsledek neumíme odhadnout. Čert tkví vždy v detailu. Na byrokratické nařízení se reaguje formálním splněním požadavku. Nic víc.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Je prokázáno, že žádné izolované opatření, jako například kvóty, k řešení nevede. Kvóty vždy zjitří emoce a zvlášť v postkomunistické společnosti nemáme direktivní nařízení rádi. Tato problematika je však daleko komplikovanější.

Stereotypy se kvótami neodbourají

Největší bariérou v kariéře je často přístup nejbližšího okolí nadějné manažerky. V momentu, kdy se snaží sladit roli ženy a matky, se jí často namísto podpory dostane jen odsouzení. Jako na "krkavčí matku" se na ni kouká její vlastní máma, tchýně, sestra či kamarádky. Ženy se v takových momentech svého života překvapivě daleko méně vzájemně podporují než muži. Stereotypy platí i opačně, muž, který chce jít na rodičovskou dovolenou, se většinou setká s posměchem. V těchto věcech, které můžeme ovlivnit už teď a tady, máme před sebou řádný kus cesty. Můžeme například platit mužům a ženám na stejné pozici stejně.

Jan Bubeník (44)

Zabývá se vyhledáváním top manažerů ve společnosti Bubenik Partners. V minulosti působil například ve firmách McKinsey & Co nebo Korn/Ferry. Patřil mezi organizátory studentské stávky v roce 1989.

Myslím však, že problém nerovného přístupu k příležitostem na pracovním trhu tato direktiva nevyřeší. Je to nesystematické opatření vedené šlechetnými úmysly, ale postihující jen malý, omezený výsek trhu, který lze vykládat i jen jako neexekutivní pozice ve správních orgánech. Vůbec nepostihuje nerovnosti v dalších úrovních managementu.

Je potřeba se na tuto problematiku podívat trochu více zeširoka. Nutnost řešit tuto situaci by neměla být vnímána jako nějaký druh diskriminace, ať už pozitivní nebo negativní, a už vůbec ne jako "genderová válka". Bylo by mi to líto, ale klidně to tak může dopadnout. Tak to vnímáme u nás, ve velice homogenním prostředí české kotliny, po všech holocaustech, odsunech a půl století totality.

Problém a zároveň velká příležitost je v tom, jak dát prostor talentovaným lidem k tomu, aby se mohli profesně realizovat a zároveň tvořili něco užitečného a cenného pro společnost. Tečka. Někdo tomu říká diverzita, někdo rovné příležitosti. Já myslím, že je to obyčejná lidská slušnost a selský rozum. Ať se přihlásí někdo, komu by přišlo přijatelné, kdyby se k jejich nejbližším někdo choval neférově a nebo rovnou odmítavě jen proto, že jsou nějakého pohlaví... Tyto stereotypy existují, jsou zde skupiny lidí, kteří to mají objektivně těžší - ženy, senioři, gayové, postižení... Toto rozdělování je hloupé.

Mozek firmy pojede na obě hemisféry

Jsou zde však i měřitelná, tvrdá fakta. Firmy, které mají vyrovnanější zastoupení obou pohlaví v managementu, jsou dlouhodobě ziskovější a zaměstnanci jsou v nich spokojenější. Proč? Protože využívají přirozeně rozdílných silných vlastností, vůdčích dovedností a rysů mužů i žen. Ty se skvěle navzájem doplňují, nebo ne? Mozek jednoduše jede na obě hemisféry, ne pouze na jednu. Je tvořivý i logický. Je schopen vnímat potřeby mužských i ženských zákazníku na trhu.

A komu to nestačí jednoduše, tak přiložíme. Například ženy dělají většinu nákupních rozhodnutí. Rozhodují mimo jiné i o tom, jaké pivo bude v mé, ale i vaší lednici, pánové. Pro ty stále nevěřící odkazuji na studii McKinsey & Company ze začátku tohoto roku jménem Využití plného potenciálu žen v české ekonomice.

I v České republice je řada firem, které se zavedení kvót bát vůbec nemusí, protože už tam mají chytré ženy a muže. Ve společnosti Bubenik Partners pracujeme s několika společnostmi, které chtějí mít v této otázce před ostatními náskok a možnost výběru. Víme, že je to dlouhodobý, bolestivý proces, prát se s tradiční mentalitou a stereotypy v našich hlavách. Jak firma přistupuje k ženám a jejich příležitostem, indikuje, jestli je obecně otevřená k zapojení a uplatnění zajímavých a talentovaných lidí.

Trpělivé firmy vydělají

Jak na to? Musíte být vlídný a vnímavý k zapojování žen na začátku i v průběhu jejich kariéry, zvlášť, když se mají vracet z mateřské. Aby však uvěřily, že má smysl se snažit a že je možné aspirovat i na nejvyšší posty, musí ve firmě vidět vzory. Těch se nám dle studií setsakramentsky nedostává! Jsou to jednotky procent v těch nejvyšších patrech...

Takže je třeba "naočkovat" kompetentní a zkušené ženy z vnějšího prostředí. Pro to, aby mladší ženy připustily a uvěřily, že je to možné i chtěné. A my, pánové, abychom si na to zvykli, přijali to a nakonec si to konečně začali i užívat. Firmy, které už to dokázaly, ví, že nemohou prodělat. A tak se ptám: Proč pomáhat tupým trubcům, kteří nechtějí talentované lidi? Paní komisařko Redingová, prosím, ty nechte o jejich újmě raději zkrachovat!

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Strojírenský veletrh se bude konat, shodla se vláda s odbory a zaměstnavateli

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně by se měl letos uskutečnit. Shodli se na tom zástupci vlády, zaměstnavatelů a...

GDPR ani za dva roky spousta firem nepochopila. Většina si ale ví rady

Uplatňování Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) se sice výrazně zlepšilo, ale správné používání tohoto...

Většina Čechů se bojí o své oblíbené restaurace. Přesto do nich nechodí

O budoucnost svých oblíbených restaurací se bojí sedm z deseti Čechů. Obavy, že kvůli koronaviru a souvisejícím vládním...

Potravinová soběstačnost znamená svobodu, říká šéf Zemědělského svazu

Premium Česku chybí potravinová soběstačnost, zejména u živočišné výroby. Podle předsedy Zemědělského svazu ČR Martina Pýchy je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz