Podle mluvčí Jany Ptačinské Jirátové v minulosti Kofola nabízela například skořicovou, čokoládovou či ořechovou příchuť, ale třeba i variantu nazvanou Linecké cukroví. „Letošní příchutě jsme zvolili proto, že jsou pro Vánoce jedny z nejtypičtějších a nejoblíbenějších. Volba padla na Kofolu Vanilkový rohlíček a Kofolu s vůní rumu, který je nedílnou součástí například vánočních perníčků,“ míní tisková mluvčí.
Naplnit nádrž i žaludek. Kde v Česku stojí za to zastavit u pumpy |
Za rumovou příchuť ale firma ještě před oficiálním uvedením novinky na trh sklidila kritiku. Podle zjistění Hospodářských novin může tato edice navodit pozdější návyk na alkohol. Podle Petra Freimanna, který stojí za iniciativou Nechmel děti a poukazuje na konzumaci nealko pivních nápojů dětmi, problém však není jen ve zvolené příchuti.
„Principiálně ani nealko pivo, ani kofola nejsou nápoje určené pro děti. Každý rodič si proto musí zvážit sám, nakolik bude konzumaci těchto nápojů u svých potomků podporovat. V tomto případě bych se tomu osobně určitě vyhnul, rizikové to je,“ říká Freimann.
Může mít kofola s rumovou příchutí negativní vliv na vnímají alkoholu u dětí?
„To se ovšem netýká jen příchutí. Kofola sama o sobě obsahuje vysoké množství cukru. Na trhu se ovšem objevují i další produkty, které nejsou vhodné pro děti či mladistvé. Patří k nim energetické nápoje či nikotinové výrobky,“ doplňuje k problematice návykových výrobků Freimann.
Kofola na dotaz iDNES.cz argumentovala, že na trhu existují kontroverznější a návykovější produkty než její limitovaná edice s aromatem rumu. „Oba naše nápoje jsou dostupné pouze v předvánočním čase a v omezeném množství. Zákazníkům přinášejí zpestření, které jim ozvláštní, provoní a zpříjemní tradiční Vánoce.
Souhlasíme, že dětem alkohol do ruky nepatří a věříme, že každý rodič se sám rozhodne, nakolik si zrovna tuto limitovanou edici vychutná s dětmi nebo zda zůstane věrný Kofole Original,“ hájí rozhodnutí Ptačinská Jiratová.
Začalo to skořicí
Historie limitovaných vánočních edic Kofoly se začala psát v roce 2007. Úplně první byla Kofola Skořicová a skořice se o Vánocích pravidelně opakovala i v dalších letech. Někdy samostatně, jindy ve spojení se švestkami, s hruškou nebo s jablky. Kofola zkoušela i příchutě jako linecké cukroví a vanilkové rohlíčky, med, čokoládu či marcipán.
Vánoce v Česku nezdraží. Po loňském skoku hodlají obchodníci držet ceny |
„Při jejich tvorbě se snažíme přijít s něčím trochu nečekaným a překvapivým, aby se Vánoce ve společnosti Kofoly i trochu ozvláštnily,“ vysvětluje Lenka Tenglerová, marketingová manažerka značky Kofola.
Limitované edice ve vánočním přebalu jsou dostupné na pultech obchodů už od listopadu. Prodávají se ve dvoulitrových láhvích: rumová na celém trhu, vanilkový rohlíček pouze v prodejnách Albert. Dvoulitrová limitovaná Kofola rumová se nyní v obchodech a e-shopech prodává za 38,90 korun.