K ziskům na trhu unie je dlouhá cesta

Volně prodávat zboží na sedmačtyřicetkrát větším trhu, než je Česko, se na první pohled zdá jako ráj pro byznys. Jak se uvádí ve studii Jak vydělat na rozšíření EU, kterou vypracovalo londýnské Centrum pro evropskou reformu, pro současnou EU a její firmy bude vstup deseti nováčků rozhodně přínosem.

Trh se rozšíří o dalších 100 milionů zákazníků a vzniknou nová pracovní místa.

Pro české firmy snažící se proniknout na velký trh to však bude znamenat také hodně nových překážek a pravidel opentlených bruselskou byrokracií. Za lákadlem možných vyšších zisků čekají také daleko větší možné pokuty a hlavně daleko větší konkurence.

Některé firmy znají své. Obzvláště ty, které už s EU obchodují dlouho. "Neznamená to pro nás velkou změnu, protože drtivá většina našich zákazníků je už dnes evropských, a tak se kvalita, ceny a způsob komunikace se nemění," uvedl jednatel firmy EcoGlass Jiří Kočárek. Jeho firma dodává čočky do reflektorů aut, například do nového Fiatu Punto.

Takových firem však není mnoho. A jak dodává Kočárek, ne všechny jsou na tom ve své připravenosti stejně a vstup země do unie může představovat i velké zklamání.

"Vstupujeme do neznámého prostředí a naše podniky mají horší startovací pozici. Proto existují rizika, že české firmy se tam budou trochu ztrácet a pro některé to může znamenat i zánik," tvrdí Martin Duda z České podnikatelské reprezentace v Bruselu.

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA
VŠE O EVROPSKÉ UNII
Příkladem může být unijní systém na dovoz rýže, která kvůli tomu v Česku zdraží až o 100 procent. Jedním z důvodů je daleko komplexnější systém jejího dovozu do EU. Tuzemští dovozci se musí přihlásit ve speciálních soutěžích na dovozní licence, a teprve pak mohou rýži nakupovat.

Podobně dopadly banány, které také čeká zdražení. Místo původního přímého dovozu se čeští obchodníci budou muset podrobit systému kvót, jež určuje Brusel.

Jakkoliv pravidla pro podnikání určují zákony Evropské unie, spousta regulací včetně daňové otázky, které jsou pro byznys často klíčové, zůstávají v kompetenci národních vlád.

Je dobré být česká firma
Zatímco budou čeští politici v Irsku oslavovat vstup Česka do unie, šéf největšího tuzemského prodejce ojetých aut Anthony Denny zamíří do holandského Utrechtu.

Jeho firma AAA Auto otevře své nové centrum, kde bude moci nakupovat auta přímo u zdroje, nedalekého trhu s ojetými auty. "Je to v podstatě podobné, jako bychom otevírali nové centrum před 1. květnem, kdy Česko vstupuje do unie, ale teď už na nás nehledí s takovým podezřením," řekl Denny.

"Je pro nás moc dobré, že jsme česká firma," dodal Denny, který je sám Australan.
AAA původně plánovali otevřít nové centrum v Belgii, ale tam narazili na "příliš mnoho byrokracie". Proto si nakonec vybrali Utrecht.

Otevřít sídlo přímo v unii vyjde asi na 60 milionů korun. Denny však věří, že se to vyplatí. Chce zvýšit objem nakupovaných aut ze současných 80 týdně až na třikrát tolik. Utrecht má však být jen začátek.

"Bude to hlavní centrum pro prodej v západní Evropě, ale také jsme koupili pozemek na Slovensku a v Polsku, kam se chceme dále rozšiřovat," říká Denny. O vstupu na trh unie uvažuje i firma Auto Esa, říká předseda Hospodářské komory Jaroslav Drábek.

"Spousta firem už zahájila přípravy bez ohledu na to, zda už jsme v EU, nebo ne," dodává Drábek.