Jančura: Náš vlak bude hezčí než pendolino

  12:44aktualizováno  12:44
Radim Jančura může být sám se sebou spokojen. V únoru se stal podnikatelem roku. Jen o dva měsíce později se ocenění dočkala i jeho firma Student Agency. Dostala se totiž na páté místo mezi nejobdivovanějšími českými firmami. Lepší byla jen Škoda Auto, ČEZ, Zentiva a Plzeňský Prazdroj.

Radim Jančura, Student Agency | foto: Radek Miča, MAFRA

*Co si myslíte, že je důvodem, že jste se dokázali prosadit v takové konkurenci?
My jsme v žebříčku byli už loni, ale na nepočitatelném místě jedenáct až sto. Letos jsme opravdu na zajímavém umístění a je to nádherné, když vidím vedle jakých jsme firem -  nebo jaké firmy jsme nechali ještě za námi. Není to žebříček ekonomických úspěchů, ale spíše pocitový žebříček úspěchů vůči veřejnosti. A to je to, co děláme. Pro nás je nejdůležitější servis. Nejen transport z bodu A do bodu B, ale také alespoň dva úsměvy stewardky, kafe a noviny.

*To je vaše nejsilnější stránka?
Tím, jak firma vyrostla na zelené louce, tak si vybudovala proklientské cítění. A to se od prvních zaměstnanců, což jsem byl já, dostalo k dalším pěti stům. To je naše největší síla. Pak to, že je to čistě malá firma bez jakéhokoli cizího kapitálu. Všechno, co firma vydělá, investuje zpátky. Protože potřeby jednoho člověka nejsou tak velké, aby firmu ždímal. Mnohé firmy mají akcionáře, kteří jsou hamižní. My o tom ale neuvažujeme. To by byla chyba.

*Jak jste firmu zakládal?
Zakládal jsem ji sám. Jako student čtvrtého ročníku na univerzitě jsem si sedl do kanceláře a čekal jsem na první klienty. Nechodili.

*Kdy se to zlepšilo?
Až po první reklamě. Nemusel jsem totiž tehdy vrátit sedm tisíc korun kamarádovi, který mi prodal strašně starý počítač. Tak jsem za to nakoupil reklamu v tramvajích - ty známé klasické letáčky, na kterých byly au-pair pobyty. A to v té době zabralo. Dnes už je jakákoli reklama marná, protože je jí moc a lidé jsou k ní hluší a slepí. Ale tehdy těch pár letáčků tak změnilo firmu, že se týden, no spíš půl roku, nic nedělo, a pak najednou se dveře netrhly. Za nějaký měsíc přišli první zaměstnanci a pak už to jelo. Pochopil jsem, že marketing je nejdůležitější.

*Je start firmy nyní těžší, než když jste začínal vy?
Před deseti lety stačilo dát o sobě lehce vědět a už se s trhem dalo pracovat. Dneska se zapsat, dát lidem vědět o tom, že tady nějaká firma vůbec existuje, tak to je otázka stovek milionů korun. Dřív stačilo podstatně méně. Po pádu komunismu tu moc firem nebylo - Čedok a pár dalších. Ty se do hlav lidí dostaly, ale teď už je tam plno.

*Máte autobusové linky, zprostředkováváte au-pair pobyty, co je pro vás nejdůležitější?
Jednoznačně letenky - z hlediska obratu i příjmů. Ale autobusy jsou výkladní skříň, kde se dá dobře komunikovat s klienty. Takže autobusy jsou zase jednoznačně nejlepší marketingově. Ale také nejnáročnější, protože se tu dá i hodně pokazit.

*Budete dál autobusové linky rozšiřovat?
V podstatě každý měsíc mámě nějaké nové. Teď jsme spustili linku do Jihlavy, před čtrnácti dny to byla Bratislava a Berlín a v červnu to bude Budapešť a Itálie. Po prázdninách linka z Prahy do Budějovic a do Hradce Králové. Jsme omezeni kapitálem. Firma si musí na nové linky vydělat a kapitál zvenčí nechci.

*A vydělávají na sebe? Za cestu do Jihlavy se platí jen 50 korun.
I ta padesátikoruna si na sebe vydělá, ale už je to hraniční cena. V Jihlavě ale nemáme pobočku a uvažujeme o jejím otevření do konce roku. Chceme, aby se klienti do té doby naučili využívat rezervace, třeba i přes web nebo SMS. Časem cena půjde trošku nahoru, ale vždycky budeme nejlevnější.

*Internetová rezervace je ale trochu problém. Nejdřív je třeba koupit u vás na pobočce otevřenou jízdenku nebo kreditovou jízdenku, pak teprve sednout k internetu. Neuvažujete, že by stálo za to i on-line nákup zjednodušit?
Je to otázka 14 dnů, kdy bude možné na našem webu koupit jízdenku přes platební kartu. To zatím chybělo

*Dříve jste naznačil, že uvažujete i o spuštění vlakové linky.
Výrobci pro nás připravují návrh, jak by ten vláček měl vypadat. My víme, že má být hezčí než pendolino, rychlejší asi nebude, protože vzhledem k tomu, jaké jsou v ČR koleje, to asi nejde. Ale stoprocentně bude levnější z hlediska nákupu, údržby a samozřejmě nižší bude i cena jízdenky.

*Pro koho bude?
Pro všechny. Snažíme se tak profilovat. Je fajn, že ve vlaku se dá udělat první a druhá třída, aby se klientela vyprofilovala. Já mám ale názor, že aby byl vlak plný, musí být dostatečně levný pro ty, co peníze nemají a dostatečně dobrý pro ty, co je mají. Takže když se to spojí, musí být kombinací toho, co se snažíme nabízet v autobusech - tedy aby byl levný a zároveň dobrý.

*Kam by jezdil?
V České republice jsou v podstatě dvě možnosti. Buď je to dotovaná doprava, tu dotují kraje nebo stát. Tam se zatím pouštět nechceme. A nebo nedotovaná doprava, což je dneska IC, EC i rychlíky. V podstatě to znamená trasy Brno - Praha,  Praha - Ostrava, případně linku na Slovensko. Těch možností moc není, naše republika je poměrně krátká.

*Budete uznávat i zákaznické karty Českých drah?
Asi ano. Tyhle karty jsou strašně rozšířené, takže by byla určitě chyba je neuznávat.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Desítky zakázek bude nutné vyhlásit znovu, ministerstvu se ztratila data

Ilustrační snímek

Národní elektronický nástroj (NEN) má ulehčit zadávání veřejných zakázek, v novém roce však některým soutěžícím práci...

Elektronické daňové přiznání nebude, úředníci zrušili tendr na daňový portál

Budova Generálního finančního ředitelství

Generální finanční ředitelství v úterý zrušilo zadávací řízení veřejné zakázky na zpracování portálu Moje daně. Z...

Ekonomika poroste o 3 procenta. Investujte, radí firmám Hospodářská komora

Ilustrační snímek

Růst české ekonomiky letos dosáhne tří procent, pokud nebude ohrožen mezinárodní obchod kvůli brexitu nebo obchodním...

Najdete na iDNES.cz