Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Experti: Greenwashing není jen o lhaní. Firmy často nevědí, že se ho dopouštějí

  7:00
Greenwashing je často vnímán jako záměrné klamání spotřebitele o ekologické prospěšnosti produktu, služby či celé firmy. Jenže už tato samotná definice je podle expertů částečně nepřesná.

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

„V mnoha případech se o záměr nejedná. Firma chce v dobré vůli udělat něco ekologičtějšího, aniž by znala celý kontext či vědecké poznání v dané oblasti,“ říkají odborníci z iniciativy No Greenwashing, která se problematikou zabývá.

Podle iniciativy se společnosti dopouštějí greenwashingu v mnoha případech z neznalosti. O to složitější to má zákazník, který je v dnešních dnech doslova zahlcen nápisy na produktech, tvrzeními a slogany firem, které samy sebe či své produkty prezentují jako šetrné k přírodě. A na taková tvrzení lákají zákazníky. „Běžný spotřebitel nemá šanci poznat, jestli se jedná o greenwashing či ne,“ tvrdí Vladimír Víšek z iniciativy No greenwashing.

Pouze jedna informace o produktu, jako je například recyklovaná láhev, toho o dopadu na životní prostředí příliš neprozradí. 

„Firma může zdůraznit, že je obal produktu stoprocentně recyklovaný, ale už se nezabývá tím, z čeho je produkt samotný. Ten může být pro životní prostředí naopak velmi škodlivý,“ uvádí Víšek jeden z příkladů Sedmi hříchů greenwashingu, kdy se firma může dopouštět tzv. lakování na zeleno.

Vždy je podle něj nutné se dívat na produkt či firmu jako celek. „Jak a z čeho byl produkt vyrobený, co se s ním stane, až doslouží, jestli je snadno recyklovatelný nebo odsouzený k tomu skončit na skládce,“ doplňuje Víšek.

Někdy ani doložený certifikát toho nemusí říct mnoho. „Existují různé certifikáty, některé jsou na hranici podvodu a neříkají vůbec nic o udržitelnosti. A to třeba i v segmentu přírodní kosmetiky. To, že je něco přírodní, vůbec neznamená, že to je udržitelné nebo ohleduplné k přírodě. Velmi často je to přesně naopak,“ upozorňuje Lenka Mynářová, která se oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomiky věnuje více než deset let.

Kromě přírodní kosmetiky stojí za zmínku třeba jednorázové nádobí z kukuřice či jiných potravin jako náhrada plastového. „Z hlediska dnešního vnímání udržitelnosti to není dobrá cesta. Je vždy potřeba se dívat na celý životní cyklus výrobku. Produkce potravin, čerpání zemědělské půdy, hnojiva, herbicidy, pesticidy, doprava, velká spotřeba vody. Opravdu ne vždy to znamená, že to je lepší možnost než syntetický plast, který jsme navíc schopni recyklovat,“ upozorňuje Mynářová.

Sedm hříchů greenwashingu

Hřích skryté změny
Firma komunikuje produkt jako udržitelný, ale zdůrazní pouze určitou líbivou věc, aniž by se podívala na zbytek produktu. 

Hřích menšího zla
Firma prezentuje produkt jako nejzelenější v dané kategorii. Jenže samotná kategorie je již sama o sobě diskutabilní, příkladem může být nízkoemisní nafta.

Hřích nedostatků důkazů
Spotřebitel nemá možnost environmentální pozitivní tvrzení snadno a rychle dohledat a potvrdit si je.

Hřích vágnosti
Obecné a nevýstižné zvolání, jako „jsme green“, „jsme eco“ bez uvedení dalších detailů. 

Hřích bezvýznamnosti
Spotřebiteli je představen pravdivý fakt, avšak nepodstatný v rámci dané problematiky. Firma například zdůrazňuje, že daný produkt neobsahuje určitý druh látky, který je přitom legislativně dávno zakázán. 

Falešné značky
Firma využívá vlastní/samozvané či pochybné certifikáty dokazující, že se jedná o ekologicky vyrobený produkt.

Hřích lži
Tvrzení něčeho, co není pravda.

Zdroj: TerraChoice, No Greenwashing

Nekalá praktika

Spotřebitel by měl podle zástupců iniciativy No Greenwashing při nákupech používat vlastní selský rozum, nebát se klást zvídavé otázky a ověřovat si informace. Za veškerá vypuštěná tvrzení – byť šířená s dobrým úmyslem – však nese odpovědnost samotná firma.

„Greenwashing má již svůj právní rámec a je postižitelný stejně jako jakákoli jiná nekalá praktika,“ upozorňuje Mynářová. Odkazuje zejména na výklad evropské směrnice o nekalých praktikách z prosince loňského roku, která uvádí konkrétní příklady, kdy se o greenwashing skutečně jedná.

Výklad směrnice mimo jiné upozorňuje, že u produktů označených jako kompostovatelné musí být uvedeny kroky, které má spotřebitel učinit.

„Firmy deklarují, že produkt je kompostovatelný, ale spotřebiteli již neřeknou, že jen v průmyslové kompostárně určitého typu, kde se používají speciální technologie. V České republice se žádná průmyslová kompostárna vybavená nutnou technologií pro průmyslové kompostování bioplastů vůbec nevyskytuje, nejsou příliš dostupné ani v Evropě,“ vysvětluje Mynářová.

Tvrzení uvedené na obalu, že výrobek je „kompostovatelný“, může být klamavé, pokud je kompostovatelný pouze průmyslovými prostředky a pokud obal neuvádí kroky, které musí spotřebitel učinit, aby výrobek kompostoval.

Pokyny k výkladu a uplatňování směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu

Podobné to je s produkty označenými jako biologicky rozložitelné. Z komunikace musí být jasné, v jakém prostředí jsou biologicky rozložitelné, za jakých okolností a podle jaké normy bylo měření provedeno. „Bez těchto faktů se opravdu jedná o nekalou praktiku a greenwashing,“ upozorňuje Mynářová.

Dalším příkladem je tvrzení „používáme jen obnovitelnou energii“. „K takovému sdělení je nezbytné dodat, ve které fázi životního cyklu produktu. Obnovitelná energie se zpravidla používá pouze při výrobě. Pokud to však firma neuvede přesně, jde o greenwashing,“ doplňuje Mynářová.

Na zavádějící způsob komunikace před několika lety doplatil americký řetězec Walmart, který prodával plastové výrobky s označením „biologicky rozložitelné“ a „kompostovatelné“. Taková tvrzení bez uvedení bližších informací jsou v rozporu s kalifornským zákonem. Zavádějící tvrzení přišla Walmart na necelý milion amerických dolarů.

Přesvědčování zákazníků o ekologické prospěšnosti firmy a jejích produktů není záležitostí pouze 21. století. Například ropná společnost Chevron si již v polovině 80. let minulého století zaplatila reklamní prostor v televizi a tištěných médiích. V kampani s názvem People Do společnost zdůrazňovala, jak se stará o zvířata. 

Firma sice o svých aktivitách v reklamách nelhala, avšak její celkový byznys měl značný dopad na životní prostředí. V literatuře jsou kroky společnosti se sídlem v Kalifornii uváděny jako ukázkový případ greenwashingu.

Český spotřebitel má v případě podezření na nekalou praktiku možnost obrátit se na příslušné instituce. Například jednorázové lžičky, které mají sloužit jako náhrada plastového nádobí, na kterých často bývá údaj „kompostovatelný produkt“, podle mluvčího České obchodní inspekce spadají pod dozor krajských hygienických stanic. „ČOI toto nemá ze zákona v dozorové kompetenci,“ uvádí Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.

Zákon o ochraně spotřebitele

Zákon o ochraně spotřebitele zakazuje užívání nekalé obchodní praktiky před rozhodnutím ohledně koupě, v průběhu rozhodování a po učinění  rozhodnutí.

Společnostem, které se snaží alespoň o malý „zelený krok“, iniciativa No greenwashing doporučuje komunikovat upřímně. 

„Každá firma by se měla podívat na celý svůj byznys a své dodavatelské řetězce a zhodnotit, kde jsou její slabé a silné stránky. A podle toho si vypracovat strategii udržitelnosti. Nebát se transparentně komunikovat a přiznat, kde se jí nedaří. Žádná firma nebude „zelená“ ze dne na den, důležité je mít jasné cíle, jak snižovat dopad činnosti na životní prostředí,“ uzavírá Víšek.

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Peníze z dohod unikají jinde, než se čekalo. Ministerstvo zváží změny

Premium

Odhadem o dvě miliardy ročně přichází státní rozpočet kvůli souběhu pracovního poměru a dohody u jednoho zaměstnavatele. Miliardové úniky na dohodách stát tušil. Podezřelými ale byli lidé, kteří mají...

10. října 2024

Čas na toaletě se do pracovní doby nepočítá, rozhodl švýcarský soud

Švýcarská hodinářská firma Jean Singer už od koronavirové pandemie požaduje po svých zaměstnancích, aby si napracovali čas strávený na toaletě, pokud překročí povolenou přestávku. Případ se dostal až...

10. října 2024  13:30

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé už vnímají, kdo je skutečný Tlustý, říká brašnář a obuvník. Zaujal i firmy

Roman Tlustý se svým řemeslem živí přes čtyřicet let. Když před pár týdny Ivan Petrův, majitel brašnářství, které nese Tlustého jméno, informoval zákazníky o možné insolvenci a prosil o podporu,...

10. října 2024  18:43

Na Ukrajině stoupá zájem o válečné dluhopisy, kupují je i drobní investoři

Válka na Ukrajině vyčerpává tamní státní pokladnu a zvyšuje zájem o státní dluhopisy. Kromě komerčních bank je nakupují také drobní investoři. Podle ukrajinského ministerstva financí zájem občanů o...

11. října 2024  10:13

Soutěžte o nejvyšší výhru v historii iDNES.cz. Už je ve hře hodnota přesahující 500 000 Kč

Soutěž

Velká soutěž o pravé investiční zlato a peněžní prémie je zpět. Od pondělí 7. října do neděle 17. listopadu se mohou čtenáři portálů iDNES.cz a Lidovky.cz zapojit do jedinečné hry, ve které rozdáváme...

5. října 2024,  aktualizováno  11.10 10:03

Objem hypoték v září klesl o 8,1 miliardy. Snížily se i úrokové sazby nových úvěrů

Banky a stavební spořitelny v ČR poskytly v září hypoteční úvěry za 24,2 miliardy Kč, což je proti mimořádnému srpnu pokles o 8,1 miliardy. Meziroční růst zpomalil ze 130 procent v srpnu na 80...

11. října 2024  6:46,  aktualizováno  9:58

Snaha o bezemisní ekonomiku hledá novou rovnováhu. Co může získat Česko?

Ve snažení o bezemisní ekonomiku se znovu rozdávají karty. Co to může znamenat pro český byznys a jak může podnikatelská sféra spolupracovat se státem? I to je mimo jiné tématem konference Národní...

11. října 2024  9:53

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...