Když měl na jaře roku 2019 ve Velké Británii premiéru vůz Hyundai Nexo na vodíkový pohon, reklamy ho popisovaly jako natolik bezemisní, že za jízdy dokonce čistí vzduch. Společnost Hyundai Motor UK dokonce tvrdila, že kdyby na silnicích jezdilo 10 000 jeho vozů, snížení emisí uhlíku by se rovnalo vysazení 60 000 stromů.
Tvrzení, že s novým vozem, jehož základní cena se pohybuje kolem 60 000 liber (1,6 milionu Kč), lze jezdit tak, že za sebou nezanechává jakékoli znečištění, však znělo až příliš dobře na to, aby to byla pravda. V červnu 2021 britský regulátor reklamy rozhodl, že tvrzení je mylné.
Úřad pro reklamní standardy (ASA) na základě svých analýz zjistil, že vůz sice filtruje vzduch, ale přesto uvolňuje škodliviny. Děje se tak kvůli opotřebení pneumatik nebo brzdového obložení. Zvláště pneumatiky jsou obrovským zdrojem znečištění toxickými částicemi. Přestože se společnost bránila, že neměla v úmyslu naznačovat, že vozidlo nezanechává v ovzduší žádné částice, ASA rozhodla, že reklama byla zavádějící a neměla by se znovu používat.
Zákon je priorita, říká Sunak
Při prodeji výrobků od automobilů, letenek až po nealkoholické nápoje nebo čisticí prostředky se běžně používají nejrůznější ekologická tvrzení. Na základě navrhovaných novel zákonů je ale úřady nyní budou bedlivěji kontrolovat. Firmám tak hrozí pokuty ve výši až desítek milionů liber za nepodložená nebo zavádějící tvrzení.
Sedm hříchů greenwashinguHřích skryté změny Hřích menšího zla Hřích nedostatků důkazů Hřích vágnosti Hřích bezvýznamnosti Falešné značky Hřích lži Zdroj: TerraChoice, No Greenwashing |
Podle návrhu zákona o digitálních trzích, hospodářské soutěži a ochraně spotřebitele, který britská vláda brzy představí, hrozí velkým společnostem za porušení spotřebitelského práva sankce až do výše 10 procent celosvětového obratu. Jednotlivcům, kteří tyto zákony poruší, budou hrozit pokuty až do výše 300 000 liber (8,4 milionu Kč). „Přijetí nového zákona je pro naši vládu prioritou,“ oznámil předseda vlády Rishi Sunak.
Právníci minulý týden uvedli, že nové pravomoci úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) přímo pokutovat společnosti se budou téměř jistě týkat i klamavých ekologických tvrzení, tzv. greenwashingu.
Coca-Cola adoptovala prales. Je to greenwashing, říkají ochránci přírody |
„CMA se domnívá, že takové počínání je v rozporu se zákonem,“ uvedl k tématu greenwashingu specialista na regulační vyšetřování a prosazování práva v advokátní kanceláři BCL Solicitors Richard Reichman. Právě greenwashing je v hledáčku regulačních úředníků. „Myslím, že se téměř jistě dočkáme vysokých pokut, pokud budou společnosti tato varování ignorovat,“ dodal Reichman.
Podle Stuarta Pontinga, partnera v oddělení společnosti Walker Morris zabývající se regulací a dodržování předpisů, měl CMA dosud značně omezené pravomoci v oblasti ochrany spotřebitele. „Úřady dostanou do ruky nástroj a budou ochotnější ho v případě potřeby použít,“ uvedl Morris.
Šetrnější k planetě?
V září roku 2021 úřad CMA zveřejnil kodex ekologických tvrzení a již loni v červenci oznámil, že prošetřuje reklamní ekologická tvrzení a tvrzení o udržitelnosti tří značek zásilkových obchodů s textilem: Asos, Boohoo a George at Asda. Bude nyní zkoumat, zda nebyla zavádějící. CMA však zatím nedospěl k názoru, zda došlo k porušení spotřebitelského práva. CMA také minulý měsíc oznámil, že bude rovněž zkoumat správnost environmentálních tvrzení o základních výrobcích pro domácnost, jako jsou potraviny, nápoje a toaletní potřeby.
V srpnu loňského roku britský reklamní regulátor ASA zakázal reklamu na prací prášek Persil (Unilever) poté, co značka nebyla schopna objasnit základ svého reklamního poselství ve znění „šetrnější k naší planetě“. Společnost Unilever minulý týden ve své obraně uvedla, že je lídrem v oblasti zlepšování životního prostředí a že ji rozhodnutí ASA překvapilo. Reklama podle ní ještě nebyla schválena pro vysílání.
Prázdné sliby nezachrání lidi, míní mladí a opět demonstrovali za klima |
Úřad pro finanční dohled konzultoval s odborníky svůj vlastní balíček opatření zaměřených na potlačení greenwashingu. Navrhuje omezit používání některých výrazů, jako je „zelený“ či „udržitelný“, v názvech investičních produktů a při marketingu.
Evropská unie má rovněž v příštích týdnech předložit nový zákon, který navrhuje pokuty pro společnosti uvádějící nepodložená ekologická tvrzení. Francie v lednu zavedla zákony, podle nichž musí firmy, které tvrdí, že výrobek je uhlíkově neutrální, informovat o všech emisích skleníkových plynů tohoto výrobku za celý jeho životní cyklus.
George Harding-Rolls, vedoucí kampaně organizace Changing Markets Foundation, uvedl, že firmy doposud nikdo nekontroloval, pokud jde o jejich ekologická tvrzení. Měly by podle něj mít povinnost předložit všechny relevantní důkazy, které by jejich tvrzení tvrzení podpořily.
„Je snadné vydělávat peníze na tom, když řeknete, že koupí našich výrobků můžete něco změnit,“ uzavírá podle The Guardianu Harding-Rolls. Mnohá z těchto tvrzení jsou podle něj zavádějící a nejsou podložena žádnými důkazy.