Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

Rozstřel   10:00
Dne 9. května to bude přesně 50 let od chvíle, kdy v Praze vyjelo první metro. Kam až vůbec sahají plány na výstavbu pražské podzemní dráhy? A kdo stojí za prvním návrhem? V Rozstřelu o tom hovořil Robert Mara z Archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy.

První návrh na výstavbu tratí podzemní dráhy předložili v roce 1926 Vladimír List a Bohumil Belada, a to pod názvem „Podzemní rychlá dráha pro Prahu“.

„Tato dvojice opravdu byla první, která předložila seriózní technickou studii,“ konstatuje Robert Mara. Podle něj se ale o „pražské podzemce“ mluvilo v metropoli už mnohem dříve.

Myšlenku jako první zformuloval pražský obchodník Ladislav Rott. Ten napsal 2. června 1898 městské radě dopis, kde se o podzemní dráze zmínil. „Ten dopis stále existuje v archivu dopravního podniku a považuje se za symbolický počátek myšlenky metra.“

Stejný přestupní trojúhelník

Zajímavá je skutečnost, že Belada s Listem představili v roce 1926 návrh, který počítal se stejným „přestupním trojúhelníkem“, který má dnešní pražské metro. „Původně to byl trojúhelník Můstek – Muzeum – Masarykovo nádraží. To pak vystřídal Florenc, původně Sokolovská. Původně měla být stanice přímo od Masarykovým nádražím a měla mít výstupy jak do oblasti Florence, na Těšnov, tak do oblasti Masarykova nádraží.“

Dalo by se tedy říct, že před 100 lety se vymyslel systém, který je funkční dodnes. „Zkoumaly se všechny možné alternativy, ale je fakt, že tím, jak fungovala veřejná doprava a jaké byly preferované a nejzatíženější přepravní proudy v síti elektrických drah, v podstatě každému potenciálnímu zájemci o výstavbu vyplynuly tyto směry.“

„Když si vezmeme dnešní trasu A, tak to v podstatě byla tramvajová linka 11, která byla páteřní nosnou linkou. A béčko, to byla linka 5. Měli také k dispozici i první sofistikovaný, vědecky zpracovaný přepravní průzkum, který probíhal už v roce 1927. A tam se opravdu získala tvrdá data, jak si veřejná doprava stojí,“ říká Mara.

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Projeďte si nejstarší linku pražského metra

Metro na magistrále i na mostech

Stejně jako v šedesátých s sedmdesátých letech se už před 100 lety řešily tři klíčové problémy: jak překonat Vltavu, jak přemostit Nuselské údolí a jak si poradit s oblastí dnešního Masarykova nádraží.

„V případě Masarykova nádraží šlo skutečně o velký dopravně inženýrský problém. Řešilo se, zda jít vrchem, tedy přemostěním, nebo tunelem. Polemika tam trvala až do počátku šedesátých let,“ vysvětluje historik s tím, že v případě přemostění tam vedle čtyř proudů dnešní „magistrály“ měl být původně ještě další středový pás pro koleje.

„Zajímavý vývoj byl také v případě překonání řeky. Tvůrci se báli řeky, a hlavně vysokých investičních nákladů. Takže v mnoha projektech najdete třeba Čechův most, který měl být využit pro rychlodráhu. Stejně tak Jiráskův most,“ navazuje Mara.

Metro by tedy před mostem vyjelo z tunelu na povrch a za mostem by se znovu vnořilo pod zem. „Hodně by to asi Prahu změnilo k horšímu a myslím si, že i to nakonec vedlo k tomu, že už se v novějších projektech pracovalo výhradně s tunelovými variantami.“

S krytem se nepočítalo

Když se pak v šedesátých a sedmdesátých letech začalo metro stavět, padlo mu za oběť mnoho domů. „Je to dáno i tím, že to bylo v době, kdy řada domů z devatenáctého století, které bychom dnes považovali za zajímavé, byla tehdy bezcenná, bylo to bráno jako druhořadá výstavba,“ říká Mara.

„A také tehdejší systém vlastnictví neumožňoval se o ten fond nějakým způsobem starat. Dnes má každý dům svého vlastníka, probíhá tam péče, ale v této době se budovala sídliště a na nějakou zpětnou modernizaci staršího fondu nebyly prostředky, žádné zdroje,“ soudí Mara.

OBRAZEM: Pražské metro slaví 50 let. Dopravní podnik ukázal všechny soupravy

Určité skupiny lidí to podle něj navíc vnímaly jako pokrok. „Tedy to, když se staré budovy zbourají a na jejich místě se postaví něco nového. Typicky: třeba křižovatka na Andělu, kde byly obrovské demolice. Nebo na Národní třídě.“

A počítalo se od začátku s metrem jako s krytem? „Zpočátku to tak nebylo plánováno,“ uvádí historik. To odpovídá také původnímu plánu, podle kterého de facto nemělo jít o metro, ale o podpovrchovou tramvaj. O krytu se podle něj začalo hovořit až v roce 1969, kdy už bylo jasné, že myšlenka tramvaje pod zemí se realizovat nebude.

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: V hlubinách pod Prahou po trase metra A

Proč se původně uvažovalo o podpovrchové tramvaji? Jak obtížné bylo razit první trasy? Jak se inženýři vypořádali s tunely pod řekou? A jak to vlastně bylo s prvními vozy metra? Vnutil je Československu Sovětský svaz? Nebo nám naopak Rusové vytrhli trn z paty? A co české vozy? I o tom hovořil v Rozstřelu Robert Mara z Archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Nejčtenější

Smrt na Pražském okruhu. Náklaďák nedobrzdil a slisoval auto pod návěs kamionu

Pro podezření z trestného činu usmrcení z nedbalosti vyšetřují kriminalisté čtvrteční hromadnou nehodu na Pražském okruhu, při níž jeden řidič zemřel a druhý se vážně zranil. Podle předběžných...

Školák v Praze nepřežil střet s tramvají, hodinu ho marně oživovali

Dvanáctiletého chlapce srazila ve čtvrtek dopoledne tramvaj u zastávky Hradčanská v Praze 6. Na místo vyrazily všechny složky Integrovaného záchranného systému. Chlapec následkům střetu podlehl,...

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

Kometa - Sparta 0:3, precizní hosté, nula pro Kořenáře. Finalistu určí sedmý zápas

Hokejisté Sparty po takticky skvěle zvládnutém utkání zvítězili na ledě Komety Brno 3:0. Stav extraligového semifinále je 3:3 na zápasy, rozhodující sedmá bitva se odehraje v neděli v Praze.

Za smrt psa v metru může majitelka, tvrdí dopravní podnik. Odmítá vinu strojvůdce

Za neštěstí v metru, kdy pes na vodítku zůstal před dveřmi rozjíždějící se soupravy, může podle pražského dopravního podniku jeho majitelka. Ta vbíhala do zavírajících se dveří. Pes nehodu nepřežil....

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

VIDEO: Rozvozci jídla v Praze zcela shořela dodávka, ozvala se i exploze

Auto společnosti Bidfood rozvážející potraviny shořelo po poledni v pražské ulici Ve Smečkách. Plameny šlehaly několik metrů vysoko a při příjezdu policie na místo se ozvala i exploze. Hasičům se...

18. dubna 2025  14:54

Vrátit ulicím život. Hlavní město v červnu obohatí festival Praha žije hudbou

Hlavní město opět rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou, největší buskingový festival v ČR. Na více než dvaceti místech v centru Prahy i v přilehlém okolí 6. a 7. června vystoupí interpreti...

18. dubna 2025  14:40

Extrémně obézních přibývá. I efektivní výkon se povede přejíst, říká odborník

Extrémně obézních lidí přibývá. Pacienti ze všech koutů republiky hledají spásu v XXL centru Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) na Karlově náměstí, kde jsou také vybaveni lůžky s půltunovou nosností...

18. dubna 2025

Auto srazilo na Nymbursku několik lidí u odstaveného vozu, dva zemřeli

U Kolají na Nymbursku odpoledne srazilo auto několik lidí u odstaveného vozu, dva lidé zemřeli. Jeden člověk utrpěl těžká zranění a záchranná služba ho nyní na umělé plicní ventilaci přepravuje do...

17. dubna 2025  17:05,  aktualizováno  17:32

Takhle pojedete tramvají do Zdib. PID se pochlubil vizualizací chystané trati

Cestující pražské hromadné dopravy na Praze 8 a přilehlých oblastech na severu se můžou těšit na novou tramvajovou trať. Bude dlouhá přes pět kilometrů a povede ze zastávky Vozovna Kobylisy až k obci...

17. dubna 2025  13:34

Pelta žádal pro Jablonec miliony předem. Tvrdík s Kaniou zuří, FAČR vysvětluje

Všechno vykopla prudká reakce Jaroslava Tvrdíka, předsedy představenstva Slavie. Připojil se Ondřej Kania, majitel Slovanu Liberec. Silné kluby v Česku kritizují postup fotbalové asociace, jež...

17. dubna 2025  9:55,  aktualizováno  12:48

Smrt dítěte při závodech. Podmínky pro strýce a pořadatele potvrdil Nejvyšší soud

Nejvyšší soud s konečnou platností potvrdil dva podmíněné tresty v kauze úmrtí dítěte při závodech nákladních vozů v Černuci na Kladensku. Za usmrcení z nedbalosti je dostali pořadatel akce Bohumil...

17. dubna 2025  11:53

Školák v Praze nepřežil střet s tramvají, hodinu ho marně oživovali

Dvanáctiletého chlapce srazila ve čtvrtek dopoledne tramvaj u zastávky Hradčanská v Praze 6. Na místo vyrazily všechny složky Integrovaného záchranného systému. Chlapec následkům střetu podlehl,...

17. dubna 2025  11:28

„Děkuji za šanci žít dál.“ Pacient po unikátním zákroku překvapil lékaře IKEMu

Originálním dortem a návrhem na státní vyznamenání překvapil lékaře transplantační chirurgie pražského IKEM (Institut klinické a experimentální medicíny) jejich pacient Pavel Muzika. Překvapení si...

17. dubna 2025  11:14

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Matějovského last dance, na exhibiční rozlučku s kariérou pozve i hvězdy Sparty

Drží rekord nejstaršího střelce i autora hattricku. Dopředu ale bylo jasné, že další ligovou sezonu už nepřidá. Třiačtyřicetiletý Marek Matějovský, záložník Mladé Boleslavi a někdejší reprezentant,...

17. dubna 2025  10:15

Žena s poruchami paměti se v Praze nevrátila domů, hledá ji policie

Po osmasedmdesátileté ženě, která trpí poruchami paměti, pátrá policie. Žena odešla ze svého bydliště ve středu ráno a dosud se nevrátila, ani o sobě nepodala zprávu. Pražská policie o tom...

17. dubna 2025  7:40