Kde jste vzali mé číslo? Náhodně. To už je zakázané, říká šéfka dTestu

  • 84
Příchozích telefonátů s marketingovými nabídkami je celá řada. Takové aktivity měla původně ukončit novela zákona o elektronických komunikacích z počátku prázdnin. Podle Eduardy Hekšové, ředitelky spotřebitelské organizace dTest, ale záleží na tom, jestli někdo volá v souladu se zákonem. Některé firmy totiž mohou mít od svého zákazníka potřebný souhlas. Přesto se ale počet těchto nevyžádaných hovorů od počátku července snížil.

„Záleží na tom, jestli někdo volá v souladu se zákonem. Do dneška mohou volat ty firmy, u kterých máte třeba věrnostní program. Mají totiž Váš souhlas s tím, že Vás může s marketingovými aktivitami oslovovat,“ řekla Hekšová v pořadu Rozstřel pro iDNES.cz.

Firmy měly dříve tendenci volat z velké řady důvodů. Ty často souvisely s jejich prodejními a marketingovými aktivitami.Čísla si třeba dohledávaly v nejrůznějších veřejných seznamech. To se ale díky nové legislativní úpravě ze začátku letošního léta změnilo a firmy tak kvůli ní mají nyní dost svázané ruce. Zároveň jim hrozí obrovské pokuty, pokud by se i tak do protiprávního jednání pouštěly.

„Novela zákona míří na společnosti, která si třeba někde koupila databázi telefonních čísel. Dříve platilo, že pokud bylo vaše číslo v nějakém veřejném seznamu, tak vám mohl kdokoliv a s čímkoliv volat. Novela tento princip úplně otočila a chrání spotřebitele. Nyní musíte dát tento souhlas vy. Jinak vám volat nemohou,“ uvedla pro iDNES.cz Hekšová.

Číslo z veřejného seznamu bez předchozího souhlasu, robotické telefonáty. To už v dnešní době tak není po právní stránce možné. Stále oblíbenější metodou ale oproti tomu jsou podvodné telefonáty, přes které se podvodníci snaží z lidí vylákat peníze.

„V poslední době oproti tomu bohužel zažíváme velký boom podvodných telefonátů. Jde o sofistikované podvody. Vylákají z vás údaje z karty nebo elektronického bankovnictví, které zneužijí. Volají třeba kvůli tomu, že na vaše jméno si někdo vzal velký úvěr a chtějí po vás, abyste peníze poslali rychle někam jinam. Banka ale takové požadavky po svých klientech nikdy neměla, nemá a mít nebude,“ okomentovala trend Hekšová.

Lidé více znají svá práva

Podle ředitelky dTestu jsou dozorové orgány kvůli novele zákona v poslední době mnohem aktivnější a třeba hlídají, kolik stížností na jedno číslo chodí.

Zároveň platí, že čím více informací takové orgány mají, tím lépe celou situaci prošetří. Nahrává tomu i fakt, že lidé jsou v oblasti nevyžádaných telefonátů mnohem důslednější než dřív a více se zajímají. Mnohem častěji zároveň podávají i stížnosti na Český telekomunikační úřad.

„Lidé znají lépe svá práva. Chtěla bych na to apelovat ale i dál. Pokud se nebudou spotřebitelé ozývat, nebude možnost vůči těmto protiprávním jednáním bojovat. Třeba žádání o souhlas prostřednictvím telefonu je samo o sobě také nabídkou, a to je díky nové novele také zakázáno,“ upřesnila.

Komplikovanější situace se ale podle ředitelky společnosti dTest týká firemních telefonátů. Pokud totiž někde na své stránky máte své číslo uvedeno, tak vám některé společnosti volat mohou. I tak ale musí volat jen v souvislosti s tím, jaký je účel a zájem té firmy nebo osoby.

Český telekomunikační úřad v oblasti ochrany soukromí má možnost od počátku letošního července ukládat až drakonické pokuty. V některých případech je to až deset procent z obratu. U fyzických osob jsou tresty mírnější, přesto se mohou vyšplhat až do výše sta tisíc korun.