Do vedení dopravce se tak během posledních měsíců dostali dva vysoce postavení členové ČSSD. Oranžová proniká i do firemního časopisu dceřiné firmy drah ČD Cargo. V květnovém vydání přinesl měsíčník Speciál ČD Cargo dvoustránkový rozhovor o vlacích s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem.
Už v březnu potichu přišel do dozorčí rady ČD moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas. Dráhy o jeho zvolení neinformovaly, MF DNES jeho působení na drahách zjistila z obchodního rejstříku. V dozorčí radě vystřídal šéfa ČEZ Martina Romana, který loni na konci roku sám odešel.
Post člena dozorčí rady je honorován třiceti tisíci korunami měsíčně.
"V dozorčí radě ČD je za Asociaci krajů, nikoli za ČSSD. Důvod je ten, že kraje jsou významným objednavatelem služeb Českých drah," vysvětlil mluvčí ministra dopravy Karel Hanzelka. Dráhy se k záležitosti nechtěly vyjadřovat s tím, že je to na jejich majiteli.Tím je stát zastoupený právě ministerstvem.
ČSSD na draháchKarel Březina – exministr bez portfeje je v dozorčí radě od roku 2007 Jaroslav Palas – hejtman Moravskoslezského kraje, od března 2010 člen dozorčí rady ČD Vojtěch Kocourek – zmocněnec pro jednání s kraji spolupracuje s drahami od loňska. Pavel Švagr – bývalý šéf Státního fondu dopravní infrastruktury, teď náměstek gen. ředitele pro personalistiku |
Otázka však je, proč v dozorčí radě dopravce zasedl muž, který se celoživotně věnuje hlavně zemědělství a myslivosti. Asociace krajů má vlastní dopravní komisi, tu vede jihomoravský hejtman Michal Hašek. Palas na dotazy MF DNES nereagoval. V dozorčí radě má i dalšího stranického kolegu: bývalého ministra Karla Březinu, ten je ale na drahách už od roku 2007.
Žaluda vítězství ČSSD neřeší
Oranžovění drah začalo už před rokem, kdy přišel někdejší šéf Státního fondu dopravní infrastruktury a člen ČSSD Pavel Švagr. Na dráze působí jako personální náměstek.
Šéf drah Petr Žaluda zaměstnal i dalšího dříve vysoce postaveného politika ČSSD. Někdejší náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek teď šéfovi drah pomáhá při rozhovorech s hejtmany sociálnědemokratických krajů. Žaludovi se jako prvnímu šéfovi ČD podařilo uzavřít dlouhodobé smlouvy s kraji, díky kterým mají dráhy z veřejných peněz lépe zajištěnou budoucnost.
Žaluda v dubnu v rozhovoru pro MF DNES odmítl, že by nějak případné vítězství ČSSD řešil. "Volby neovlivním, beru to fatalisticky," řekl Žaluda. Spekuluje se o tom, že by jeho místo mohl zabrat znovu někdejší šéf ČD Josef Bazala nebo Dalibor Zelený.
Právě Bazalou vedené ČD Cargo přineslo ve svém časopise rozhovor s Paroubkem, v němž vzpomíná na "nádraží plná trampů", ale také vyjadřuje rozporuplné pocity z hospodaření Českých drah. "Budou jednou z priorit našeho ministra dopravy," slíbil v rozhovoru.
"Žádnou noc dlouhých nožů nechystáme"
Takový prostor pro politika, navíc těsně před volbami, je v tomto periodiku nezvyklý. Časopis otiskuje hlavně rozhovory s celebritami.
Dva politici se objevili i v posledním čísle dalšího časopisu ČD Cargo Motion: Bohuslav Sobotka (ČSSD) a Martin Kocourek (ODS), v minulosti si mohli zákazníci firmy počíst například o šéfovi dozorčí rady ČD Cargo Oldřichu Vojířovi (ODS).
Firma vydává celkem tři časopisy, na rozhovoru s Paroubkem nevidí nic špatného. "Společnost ČD Cargo se snaží představovat osobnosti českého i evropského železničního i společenského, politického a kulturního života," vysvětlil mluvčí firmy Zdeněk Větrovec.
Nákladní dopravce na rozdíl od ČD přesnou výši výdajů na marketing tají. Podle Větrovce je limit nastavený na jedno procento tržeb. To by u Carga odpovídalo 150 milionům korun ročně. "ČD Cargo obecně na marketing dává výrazně méně než jiné firmy obdobného rozsahu a zaměření," dodal Větrovec.
ČSSD tvrdí, že v případě jejího vítězství nejsou personální výměny ve státních organizacích prioritou. "Není to téma, kterým se vláda ČSSD bude zabývat prvních sto dnů. Žádnou noc dlouhých nožů ČSSD nechystá," říká šéf její kampaně Jaroslav Tvrdík.