1 Pralinky
Zatím poslední případ, kdy z trhu mizí kdysi oblíbená cukrovinka. Společnost Nestlé oznámila, že ukončí výrobu rumových pralinek, které z výrobního pásu olomouckých čokoládoven Zora začaly sjíždět v roce 1965. Rozhodnutí stáhnout rumové pralinky ze seznamu čokoládových výrobků vedení firmy zdůvodnilo klesající poptávkou.
2 Vlnky
Nezájem spotřebitelů se stal osudným i griliášovým vlnkám pod značkou Opavia, která patří společnosti Mondelez. Jejich čas se naplnil v roce 2011. Na webu sice vznikla i petice za jejich návrat, vzkřísit vlnky se však už nepodařilo. Jen pro představu, podle Aktuálně.cz se v roce 2005 vyrobilo celkem 1 457 tun vlnek, v roce 2011 to už však byla jen necelá třetina tohoto množství.
3 Stěhování lentilek
Někdy sice značka na trhu zůstává, mění se však její receptura nebo se přestěhuje výroba. V roce 2021 se takto z Holešova do německého Hamburku přesunula výroba populárních lentilek. Přestěhování znamenalo i konec unikátní chuti této české cukrovinky. Kvůli sjednocení receptur teď Lentilky chutnají úplně stejně jako německé Smarties, mají například méně cukru.
4 Piškotový bojkot
Společnost Mondelez si v roce 2015 pohněvala zákazníky přesunem výroby tradičních dětských piškotů se značkou Opavia do Polska. Spotřebitelé začali na sociálních sítích vyzývat k bojkotu s argumentem, že výrobek ztratil svou chuť i tvar. Na hospodaření Mondelezu se však protest nijak neprojevil.
5 Přesun Lipa
Podle Liberce se jmenují, ale od roku 2005 se v něm už nevyrábějí. Ovocné bonbony Lipo dostaly původně jméno ze zkratky Liberecké poživatiny. Před osmnácti lety společnost Candy Plus svůj liberecký závod uzavřela a přesunula produkci do Rohatce na Hodonínsku. Dnes už Candy Plus značku Lipo na svém webu neuvádí, v Liberci se ale ikonická dražé lisují dál. Společnost Mocca je ovšem uvádí na trh jako YES cihličky.
6 Zmodralý mouřenín
Společnost Nestlé loni pobouřila české zákazníky přebarvením tradičního mouřenína na obalu tyčinky Kofila. Zdůvodňovala to tím, že cílem redesignu obalu bylo lepší souznění s modrou barvou značky Orion. Zákazníci přemalování figurky s tradicí od roku 1923 nepřijali a vyložili si krok firmy jako přehnanou politickou korektnost.
7 Konec modřanské Orionky
V tomto případě jde spíš o nostalgickou vzpomínku na místo, kde se v pražských Modřanech přes padesát let cukrovinky vyráběly. Produkce zde skončila v říjnu 2004. Čokoládovnu nahradily kanceláře a byty a s přesunem výroby zmizela i opojná vůně čokolády, která zpříjemňovala dopravu pasažérům cestujícím z Modřan do centra města.