Podobné názory mají i další dva muži, kteří před deseti lety prosluli coby budovatelé českého kapitalismu. Lubomír Soudek z plzeňské Škody a Jiří Maroušek z ČKD.
Po jejich účasti v kdysi slavných firmách zbyly miliardové dluhy a chátrající haly.
Podniky se zvedají z popela
Ačkoliv konkurz na Poldi Ocel, v níž zůstaly po Stehlíkových dluhy za 5,6 miliardy korun, stále není u konce a hlavní soud s bývalými majiteli stále ještě nezačal, ocelárna začíná psát svou novou historii.
Její současní němečtí majitelé chystají v Poldi půlmiliardovou investici a po letech ztrát hlásí zisk. Ještě pevněji se na nohy postavila i dříve zkrachovalá strojírna, tuzemská Škoda Plzeň.
Po angažmá bývalého majitele Lubomíra Soudka, které skončilo kumulovanou ztrátou třináct miliard korun, a po oživování státem se loni Škodovka vytáhla na rekordní zisk dosahující jedné miliardy korun a totéž hodlá zopakovat také letos.
Všemocný Speychal
Renesanci slibuje i rozpadlý kolos ČKD. Bývalý majitel Jiří Maroušek ho opustil před sedmi lety. Zůstala po něm ztráta osmi miliard korun.
"Vždycky když jsem třeba z letadla viděl ty rozpadlé haly, měl jsem z toho špatný pocit. Teď už je vidět změna a je to dobře," říká dnes bývalý ministr průmyslu Vladimír Dlouhý, který u privatizace tuzemských gigantů v 90. letech byl.
Celkem šest společností z bývalého ČKD včetně klíčového ČKD Praha holding v minulých letech skoupily firmy podnikatele Petra Speychala 11 FITE a FITE-DV koncern.
Speychal podnikal v 90. letech s nynějším developerským magnátem Radimem Passerem, rozešli se však ve zlém, a tak si založil vlastní byznys. ČKD se postupně stalo jeho největším pokladem.
Zakázky za deset miliard
Letos v únoru najal Speychal prvního generálního šéfa pro celou skupinu ČKD, bývalého ředitele dnes dobře prosperující Škody Power, Jana Musila.
"Chtěli bychom úspěch Škodovky zopakovat v ČKD," připouští Musil. Podle něho chce firma v blízké době výrazně zvýšit svůj podíl na trhu u nás i v zahraničí, a to především v dodávkách zařízení pro energetiku.
Celá skupina ČKD má v letošním roce nabráno zakázek za 9,5 miliardy korun, z toho mezi největší patří nedávno uzavřený kontrakt v Tatarstánu. Tamní společnosti Tatněft Takaral má do konce příštího roku dodat teplárnu za zhruba 1,3 miliardy korun.
Obří zakázku nedávno získalo ČKD také v Česku, kde bude v Kolíně za více než 1,5 miliardy korun stavět nový lihovar.
Škoda: z Plzně do Indie
Plzeňská Škoda holding prošla několika ozdravnými kúrami, část firem z původní skupiny byla prodána a to, co zůstalo, tedy hlavně Škoda Power a Škoda Transportation, se žene kupředu.
Podle předběžných výsledků dosáhla Škoda tržeb 9,5 miliardy korun a rekordního zisku jedné miliardy. Letos podle svého šéfa Jiřího Zapletala očekává tržby 13,5 miliardy. Celkově má nyní zakázek za více než dvacet miliard korun.
Škodovku koupila před třemi lety švýcarská společnost Appian, řízená Čechy Jiřím Divišem a Markem Čmejlou. Oba popírají, že by byli jejími vlastníky, kromě nich se však ve Škodovce nikdo z akcionářů nikdy neukázal.
Parní turbíny jako živá voda
Podle řady lidí blízkých společnosti má být tichým společníkem Škodovky i nynější šéf ČEZ Martin Roman a další tři bývalí manažeři firmy. Ti měli dostat v době, kdy Škodu vedli, od Appianu předkupní právo na podíly ve firmě.
Martin Roman i Appian však tyto informace důrazně popírají. Škodovka je v současné době největší investicí Appianu, který počítá s tím, že si ji ještě několik let ponechá.
"Její potenciál ještě vyčerpán nebyl," uvedl Marek Čmejla. Podnik chce během dvou let nakoupit nové technologie za 730 milionů korun, ještě letos plánuje zahájit miliardovou investici v Indii, kde má stavět továrnu na parní turbíny.
V Plzni a Ostravě zaměstnává Škodovka 2800 lidí a letos přijme dalších dvě stě zaměstnanců. Oproti éře Soudka je to však desetkrát méně.
Firma se totiž během posledních let výrazně ztenčila, když prodala sedm dceřiných firem a soustředila se jen na obory klasické energetiky, výrobu kolejových vozidel a trolejbusů.