Česku chybí souhlas s dotacemi pro soláry, posvěcení z Bruselu se táhne

  5:00aktualizováno  5:00
Provozovatelům zelených elektráren, kteří dostávají za vyrobenou elektřinu zvýhodněné ceny, stále hrozí, že budou muset peníze vracet. Příslušné zákony, jež poskytování dotací zeleným elektrárnám umožňují, totiž stále čekají na posvěcení z Bruselu. Ročně jde přitom o desítky miliard, které zčásti platí odběratelé v cenách elektřiny, zčásti pak státní rozpočet.

Fotovoltaická elektrárna (ilustrační foto). | foto: Kyocera

Ministr průmyslu Jan Mládek přitom před Vánocemi sliboval, že notifikaci pro starší zdroje přiveze z Bruselu nejpozději na konci dubna. „Postupujeme v souladu s nastaveným harmonogramem a očekáváme rozhodnutí v období července až srpna,“ tvrdí nyní mluvčí ministerstva František Kotrba.

Jenže i tento termín může být příliš ambiciózní. Komise sice před časem odsouhlasila systém podpor Itálii, ale zbývající země včetně Česka už chce podle informací MF DNES řešit v jednom balíku. A to se může protáhnout. Navíc většina bruselských institucí obvykle během prázdnin příliš nefunguje.

Hazard s podporou

Šéfka Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková tvrdí, že bez notifikace dostávají zelené elektrárny podporu v podobě výrazně vyšších cen v rozporu se zákonem.

Číňané s vazbami na tamní vládu koupili české solární parky

„Doufám, že ministerstvo notifikaci zajistí. V opačném případě je to hazard především vůči těm, kteří podporu pobírají,“ říká.

Vitásková je navíc odhodlána nevypsat podporu pro příští rok, pokud Mládek notifikaci z Bruselu nepřiveze. Mohla by se tak opakovat situace z konce loňského roku, kdy její úřad držel v šachu desítky tisíc výrobců. Zvýhodněné ceny jim nechtěla přiklepnout právě kvůli neexistujícímu souhlasu z Komise. Dokument nakonec podepsal tehdejší místopředseda úřadu Jan Nehoda, když Vitásková odjela na dovolenou.

Problém se dotýká zejména fotovoltaických elektráren, postavených během solárního boomu v letech 2009 a 2010. Nejde však jen o ně. Existuje například řada nových projektů na výstavbu větrných parků. Jejich majitelé ale nemohou kopnout do země, protože Česko od komise dosud nezískalo notifikaci – vedle zdrojů připojených k síti před rokem 2012 – ani pro podporu výrobnám uvedeným do provozu od letošního ledna.

Podmínky za miliardy

Česko nyní vede v Bruselu celkem šest notifikačních řízení, které se týkají různých druhů podpor za různá období. „V posledních týdnech došlo k uzavření několika zásadních oblastí, které se týkající slučitelnosti podpory, a aktuálně se ještě diskutují otázky kolem kumulace a souběhu několika druhů podpor,“ říká Kotrba.

Získání notifikace může podle Vitáskové drhnout mimo jiné v tom, že v Česku je podpora pro některé zdroje stále příliš štědrá. A to přesto, že stát na solární elektrárny uvalil dodatečnou daň.

Japonci staví solární elektrárny na vodě. Odklání se od špinavých zdrojů

„Domnívám se, že jsme neudělali žádná legislativní opatření, nějaké kontrolní mechanismy, abychom nepřekračovali podporu nad rámec přijatelnosti pro Evropskou komisi,“ říká Vitásková.

Ani když Česko notifikaci získá, nemusí být vyhráno. Není jasné, zda komise posvětí podporu bez dalších podmínek, které bude muset Česko splnit. „Ty podmínky mohou mít finanční dopad do státního rozpočtu, na spotřebitele. A to až v řádu miliard korun. Zřejmě k tomu bude třeba i měnit zákony,“ tvrdí Vitásková.

Podle provozovatelů zelených zdrojů by však měl Brusel schválit podporu bez podmínek. „Další změny podpory s retroaktivními dopady na vlastníky projektů obnovitelných zdrojů by neměla Evropská komise připustit. Taková situace by vyvolala nové soudní spory a mezinárodní arbitráže a zároveň zastavila další rozvoj šetrné energetiky,“ říká ředitelka Solární asociace Veronika Hamáčková.

Komise nyní podle informací MF DNES chystá novou směrnici pro oblast obnovitelných zdrojů, která by měla zamezit tomu, aby se do programů podpor přijatých v minulosti jednotlivými státy zpětně sahalo. Navíc by se mělo lépe kontrolovat množství obnovitelných zdrojů napříč regiony. Jejich počet by měl narůstat plynule. A ne skokově, jako při české solární horečce před šesti lety.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Bankovní asociace vítá plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu

ČSOB - ilustrační snímek

Česká bankovní asociace přivítala plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu, do kterého by přispívaly banky...

Recyklace se musí vyplatit. Část plastů končí kvůli nákladům na skládce

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Některé plasty se nerecyklují, protože by to bylo drahé. Končí na skládkách či ve spalovnách. Nejznámější z...

Najdete na iDNES.cz