Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

  5:00aktualizováno  5:00
Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození. Projekt nového cvičného letounu z dílny Aero Vodochody přešel od vývoje prototypu do fáze testování. Nyní budou technici zkoumat zda konstrukce letounu vydrží všechny úkoly, které se od něj očekávají.

Testování nového letounu Aera Vodochody | foto:  Dan Materna, MAFRA

Nový letoun má nahradit půl století starou původní verzi Albatrosu. Lehký bitevník budou využívat vojenští piloti k výcviku.

Takzvané statické zkoušky začnou letounu naostro koncem měsíce. „Nejprve budeme zkoušet, zda křídla a trup vydrží zatížení až do maximálních provozních sil. Budeme simulovat maximální ohyb křídla, kdy na letoun budou působit síly odpovídající ekvivalentu osmi G,“ vysvětlil Josef Jironč, který ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) řídí útvar testující pevnost konstrukcí letadel.

Fotogalerie

Takovéto zatížení, se kterým se stroj bude během služby setkávat v ­běžném provozu, musí zvládat bez jakéhokoli poškození. Na závěr testů nicméně přijde náročnější zkouška, takzvané početní zatížení, během kterého se působící síly ještě o polovinu zvýší. Otestuje se tím životnost letounu v extrémních situacích. Kostra letadla při něm musí zůstat neporušená minimálně tři vteřiny, uvedl Jironč.

Ještě předtím technici otestují například správné fungování přetlakové kabiny nebo to, zda závěsníky zbraní pro bitevní verzi L-39 NG vydrží zatížení od podvěšených zbraní. Po zkoušce maximálního zatížení se totiž může stát, že testovaný prototyp už nebude v celku.

Musíme ho zlomit

Právě s tím ale výrobce počítá. Vyrobeny proto budou celkem tři prototypy, z nichž jeden bude parametry modelované počítačově ověřovat při zkušebních letech ve vzduchu a dva draky letounu bez motoru pro zkoušky na zemi. Čtvrtý, takzvaně předsériový letoun, se od podzimu také zapojí do letových testů.

Kromě zmiňovaných testů pevnosti konstrukce stroj napřesrok na jaře čekají ještě takzvané únavové zkoušky, které mají ověřit, zda vydrží odhadovaných 15 tisíc letových hodin, a tedy trojnásobek životnosti svého předchůdce.

Ten doposud slouží jako letoun pro pokračující výcvik vojenských pilotů v řadě zemí. Z téměř tří tisíc vyrobených strojů je jich stále v provozu na šest stovek u armád v­ různých zemích i u soukromých majitelů. Očekávat, že všech šest set strojů se podaří nahradit novým typem, je podle Aera příliš optimistické. Podle mluvčího Tobiáše Tvrdíka má firma ambici prodat během deseti až patnácti let nejméně 150 letounů. 

„Během této doby vznikne celosvětově poptávka po přibližně třech tisících cvičných letounů,“ uvedl Tvrdík. Avšak jako potenciální odběratelé připadá z různých důvodů v úvahu pouze polovina celosvětových trhů. „Pokud se nám podaří získat deset procent relevantního trhu, dostáváme se na uvedená čísla,“ popsal zjednodušeně výpočet očekávaných prodejů Tvrdík.

Zatím má firma na nový stroj dvojici zájemců. Jedním z nich je Senegal, který má zájem o vyzbrojenou verzi. Ta bude k dispozici nejdříve v roce 2021. Prvním odběratelem se tak zřejmě stane Česko, které prostřednictvím leteckých opraven LOM Praha nakoupí čtyři cvičné stroje za 1,1 miliardy korun. Ty budou letouny využívat pro výcvik českých i zahraničních pilotů. První sériově vyráběné stroje by se měly objevit v příštím roce. Ještě do konce letošního roku plánuje Aero získat certifikaci pro základní výcvik, razítko pro pokročilý cvičný letoun pak ke konci příštího roku.

Zbavit se staré verze bylo těžké

Vývoj letounu, který představuje první proudové letadlo po dvaceti letech od lehkého bitevníku L-159, je důležitou obchodní příležitostí pro tuzemský letecký průmysl. Velká očekávání českého výrobce předchozí model L-159 Alca ale nesplnil. Kromě české armády, která koupila 72 letounů, z nichž však většinu nevyužívá, se mu dlouho nedařilo proniknout do výzbroje žádného dalšího letectva. Až v roce 2015 koupil 15 strojů Irák za 750 milionů korun.

Výjimečnost zakázky potvrzuje i ­letecký zkušební ústav. Šanci testovat kompletní letoun tuzemské výroby totiž nemají každý den, většina práce se týká zkoušení součástí letadel. Úspěch novinky by zároveň zvýšil prestiž českého obranného průmyslu.

  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Ať je v regálech až 15 procent výrobků černošských, vyzvala podnikatelka

Po sérii protestů ve Spojených státech volají obyvatelé po rasové rovnoprávnosti. Například brooklynská podnikatelka si...

Moc odvážná Masaryčka. Penta couvá a změní projekt čtvrti od Zahy Hadid

Odvážný projekt nové čtvrti na Masarykově nádraží z dílny architektky Zahy Hadid se změní. Rozhodl o tom investor Penta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Lázně budou moci přijmout více voucherů, resort získal notifikaci od EK

Ministerstvo pro místní rozvoj získalo notifikaci Evropské komise na program COVID lázně. Díky tomu se zvýší objem...

Krize žene Čechy zpátky do pronájmů. Bydlení v Praze zlevňuje

Premium Stále více Čechů volí jako řešení bytové situace nájemní bydlení. Po částečném koronavirovém ochlazení se situace na...

Nejdražší jablko světa. Apple se blíží k tržní hodnotě dvou bilionů dolarů

Technologický gigant Apple má našlápnuto k historickému milníku. Zřejmě se stane první americkou firmou, která překoná...

Máme šest variant zrušení superhrubé mzdy, řekla Schillerová. Detaily tají

Premiér Andrej Babiš se poprvé sešel s ministryní financí Alenou Schillerovou na návrhem rozpočtu na příští rok....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...