Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

  5:00
Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození. Projekt nového cvičného letounu z dílny Aero Vodochody přešel od vývoje prototypu do fáze testování. Nyní budou technici zkoumat zda konstrukce letounu vydrží všechny úkoly, které se od něj očekávají.
Testování nového letounu Aera Vodochody

Testování nového letounu Aera Vodochody | foto:  Dan Materna, MAFRA

Nový letoun má nahradit půl století starou původní verzi Albatrosu. Lehký bitevník budou využívat vojenští piloti k výcviku.

Takzvané statické zkoušky začnou letounu naostro koncem měsíce. „Nejprve budeme zkoušet, zda křídla a trup vydrží zatížení až do maximálních provozních sil. Budeme simulovat maximální ohyb křídla, kdy na letoun budou působit síly odpovídající ekvivalentu osmi G,“ vysvětlil Josef Jironč, který ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) řídí útvar testující pevnost konstrukcí letadel.

Takovéto zatížení, se kterým se stroj bude během služby setkávat v ­běžném provozu, musí zvládat bez jakéhokoli poškození. Na závěr testů nicméně přijde náročnější zkouška, takzvané početní zatížení, během kterého se působící síly ještě o polovinu zvýší. Otestuje se tím životnost letounu v extrémních situacích. Kostra letadla při něm musí zůstat neporušená minimálně tři vteřiny, uvedl Jironč.

Ještě předtím technici otestují například správné fungování přetlakové kabiny nebo to, zda závěsníky zbraní pro bitevní verzi L-39 NG vydrží zatížení od podvěšených zbraní. Po zkoušce maximálního zatížení se totiž může stát, že testovaný prototyp už nebude v celku.

Musíme ho zlomit

Právě s tím ale výrobce počítá. Vyrobeny proto budou celkem tři prototypy, z nichž jeden bude parametry modelované počítačově ověřovat při zkušebních letech ve vzduchu a dva draky letounu bez motoru pro zkoušky na zemi. Čtvrtý, takzvaně předsériový letoun, se od podzimu také zapojí do letových testů.

Kromě zmiňovaných testů pevnosti konstrukce stroj napřesrok na jaře čekají ještě takzvané únavové zkoušky, které mají ověřit, zda vydrží odhadovaných 15 tisíc letových hodin, a tedy trojnásobek životnosti svého předchůdce.

Ten doposud slouží jako letoun pro pokračující výcvik vojenských pilotů v řadě zemí. Z téměř tří tisíc vyrobených strojů je jich stále v provozu na šest stovek u armád v­ různých zemích i u soukromých majitelů. Očekávat, že všech šest set strojů se podaří nahradit novým typem, je podle Aera příliš optimistické. Podle mluvčího Tobiáše Tvrdíka má firma ambici prodat během deseti až patnácti let nejméně 150 letounů. 

„Během této doby vznikne celosvětově poptávka po přibližně třech tisících cvičných letounů,“ uvedl Tvrdík. Avšak jako potenciální odběratelé připadá z různých důvodů v úvahu pouze polovina celosvětových trhů. „Pokud se nám podaří získat deset procent relevantního trhu, dostáváme se na uvedená čísla,“ popsal zjednodušeně výpočet očekávaných prodejů Tvrdík.

Zatím má firma na nový stroj dvojici zájemců. Jedním z nich je Senegal, který má zájem o vyzbrojenou verzi. Ta bude k dispozici nejdříve v roce 2021. Prvním odběratelem se tak zřejmě stane Česko, které prostřednictvím leteckých opraven LOM Praha nakoupí čtyři cvičné stroje za 1,1 miliardy korun. Ty budou letouny využívat pro výcvik českých i zahraničních pilotů. První sériově vyráběné stroje by se měly objevit v příštím roce. Ještě do konce letošního roku plánuje Aero získat certifikaci pro základní výcvik, razítko pro pokročilý cvičný letoun pak ke konci příštího roku.

Zbavit se staré verze bylo těžké

Vývoj letounu, který představuje první proudové letadlo po dvaceti letech od lehkého bitevníku L-159, je důležitou obchodní příležitostí pro tuzemský letecký průmysl. Velká očekávání českého výrobce předchozí model L-159 Alca ale nesplnil. Kromě české armády, která koupila 72 letounů, z nichž však většinu nevyužívá, se mu dlouho nedařilo proniknout do výzbroje žádného dalšího letectva. Až v roce 2015 koupil 15 strojů Irák za 750 milionů korun.

Výjimečnost zakázky potvrzuje i ­letecký zkušební ústav. Šanci testovat kompletní letoun tuzemské výroby totiž nemají každý den, většina práce se týká zkoušení součástí letadel. Úspěch novinky by zároveň zvýšil prestiž českého obranného průmyslu.

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Čína zprovoznila revoluční solární elektrárnu. Dokáže proud vyrábět i v noci

Už na konci letošního roku by se měla do provozu dostat první dvouvěžová (twin-tower) solární elektrárna na světě. Nachází se v Číně a ročně zvládne vyrobit až 1,8 miliardy kWh energie. Převratnou...

27. července 2024

Češi ročně vyhodí tisíce tun textilu. Zrecykluje se asi 15 procent, říká expertka

V Česku se znovu použije či zrecykluje přibližně 15 procent textilu, který se vyhodí, řekla ČTK analytička Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN) Andrea Veselá. Export použitého textilu podle ní...

27. července 2024  9:18

Turisté, nebo místní? Starosta Barcelony má jasno, zvyšuje daň pro návštěvníky

Hlavní město Španělska, stejně jako mnoho dalších turistických cílů, hledá rovnováhu mezi turismem a zájmy místních obyvatel. Nyní město plánuje zvýšit turistikou daň pro návštěvníky, kteří sem...

27. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....