Z Harrachova do Polska supervlakem po nové trati, zpět na Jizerku ve stopě

Při tomto vydařeném výletu zkombinujeme vlak a běžky. Vydáme se po nově otevřené trati z Harrachova do polské Sklářské Poruby, odkud se vrátíme zpět do Jizerek na běžkách. Projedeme se kouzelnou krajinou kolem Jakuszyc, kde se zastavil čas, a na samotě v Orle posedíme v hospůdce u plápolajícího krbu.
Osada Jizerka

Osada Jizerka | foto: Tomáš Flaškapro iDNES.cz

Naše nezapomenutelné výlety s kamarády na běžkách po neprovozované železniční trati mezi Jakuszycemi a Harrachovem letos skončily. V červenci se totiž po dlouholetém úsilí trať zprovoznila a vlaky ze z české strany do Polska po 65 letech rozjely.

Na trase jsou zavedeny regulérní pravidelné vlaky, v sezoně i 4x denně. A to je výzva k dalšímu dobrodružství! 

Peněženku ani pořádně neschovávejte

Je zamračený lednový den, lehce pod nulou, na běžky ideální. Nasedám v Kořenově do vláčku, který mě údolím Jizery doveze až do poslední stanice na českém území, do Harrachova. Vlak je kupodivu plný, ale místo k sezení ještě najdu.

Průvodčímu hlásím, že chci lístek do Sklářské Poruby (místní říkají zásadně Poreby), což je stanice asi 8 kilometrů za naší hranicí. "Já vám to mohu prodat pouze do Harrachova, tam se přestupuje," dozvídám se. Nevadí, platím 14 korun a vagonkem z 80. let se kodrcám nádhernou zasněženou krajinou. Kdyby byly lavice místo čalouněných dřevěné, je romantika minulého století dokonalá.

V Harrachově vystupujeme a celé osazenstvo houfně pochoduje asi 20 metrů po nástupišti, kde je již přistavený vláček společnosti Viamont, mířící do Polska.

Připadám si, že jsme poskočili o století. Nádherná moderní souprava, uvnitř sedačky skoro jako z letadla, u každé přiložená mapa okolí – poslužte si. Na displeji svítí čas, datum, kam jedeme a jméno průvodčího, který nás vítá. Kabina strojvedoucího je prosklená vpředu i vzadu, optimální pro děti, které mohou sledovat trať. Tak na tohle si u nás počkáme nejméně 10 let,  povzdechnu si při vzpomínce na naše hejtmany, kteří smlouvami na dlouhou dobu zabetonovali na našich kolejích monopol Českých drah.

Vlak Českých drah starý několik desetiletí

Železniční most přes řeku Jizeru mezi Kořenovem a Harrachovem

Rozjíždíme se a přichází český průvodčí. Hlásím mu stanici Sklářská Poruba. Požaduje po mně 10 korun. Tak to je zadarmo, říkám si. Pak se dozvídám, že on mi smí prodat jízdenku pouze do  první stanice za hranicemi, což jsou Jakuszyce. Pak prý přijde polský průvodčí, který mi prodá jízdenku dál.

Blížíme se k Jakusyzcím a pohled z okénka lahodí oku každého běžkaře. Poláci prý toto středisko považují za nejlepší a největší běžecký areál v zemi. Při pohledu na čerstvě urolbované, neuvěřitelně široké běžecké magistrály se z vagonu, kde sedí výhradně čeští běžkaři, ozývají hlášky jako: "Tak to je teda paráda", "Luxus na entou", "To bude pošušňáníčko". A mají pravdu.

Obrázek není k dispozici

Interiér polského vlaku Viamont

Když se na přelomu 19. a 20. století tato trať postavila hlavně pro přepravu dřeva a výrobků místních sklářů, nikdo netušil, na co bude jednou sloužit. A tak koleje vedou snad dva metry od domu a na druhou stranu je zhruba stejně vzdálená silnice. Vláček se plíží krokem, houká ostošest. Neznalý řidič na silnici by se snad mohl i polekat.

Vláček zastavuje, téměř celý se vylidní. Dál nás jede jen pět. Zvedá se polský kolega průvodčí a já vytahuju během této jízdy už potřetí peněženku. Hlásím stanici Sklářská Poruba – hutě a platím 3,70 zlotých, což je v přepočtu asi 24 korun. Přede mnou je asi 7 kilometrů jízdy zasněženou lesní krajinou, kterou si užívám, než budu muset vyjít na mráz.

Vlak Viamont ve stanici Sklářská Poruba

Jakuszyce

Samota z počátku minulého století

Vystupuju na kraji Sklářské Poruby a zapínám GPS navigaci. Ani ne tak proto, abych se neztratil, ale spíše aby mi zaznamenala mou trasu, rychlost, převýšení, zastávky a všechny ty další údaje, bez kterých bych nemohl žít.

Cesta do Jakuszyc vede podél tratě. Je jasné, že nehrozí žádné prudké stoupání. Ostatně viděli jste již železniční trať, která by prudce stoupala? Tak je přede mnou asi 6 kilometrů mírně do kopce lesem, jak si pamatuju z léta z kola.

Obrázek není k dispozici

Samota v lesích mezi Sklářskou Porubou a Jakuszycemi

Prvních asi 500 metrů musím běžky nést, jdu po protažené dlážděné cestě. Pak sice běžky nasazuji, ale mám spíš štěstí, že se dá jet. Stále nejsem v areálu, kam by pravidelně z Jakusyzc zajížděly rolby.

Ale sám jsem z vlaku vystoupil a sám i postupuji. Kdo nezažil absolutní ticho v lese, kde několik kilometrů slyší jen své běžky a ptáky, ten pocit nepochopí. Užívám si to, opravdu hluboce to vychutnávám. Zážitek umocňuje i místo, kde zbylo pár staveb snad z války, snad z dob socialismu. Rozpadlé zbytky jakoby říkaly, že tady se zastavil čas.

Nastupuje běžkařský ráj

Po čtyřech kilometrech narážím na první rolbované trasy. Teď je to zase o něčem jiném. Sice již potkávám nějaké běžkaře, ale kvalita čerstvě zrolbované stopy mě svádí k i trochu sportovnějšímu tempu. A jak se blížím k Jakusyzcím, stopa se rozšiřuje a nakonec je široká dobrých 12 metrů. Vyfrézované jsou čtyři stopy pro klasický styl a mezi nimi dva pruhy pro styl volný. Tak tohle jsem ještě nikde neviděl.

 Z Jakuszyc se chystám přejet na Orle. Trasy již znám, dnes se chystám volit novinku, kterou jsem ještě nezkusil. Je to nejkratší varianta, ale na rozdíl od ostatních se netočí kolem hory Krogulec, ale vede přímo přes ni. Nevím, zda mám štěstí nebo smůlu, ale jsou zde nějaké běžecké závody a tato trasa je uzavřena. Postupuji tedy klasicky sice oklikou, ale po vrstevnici a asi po 5 kilometrech jsem na samotě Orle.

Polské Orle

Čtyřstopá běžecká magistrála poblíž Jakuszyc

 

Zkušeným zrakem odhaduji, že venku stojí tak 10 párů běžek, tedy není narváno, jak tomu tady většinou bývá. Výjimečně se proto rozhoduji jít dovnitř a dát si pauzu a oběd. Já, ať už na kole, nebo na běžkách, jezdím na sladké a pivo. Tak obědvám palačinku s jahodami (čtyři zloté), dvě piva místní výroby (po pěti zlotých) a nakonec usuzuji, že ten jablečný koláč taky nevypadá špatně a za pět zlotých ho dokupuji. Nádherné, příjemné posezení u hořícího krbu. Mají tu takovou raritu, když si koupíte klobásu, můžete si ji ogrilovat v krbu v kovovém opékači.

Když vyjdu před barák, udeří do mě mráz. To mě vždycky nakopne a prvních pár kilometrů jedu jako raketa, abych se zahřál. Dostávám se k mostu přes Jizeru, který zde stával od 19. století. V dobách, kdy místní osady měly tisíce obyvatel, se tudy chodilo hromadně na nedělní bohoslužby do sousední vesnice. Pak přišla válka, soudruzi a celé to podléhalo hraničnímu režimu. Nikdo tam nesměl a most chátral. Nakonec ho naši pohraničníci v roce 1982 vyhodili do povětří. Jako lávka pro pěší, běžkaře a cyklisty byl znovu postaven asi před pěti lety. Děkujeme.

Most přes řeku Jizeru, znovu postavený roku 2005

Stoupám k osadě Jizerka. Vidím energetiky, jak vztyčují nový sloup elektrického vedení. "Jak se to povedlo?", ptám se, "vždyť žádný vítr není". "Praskl izolátor a spálilo to celý sloup," vysvětlují a jejich slova dokresluje všudypřítomný zápach spáleniny. Jsem elektroenergetik, ale že to může mít takovou sílu, jsem si dosud neuměl představit.

Podél silnice, tedy již cestou nejmenšího odporu, sjíždím do Polubného, kde jsem ráno začal. Přehrávám z GPS přístroje data do počítače a dívám se na své výkony. To mě vždycky vrátí na zem. Každý rok si říkám, že už musím jednou taky zajet Jizerskou 50. Pak ale zkontroluju svou průměrnou rychlost a na dnešních asi 22 kilometrech rychle pochopím, že tímto tempem bych na té padesátce nesplnil ani limit, kdy se uzavírají trasy a autobusy sbírají odpadlíky. Tak se zase těším na nějakou svou klasickou pohodovou turistiku.


Zobrazit místo Na běžkách ze Sklářské Poruby přes Jakuszyce, Orle a Jizerku do Polubného na větší mapě

může se hodit

  • Na Orle, ale i ve většině ostatních hospod v Polsku lze platit korunami. Přepočet je samozřejmě trochu nevýhodnější než ve směnárně, ale není to kritické – obvykle 1 zlotý = 7 Kč.
  • Polský průvodčí ve vlaku ale koruny nebere, je potřeba mít zloté.
  • Dvakrát denně jede vlak z Kořenova až do Sklářské Poruby a zpět, bez přestupu.
  • Do Jakuszyc lze dojet i autem, asi 4 km z Harrachova. Je zde vždy dostatek parkovacích míst, ale placených.
  • Doporučuji specializovanou běžkařskou mapu. Letní turistická vám na polských běžeckých tratích moc nepomůže.
  • V podstatě celé okolí Jakusyzc je pokryto signálem našich mobilních operátorů.
  • Kde jsou na české straně Jizerských hor čerstvě upravené běžecké stopy najdete zde.
  • Webová stránka polských Jakuszyc: jakuszyce.info.pl

 

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Poznejte rarity v Česku a vyhrajte skvělou knihu

11. května 2024

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Na co zírá mašinfíra: S Praotcem Čechem k Řípu a za mašinkami do Zlonic

12. května 2024

Seriál Dnes pojedeme s Praotcem Čechem přímo pod bájný Říp. Spěšný vlak, kterým jsme vyrazili z Vraňan do...

Od půl desáté žádný alkohol. Na Mallorce a Ibize se zpřísní prodej v resortech

11. května 2024  19:58

V částech Mallorcy a Ibizy, které jsou hojně navštěvovány turisty, bude nově platit přísný zákaz...

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Poznejte rarity v Česku a vyhrajte skvělou knihu

11. května 2024

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Očima šotouše: Prohlédněte si nejkrásnější fotografie Karkulek a Rosniček

10. května 2024  13:55

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme věnovali...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...