Šikmá věž v Ústí dotahuje náskok Pisy

  12:50aktualizováno  12:50
Ústí nad Labem se chlubí tím, že má čtvrtou nejšikmější věž na světě. Nyní se ukázalo, že věž chrámu Nanebevzetí Panny Marie je od osy vychýlena o tři centimetry více, než se dosud uvádělo. Přístroje nově naměřily 200,9 centimetru.

Gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie v Ústí nad Labem | foto: Profimedia.cz

"Ústecký gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie se může chlubit nejšikmější věží ve střední Evropě. Na 65 metrů své výšky se vychyluje od kolmice o 198 centimetrů," uvádí kniha Šedesát ústeckých NEJ, která vyšla letos a vypočítává výjimečnosti Ústecka. Už to ale neplatí, údaj o vychýlení se bude muset přepsat.
 
Poslední měření totiž přineslo nečekané překvapení. Zjistilo se, že věž je od osy vykloněná o další tři centimetry více, než se dosud uvádělo. Vychýlení 200,9 centimetru naměřil za pomoci nejmodernější techniky ústecký architekt Zdeněk Havlík.

"O přeměření věže nás požádal arciděkan, protože ve stěně a stropě kostela se objevily rozměrné trhliny. V těsné blízkosti chrámu přitom zrovna začínaly výkopy pro novostavbu komerčního centra Forum a arciděkan měl obavu, aby mu kostel nespadl. My jsme měli zjistit, zda se stavba nepohybuje," popsal Havlík důvod měření.

Stavba paláce památku neohrožuje

Architekt s geodetem nafotili stav prasklin, vyznačili na stěnách a věži měřicí body a ty kontrolovali opakovaně po dobu čtyř měsíců. Sotva pět metrů od stěny kostela přitom stavebníci kopali základy pro novostavbu a navrtávali do země piloty. "Zjistili jsme, že v průběhu stavby se kostel nehnul ani o milimetr," shrnul výsledky architekt Havlík.

Kostel se ale v minulosti hýbat musel, což doložil rozdíl při přeměření vychýlení věže. "Údaj 198 centimetrů pochází z měření před padesáti lety. Od té doby nikdo stav věže nepřekontroloval. Takže pokud neudělali tehdy měřiči chybu, znamená to, že se nám šikmá věž za posledních šedesát let nahnula o další tři centimetry. Tato ústecká výjimečnost tak získala ještě více na zajímavosti," komentoval výsledky vědecký tajemník ústeckého muzea Václav Houfek.

K evropské kuriozitě přišlo Ústí v dubnu 1945. Tehdy město postihlo silné spojenecké bombardování, a to zapříčinilo také naklonění věže. Tři letecké pumy vybuchly v těsné blízkosti kostela a stavbu staticky narušily. První dny po náletu Ústečané čekali, zda se nahnutá věž dokonce nezřítí. Teprve po týdnu začaly záchranné práce.

Věž provizorně podepřela masivní dřevěná konstrukce. Betonové injektáže zajistily stavbu proti dalšímu pohybu. V roce 1949, kdy zmizelo podpůrné lešení, byl kostel považován opět za stabilní. "Beton v injektážích postupně tvrdnul ještě v dalších letech a je pravděpodobné, že si při tom kostel "dosedl". A to budou ty tři centimetry. Ovšem naše měření ukázala, že dnes se věž dál nenaklání,“ podotkl Zdeněk Havlík.

Gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie v Ústí nad Labem

Věž v Pise má náskok

Ani nynější tři centimetry navíc ale nijak zásadně nemění postavení ústecké kostelní věže mezi šikmými věžemi Evropy. Stále jí patří čtvrté místo.

První, nejvíce nakloněnou, je 24 metrů věž románského kostela v německém Suurhusenu (snížená v roce 1450 ze 32 m), která je zároveň zanesena v Guinnessově knize rekordů. Vychyluje se o 5,17 stupně.

Nejslavnější šikmá věž, v Pise, je vysoká 55 metrů a vychyluje se o 3,97 stupně (460 centimetrů). Zvonice v Pise zaujímá třetí místo právě před ústeckou šikmou věží. Její naklonění je tak značné, že i kdyby se ústecká věž dál vychylovala současnou rychlostí 3 centimetry za 50 let, nemá šanci ji dohnat. "Zlepšila“ si ale náskok před konkurenty. Bohata wěža nebo též Reichenturm v nedalekém saském Budyšíně se při svých 56 metrech výšky odklání o "pouhých" 144 centimetrů.

Šikmá věž románského kostela v německém Suurhusenu

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

VIDEO: Stejná trasa, kolo vs. elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů

O kolik kilometrů více se dá najet při jednom výletu na elektrokole v porovnání...

Elektrokola lidé často využívají pro usnadnění jízdy v kopcích a horách. Skvěle přitom mohou pomáhat i na rovných...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Stála miliardy, teď je jaderná elektrárna na Filipínách atrakcí pro turisty

Osamělý telefon na stole mě spojuje přímo s prezidentskou kanceláří. Nejsem...

Jaderná elektrárna v Bataanu měla rozsvítit filipínský ostrov Luzon. Namísto toho se z celého projektu stala miliardová...

Bojujeme i za vás, vzkazuje do Česka indián, který chrání deštný prales

Zdaleka největší hrozbou pro lidstvo je to, že úplně rezignovalo na duchovní...

Manari Ushigua je náčelníkem amazonského kmene, kterému v džungli devastované těžbou ropy hrozí vymření. Zhyne-li...

Teď už budete rozumět cedulím po celém světě. Jen na ně namíříte foťák

Takhle by v ideálním případě měl vypadat výsledek práce softwaru pro „vizuální...

Inovovanou službu Googlu ocení každý cestovatel. Okamžitý vizuální překlad je nyní chytřejší a hlavně umí přímo...

Další z rubriky

Na co zírá mašinfíra: Městskou linkou napříč Prahou od severu k jihu

Motorová jednotka řady 845 na městské lince S49 ze stanice Praha-Hostivař do...

V dalším dílu seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme první a dosud jedinou městskou linkou S49 podél Vltavy z Roztok...

Na co zírá mašinfíra: Unikátní jízda divočinou do srdce České Kanady

Jindřichohradecká úzkokolejka, zastávka Kaproun

Prázdninový díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede do romantického kraje, který se právem nazývá Česká Kanada. Po...

Nářez pro opravdové vodáky. Některé úseky Ploučnice nic v Česku nepřekoná

Projetí Pekelného jícnu je jednou z největších vodáckých atrakcí u nás.

Řeka Ploučnice se z vodáckého hlediska vymyká všem ostatním tokům u nás. Nejprve protéká unikátním skalním tunelem a...

Najdete na iDNES.cz