Detailní pohled na to, jak se rolbou upravuje Jizerskohorská magistrála

Jizerskohorská lyžařská magistrála má v českých zemích nejdelší tradici – stopy se zde upravují již téměř čtyřicet let od roku 1984. Vyrazili jsme do Bedřichova, abychom si udělali představu, jaké to je upravit Jizerskou magistrálu i celý padesátikilometrový okruh našeho největšího běžkařského závodu.

Šestitunová rolba vrčí na neutrál do nočního ticha u bedřichovského stadionu. Je půl páté ráno a Martin Kunc, ředitel společnosti Jizerská o. p. s., bere do ruky lopatu, aby od sněhu očistil frézu a stopaře umístěné v zadní části stroje. Čeká nás minimálně pětihodinová šichta uprostřed hor. 

Než se vydáme do jizerskohorské zimní tmy, je ještě potřeba dotankovat plnou nádrž a vše překontrolovat. Rolbaři s sebou kromě svačiny vozí i třeba sekeru a motorovou pilu, není totiž neobvyklé, že cestou se musí prořezávat padlými stromy.

Ranní příprava rolby zahrnuje i práci s lopatou.

Na tratě vyjíždějí minimálně třikrát týdně současně čtyři stroje, každý upraví průměrně 60 kilometrů tras pro klasiku i bruslení. My projedeme celou trať Jizerské padesátky a navrch ještě několik propojovacích okruhů. 

Martin Kunc mi vysvětluje, že čtyři rolby je třeba zkoordinovat tak, aby co nejefektivněji a nejrychleji všechny trasy vzájemně propojily. První nedočkaví lyžaři totiž vyrážejí obvykle se svítáním nebo když na webu bilestopy.cz uvidí, že se rolby daly do pohybu.

Venku drobně popadává sníh, ale to má podle předpovědi rychle přestat. Úprava tras je velmi závislá na počasí a také na očekávané vytíženosti tratí. Když chumelí, rolby vyjíždějí co nejpozději ráno, nicméně snahou je mít vše hotové dříve, než se do stop vydají lyžaři.

Jak vzniká stopa

V pět ráno se konečně dáváme do pohybu, nejprve je nezbytné upravit kolečko a stopy na stadionu, aby toto oblíbené nástupní místo bylo dobře promrzlé a stopy kvalitní. Teprve pak protneme startovní bránu Jizerské padesátky a vyrážíme do nočního lesa. Stoupáme na vrcholek U Buku. Co je pro rolbu hračka ovšem jinak prožívají běžkaři a během Jizerské padesátky bývá tento první kopeček pro mnohé běžkaře prvním místem, kde se ukáže, kdo má dobře namazáno, nebo kdo málo trénoval.

Perfektní stopa je výsledkem technické dokonalosti stroje, znalosti terénu a umu rolbaře.

Jedeme přibližně rychlostí 12–15 kilometrů za hodinu a Martin Kunc mi vysvětluje, že rychlost hodně závisí na podkladu i šikovnosti rolbaře. Dnes máme prašan, což je ta snazší varianta, horší situace nastává u umrzlého podkladu, nebo pokud vítr nafoukává závěje.

Při úpravě trati je potřeba dělat několik věcí najednou a perfektní stopy jsou výsledkem kombinace technické dokonalosti stroje, znalosti terénu a umu rolbaře. Levou rukou řídí směr jízdy, pravou rukou ovládá přední radlici, kterou rovná terénní nerovnosti nebo třeba nastavuje klopení trati v zatáčkách. V zadní části rolby je pak fréza, jež sníh zhutní do hloubky přibližně 5 centimetrů a o finální podobu stop se postará stopař.

Dnes najíždíme dvě klasické stopy, jejichž rozpětí se mění podle šířky cesty tak, aby mezi nimi zbyl co největší prostor pro bruslení. V prudkých kopcích se většinou jede jenom jedna stoupací stopa vpravo a stopaři se také zvedají na všech rozcestích, někdy i v ostrých zatáčkách. „Jakmile lyžař jede ve stopě a ta náhle zmizí, měl by zbystřit, vždy to má nějaký důvod“, říká mi Martin Kunc.

Jedeme přibližně rychlostí 12–15 kilometrů za hodinu.

Tratě v Jizerských horách jsou vždy upravené současně pro klasiku i bruslení. Některé trasy jsou pak se smíšeným provozem a na ně mohou i pěší turisté nebo pejskaři. Jsou to tyto cesty: Jizerka – Smědava (po Jizerské silnici), Desná – Smědava (po Soušské silnici), Vysoký hřeben, Maliník – vodní nádrž Bedřichov (Vládní cesta), Rudolfov – Maliník, Královka – Prezidentská chata.

Dozvídám se, že největší komplikací jsou právě pěší výletníci, zejména na vytížené hlavní trase magistrály mezi Bedřichovem a Jizerkou. I když nerozdupávají stopu, lyžařům se tu pletou a způsobují kolizní situace. Problémem jsou i psi, jejichž pohyb je těžko předvídatelný a střet s nimi může skončit úrazem.

Lyžařské kápézetky

Mezitím jsme vystoupali na Předěl a jsme v nejvyšší poloze jak Jizerské magistrály, tak i trasy Jizerské padesátky. Když míjíme kiosek Knajpa, kde závodníci projíždějí vrchařskou prémií, začíná se pomalu rozednívat. Prvního běžkaře potkáme o chvíli později a abychom mohli se širokou radlicí projet, musí odstoupit až do hlubokého sněhu. I tak nám máváním děkuje.

Úprava tratí totiž vyžaduje nejenom šikovnost a nadšení rolbařů, zanedbatelná není ani finanční stránka věci. S Martinem Kuncem se shodujeme na tom, že aktuální režim na tratích bez výběrčích a kontrolorů je pro návštěvníky příjemnější. Podle ředitele společnosti Jizerská o. p. s., jsou dobrovolné příspěvky lyžařů zásadní pro udržování vysoké kvality běžkování. Při každé takové jízdě spotřebuje jedna rolba 120–140 litrů nafty, velké peníze stojí rovněž servis strojů, prořezávání nebo údržba tras.

Letos jsou trasy osazené novými dřevěnými ukazateli a novinkou jsou rovněž...

Jizerská o. p. s. se stará i o značení tratí, letos jsou trasy osazené novými dřevěnými ukazateli a novinkou jsou rovněž teploměry a lyžařské „KPZ“ – boxy s vosky značky Swix pro nouzové přemazání.

Přetížená parkoviště na vyhlášených místech jsou podle Kunce jedním z aktuálních problémů. Za hezkých víkendových dnů se parkoviště na Bedřichově nebo na Jizerce zaplní třeba již v osm hodin ráno. Doporučení ředitele Jizerská o. p. s. je využívat veřejnou dopravu nebo jiná, neméně zajímavá nástupní místa, kterými jsou například Souš, Mariánská hora, Václavíkova studánka nebo Hrabětice – U kapličky.

Jizerskohorská lyžařská magistrála má v u nás nejdelší tradici. Stopy se zde upravují již téměř čtyřicet let od roku 1984.

Cesta nám rychle ubíhá, takže zakrátko projíždíme osadou Jizerka. Jsme nyní přibližně v polovině „směny“ i trasy Jizerské padesátky a od bývalé sklárny vyjíždíme lesem na Vlašský hřbet. Podle Martina Kunce jde o jeden z nejtěžších úseků, a to jak pro lyžaře, tak i pro správnou přípravu stop.

Míjíme samoobslužný kiosek Promenáda a od Smědavy začínáme strmě stoupat úbočím Jizery. Když podruhé zdoláme stoupání na Knajpu, rozhoduji se opustit pohodlí vyhřáté kabiny a pokračovat dál na běžkách. Loučím se s Martinem Kuncem a děkuji mu nejenom za tento zážitek, ale také za neúnavnou práci jeho společnosti při přípravě běžkařských tratí v Jizerských horách!

Může se hodit

Jizerská magistrála: síť upravovaných běžkařských tras pro klasiku a bruslení, za ideálních podmínek až 250 kilometrů tratí, 23 nástupních míst. Úprava probíhá sezonně od první dostatečné sněhové pokrývky cca do 15.března.

Občerstvení na trasách: mimo dosah vozem najdete na magistrále čtyři celoročně otevřené horské kiosky: Hřebínek, Knajpa, Promenádní a Krömerova bouda (u protržené přehrady).

Veškeré informace o Jizerské magistrále najdete na těchto stránkách. Zde se můžete i zaregistrovat a dostávat aktuality emailem.

Veřejná sbírka
Pokud chcete přispět na úpravu běžkařských tras, můžete tak učinit například zde.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.5 11:10

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Polské Maledivy přitahují nadšené turisty jako magnet

15. května 2024

Necelých třicet kilometrů jízdy z Katowic se nachází zajímavá turistická lokalita, kterou...

Bez lidí a bez signálu. Údolí Budišovky není výletem pro každého

17. května 2024

Jednou z mála možností, kde si užít zachovalé a klidné přírody bez dotěrného telefonního signálu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Nejlepší čtenáři od nás získávají knihu

11. května 2024,  aktualizováno  17.5 14:42

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Francouzská Riviéra není jen luxus a celebrity. Uchvátí i idylický klid přístavů

17. května 2024

Premium Nice, Cannes, Saint-Tropez. Tři města, jež voní mořem a létem. Ale zpět do reality – každé taky...

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Nejlepší čtenáři od nás získávají knihu

11. května 2024,  aktualizováno  17.5 14:42

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.5 11:10

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Bez lidí a bez signálu. Údolí Budišovky není výletem pro každého

17. května 2024

Jednou z mála možností, kde si užít zachovalé a klidné přírody bez dotěrného telefonního signálu,...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...