Apache Matto E3 16 Ah
Značka domácí produkce, která se velice rychle stala synonymem pro elektrokolo, má kořeny v letité výrobě klasických kol a její prvopočátek sahá ještě hlouběji – do velkoobchodní oblasti. Tuzemskému zákazníkovi doslova šije kola a elektrokola na míru a dokáže jejich cenu stlačit hodně dolů.
Technické údaje
|
Nejvýše postavené krosové elektrokolo Matto E3 je vybavené špičkovým zadním nábojovým motorem, v letošním provedení má nový hliníkový rám s částečně integrovanou baterií a sportovně střiženou geometrií.
Zvládne široké spektrum použití – sport, turistiku i dojíždění do zaměstnání. A komu by standardní výkon 250 W nestačil, nabídne mu Matto možnost přepnutí do takzvaného off-road režimu s nominálním výkonem až 350 W.
Pár ubraných kilometrů z dojezdu tak může vyrovnat nevšední pocit z rychlosti.
První dojmy testerůMartina: Se zadním nábojovým motorem je tu jediné kolo. Na rovině je asistence velmi silná, kolo jede od počátku velmi rychle, je hodně živé, do velmi prudkého kopce jsem musela ve srovnání se středovými motory více pomáhat. Je to turistický univerzál i příjemné městské kolo, má snadné ovládání jízdních režimů. Bez motoru jede jako běžné kolo, neklade téměř žádný odpor. František: Silný výkon motoru na rovinách a v mírných stoupáních, v prudkém kopci slábne, bezvadná jízda bez motoru. Tomáš: Moje první zkušenost s těmito koly - pozitivní dojem, je to krosové kolo. Tam kam patří, tedy na roviny a do lehkého terénu, je bez potíží. V těžším terénu se mi nedostávalo trochu výkonu. Ovládání bylo velmi snadné a intuitivní. |
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km) | |
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině? | 4,75 |
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? | 4,25 |
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání? | 3,75 |
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání? | 2 |
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně? | 3,25 |
Jízda bez motoru (300 metrů) | |
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru? | 4 |
Hlučnost | |
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? | 4,5 |
Ovládání | |
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat? | 5 |
Dojezd | 56 km |
Výsledek ergotestu | 2 |
Celková známka jízdního testu | 3,93 |
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum |
Verdikt: Jediné kolo v testu se zadním nábojovým motorem. Vlastnostmi je předurčeno pro plynulý provoz mimo těžší terén, tam každý ocení silný zátah i při minimálním vynaloženém úsilí. O moderním designu platí to samé, uspokojí i vysoké požadavky.
Testovaný model Apache Matto
Author Empire
Značka Author od počátku soustředila pozornost nejen na tehdy módní a novátorská horská kola, ale vědoma si požadavků trhu se stejně důrazně věnovala i kolům trekingovým. Ta vynikají zejména univerzálností. S drobnými úpravami vyhoví jak na cesty, které lze nazvat expedičními, tak na víkendovou pohodu, dojíždění do zaměstnání či s případným doplněním o silnější pláště jako lehčí varianta MTB do nepříliš náročného terénu.
Technické údaje
|
Charakteristický je pro ně vzpřímenější posed, odpružená vidlice se zdvihem do 60 milimetrů, pohodlné sedlo a výše posazená řídítka. Tyto parametry není třeba měnit ani u jejich nejmodernějšího klonu, tedy kol s elektromotorem. U nejnovějších modelů značky Author se přestěhoval motor ze zadního náboje do středu kola, tím je stroj lépe vyvážen a má čitelnější jízdní vlastnosti. Baterii nenajdeme na zadním nosiči, ale na spodní rámové trubce.
A přesně tak je postaven i Empire, v duchu tradic značky vybaven komponenty Shimano, a to i ‚elektrickými‘, zde konkrétně motorem a baterií Steps řady 6000. Tuto kategorii kol si zájemci kupují ne kvůli aktuálnímu designu příslušné sezony, ale pro užitné vlastnosti a trvanlivé komponenty. Klasické barevné provedení Enigmy bude i po delší době bez výhrad, to samé platí o vybavení kola.
První dojmy testerůTomáš: Hezké a pohodové kolo, motor Shimano nemá žádnou prodlevu, nabíhá plynule. Ve srovnání s motory pro horská kola jsou krosové zřejmě jinak naladěné, pocitově má menší sílu, možná však méně zatíží baterii a bude mít větší dojezd. Doporučil bych ho. Slávka: Velmi povedený kros, všechno bylo v pořádku, jen motor byl hlučnější. Do kopce menší tah, velmi pěkně jede po rovině, v lehčím terénu i do mírnějšího kopce, Karel: Nemám žádné výhrady. Příjemné, na rovině jede plynule, motor necuká, ale je poměrně hlučný při záběru. Do prudkého kopce nižší výkon, ve stoupání řadí plynule bez ztráty výkonu. Typický univerzální pohon, o kterém člověk neví, což je pro uživatele pozitivní. |
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km) | |
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině? | 4,8 |
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? | 4,8 |
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání? | 4,8 |
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání? | 3,4 |
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně? | 3,6 |
Jízda bez motoru (300 metrů) | |
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru? | 3 |
Hlučnost | |
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? | 3,8 |
Ovládání | |
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat? | 4,8 |
Dojezd | 51 km |
Výsledek ergotestu | 5 |
Celková známka jízdního testu | 4,12 |
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum |
Verdikt: Krosová kola byla průkopníkem v elektrifikované kategorii. Jsou určená pro dopravu z místa na místo, lhostejno, zda za zábavou, sportem či prací. Technicky vytříbeně to nabídne i Empire, navíc s pohodlím a nadčasovou noblesou.
Test modelu Author Empire
Merida eSPRESSO 300
Merida jako jedna z největších značek kol na světě je soběstačná nejen ve vývoji rámů a komponentů, ale i výrobně. Disponuje kapacitami, které využívá i zakázkově pro další renomované výrobce. Ze zkušeností vyplývá jediné – poměr mezi cenou a kvalitou kol je na úrovni, která každého zákazníka musí oslovit.
Technické údaje
|
Paleta produktů je široká a obsahuje i elektrokola. Ta u dovozce do České a Slovenské republiky čítá přes 60 modelů, které všechny nesou geny geometrií vyzkoušených na klasických kolech se sestavou komponentů odpovídajících určení kola.
Elektrokola Merida spoléhají na osvědčenou pohonnou jednotku Shimano Steps, která dodává vysoký výkon, přičemž v jezdci uchovává přirozený pocit z jízdy. V modelové řadě eSpresso nalezneme bezmála dvacítku modelů, a to je v nabídce ještě čtveřice městských kol eSpresso City.
První dojmy testerůKarel: Mimořádně lehké, rychlé a krotké kolo. Rám měl dost nízko střed, v terénu hrozil kontakt s nerovnostmi. Eda: Středně dlouhý posed, kratší vyšší předek, postavené pro šotolinu, cylostezky, asfalt, tam zcela bez výhrad. Motor měl plynulý projev bez skoků při řazení, ani při vypínání a zapínání asistence, jen jsem cítil malé přituhnutí nohou. Při jízdě bez asistence nebyl cítit výraznější odpor, Zuzana: Skvělé v běžném provozu, na stezkách, asfaltu. Nástup motoru je plynulý, vyjela jsem i větší stoupání bez potíží. Občas hrozil kontakt se zemí, vidlice by mohla být lepší. |
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km) | |
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině? | 5 |
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? | 4,6 |
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání? | 4,8 |
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání? | 3,6 |
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně? | 3,6 |
Jízda bez motoru (300 metrů) | |
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru? | 4,8 |
Hlučnost | |
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? | 3,8 |
Ovládání | |
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat? | 4,8 |
Dojezd | 47 km |
Výsledek ergotestu | 3 |
Celková známka jízdního testu | 4,37 |
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum |
Verdikt: Elektrifikovaný kros od Meridy je ušitý podle tradičního střihu – na taková krosová kola jsou Češi zvyklí už pěknou řádku let. Jenže tady je navíc motor od Shimana – dostatečně silný, tichý, uhlazeně zabírající. Merida překvapila i tím, jak ochotně jela vpřed i s vybitou baterií. Rychlost je její doménou.
Test Modelu Merida eSpresso
Specialized Turbo Vado
Současný život se neuvěřitelně zrychluje, což lidé z firmy Specialized samozřejmě vnímají a říkají, že „rušný život si žádá rychlejší kola“. Nehledejme v tom jen hodnotu absolutní jízdní rychlosti, ale i vše, co k tomu náleží – snadnou manipulaci, snadnou údržbu, bezproblémový provoz, jednoduché nastavení a ovládání. Proto má Vado všechno, co na městském kole chcete mít.
Technické údaje
|
Najdete na něm bytelný nosič, plně funkční blatníky, integrovaná světla, kryt řetězu, pro jízdu po městě a na cyklostezkách ideální hladké pneumatiky. Brzdy jsou kotoučové, design rámu hypermoderní, zpracování dokonalé, vidlice má zdvih 50 mm. Vše motorové je skryté v kónicky se rozšiřující spodní rámové trubce, až se nechce věřit, že je v ní skutečně skryt motor i baterie.
Digitální TFT displej BLOKS 2.2" umožňuje monitorovat všechna jízdní data v reálném čase. Motor Vado 1.2 S pracuje s výkonem 250 wattů, citlivě reaguje na sílu šlápnutí. Čím silněji šlapete, tím více energie motor přidává. Baterie o 604 Wh komunikuje s displejem a má mnoho úrovní ovládání pro zajištění maximálního výkonu a dojezdu.
První dojmy testerůKarel: Je to krásné, je to silné. Motor silnější než motory Shimano, velmi povedená geometrie, i posed je vyladěním blíže horskému kolu. Motor plynule pomáhal do hraniční rychlosti, přechod k neasistenci nebyl nepříjemný. Zuzana: Super kolo v každém terénu, jen do toho těžkého jej nemá cenu nutit. Všechno je v celém rozsahu pomoci plynulé i přechod k neasistenci. Na turistiku ideální. Miloslav: Chová se jako klasické kolo s vynikající geometrií, vnímal jsem jasnou hranu mezi přechodem rychlostí na limitu. Jízda bez motoru je na středním stupni obtížnosti, uvést jej do vyšší rychlosti je dost pracné. |
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km) | |
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině? | 4,75 |
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? | 3,75 |
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání? | 4,5 |
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km) | |
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání? | 3,75 |
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně? | 4 |
Jízda bez motoru (300 metrů) | |
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru? | 3,5 |
Hlučnost | |
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? | 3,25 |
Ovládání | |
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat? | 4,5 |
Dojezd | 49 km |
Výsledek ergotestu | 1 |
Celková známka jízdního testu | 4,00 |
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum |
Verdikt: Za Specializedem se každý otočí, ale není to kolo jenom o designu. Američané přidali silný motor a hlavně příjemný sportovní posed i snadnou ovladatelnost. Vado nám padlo do ruky okamžitě i díky detailům, jako jsou gripy, pedály či sedlo.
Test modelu Specialized Vado
Pořadí | Model | Jízdní test | Ergotest | Cena |
---|---|---|---|---|
1. | Merida eSpresso | 4,37 | 3 | 52 990,- |
2. | Author Empire | 4,12 | 5 | 49 990,- |
3. | Specialized Vado | 4 | 1 | 92 999,- |
4. | Apache Matto | 3,93 | 2 | 38 990,- |