Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Zabije, nezabije? Pasažéry na střeše vlaků „sestřelují“ betonové koule

  14:25aktualizováno  14:25
Už bylo dost nelegálního cestování na střechách vlaků. To si řekla indonéská vláda a rozhodla se, že s nešvarem na tamních železnicích zostra zatočí. Úřady proto nechávají instalovat betonové koule o velikosti grapefruitu zavěšené nad tratí.

Betonové koule natřené na stříbrno jsou s pomocí řetězů zavěšené na konstrukci připomínající fotbalovou branku. První tucet koulí umístili před několika dny pár stovek metrů od jedné ze železničních stanic na předměstí Jakarty.

"Zkusili jsme snad už všechno, dokonce i natáhnout na střechy vlaků ostnatý drát, ale zdá se, že nic nefunguje. Třeba uspějeme nyní," prohlásil Mateta Rizahulhaq, mluvčí státní železniční společnosti PT Kereta Api.

Indonéské vlaky

Vlaky křižující Indonésii po zanedbaných tratích, které za sebou zanechali v zemi před 60 lety holandští kolonizátoři, jsou zvlášť v dopravní špičce přeplněné lidmi. Stovky cestujících se ve snaze uniknout tlačenici ve vagonech uchylují na střechy železničních souprav.

Mezi "surfaři" je ale také řada notorických neplatičů jízdného a mládež, která tuto nebezpečnou praktiku považuje za zajímavou adrenalinovou zábavu.

Ročně přitom takto zahynou či jsou zraněny desítky pasažérů.

Když koule někoho zabije, tak to nevadí...

Starosti s tím, že mohou masivní koule případné hříšníky usmrtit, si mluvčí státních drah nedělá. "Nikdo nemá sedět nahoře. Už mnohokrát jsme řekli, že pokud je vlak plný, mohou cestující přijít do pokladny a my jim lístek proplatíme," řekl Rizahulhaq.

Ale dobrodruzi jsou odhodláni vytrvat. "Když jsem o těch koulích slyšel poprvé, opravdu mě vyděsily. Zní to vážně nebezpečně. Ale myslím si, že to dlouho nevydrží. Zkoušeli všechno možné, aby nás odradili, ale nakonec bylo vždy vítězství na naší straně. Líbí se nám nahoře, příjemně tam fouká," prohlásil sedmadvacetiletý majitel malého obchodu Malyanto, který prakticky denně dojíždí ze svého rodného města Bogoru do Jakarty.

Indonéská vláda se snaží zabránit za každou cenu cestování na střechách vlaků a

Indonéská vláda se snaží zabránit za každou cenu cestování na střechách vlaků a neváhá použít i extrémní metodu. Úřady začaly rozmisťovat nad tratě zavěšené betonové koule.

Málo vlaků a samá zpoždění

Kritici upozorňují, že problém spočívá v zastaralém systému indonéských železnic, které nemají dostatek vlaků, aby uspokojily poptávku, a neustále hlásí zpoždění.

Před několika lety se indonéské železnice "zviditelnily" tím, že jejich zřízenci stříkali po cestujících na střechách z mohutných hadic červenou barvu, aby je mohli později identifikovat a zadržet. "Surfaři" ale brzy tato zařízení zničili. Podobně neuspěly železnice ani s duchovními a psy.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Posledních sto kilometrů. Čína je krůček od podmanění Mekongu

Jeden z největších veletoků naší planety se nenávratně mění. Na Mekongu a jeho přítocích rostou desítky přehrad a Čína...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Pro nás nejbližší rakouský lyžařský obr přitahuje i nejlepší lyžaře světa

Saalbach Hinterglemm si vydobyl místo mezi absolutní špičkou rakouského lyžování. Se svými 270 km tratí je dnes v...

Gruzie úspěšně buduje světové lyžařské středisko. V Gudauri už bydlí i Češi

Když se chce, tak to jde. Gruzínské Gudauri rychlými kroky směřuje mezi top lyžařské destinace. K dokonalosti zbývají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný zimní ráj v Rakousku. V Nočkových horách vás obslouží i komorník

Okolí průsmyku Turracher Höhe na rozhraní Štýrska a Korutan patří mezi skvosty, o kterých mnoho Čechů zatím neví....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Amerikou v dodávce. Road trip po divokém západě je jako country koncert

Byl to náš sen. Spatřit na vlastní oči kaňony z kovbojek, projet legendární Route 66, nechat se zlákat neony omšelých...

OBRAZEM: Curych bez reklam a suvenýrů fascinuje svou každodenností

Co si spojujete s Curychem? Banky a diskrétně bezejmenná konta vlastníků roztroušených po celém světě? Curych je jiný,...

Premium

Písečné duny, krásné pláže a nedotčené hory. Kam se vydat v roce 2020?

Také se letos rozhodně a zcela určitě nechystáte do Chorvatska? Jaderské moře je přežitek, vydejte se raději do míst,...

Amerika na vlastní kůži. Skleněný les z odpadu je ozdobou Route 66

Historická část ikonické silnice patří k základním stavebním kamenům americké kultury po druhé světové válce. Dodnes...

Najdete na iDNES.cz