Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Jak přes moře? Dánské dilema, ale i atrakce

aktualizováno 
- Pokud cestu do Dánska neomezíte jen na Jutský poloostrov, nezbývá než nejméně jednou, ale většinou i vícekrát překonávat moře nebo průlivy mezi jednotlivými částmi země. Už i sama cesta do Dánska přitom může být zpestřena překonáním Baltu, ať už na trase z německého Puttgardenu do přístavu Rodby Havn na dánském ostrově Lolland či mezi Rostockem v Německu a Gedserem na jižním cípu ostrova Falster.

Samo Dánsko je totiž rozloženo na 483 ostrovech a jednom poloostrově a tři největší města země leží v jednotlivých částech Dánska, oddělených mořskými úžinami. Při cestě mezi Kodaní na ostrově Sjaelland, Odense na Fynu a městem Arhus na Jutském poloostrově je třeba mořské úžiny přitom překonávat hned dvakrát. Ostrov Fyn, jakýsi geografický střed Dánska, je od Jutska izolován skoro dvoukilometrovým průlivem Lillebaelt a na druhé straně jej úžina Storebaelt dělí od Sjaellandu průlivem širokým osmnáct kilometrů. To, co je pro běžný život Dánů spíš komplikací, může být pro návštěvníka země (pokud nejde o věčně nestíhajícího obchodníka či manažera) zpestřením o to zajímavějším, že k vidění je i stavba mostu, který patří ve své kategorii k největším na světě a výrazně překonává i legendární Golden Gate v San Franciscu. Ten, kdo zvolil cestu do Dánska přes Gedser, přejede první velký most ještě před Kodaní cestou z ostrova Falster na Sjaelland. Úžina Storstrom byla poprvé přemostěna 3300 metrů dlouhým ocelovým mostem, společným pro silnici i železnici, již v roce 1932.

Dnes však většinu silničního provozu převzal železobetonový most se zavěšenou vozovkou, překonávající průliv přes ostrůvek Faro. Naproti tomu úžinu Lillebaelt mezi Jutským poloostrovem a Fynem se poprvé podařilo přemostit už ve třicátých letech ocelovým mostem pro silniční i železniční provoz a roku 1970 pak i klasickým visutým mostem o celkové délce 1700 metrů (rozpětí mezi pilíři asi 750 metrů) pro dálnici, která je dvaačtyřicet vysoko nad hladinou průlivu. Průliv Storebaelt na druhé straně ostrova Fyn lákal technické snílky k projektům "suché cesty" již dlouhá desetiletí, stavba však byla nad technické možnosti doby. Průliv tak byl překonáván neustále pendlujícími trajekty pro převoz aut i vlaků s frekvencí více než stovky spojů denně. Teprve roku 1987 byl schválen zákon o stavbě pevného spojení Sjaellandu s Fynem. Celý gigantický projekt, využívající malého ostrůvku Sprogo uprostřed průlivu, sestává ze tří částí: pro vlaky je určen mezi ostrovy Falster a Fyn tunel a auta zde od letošního 14. června jezdí přes druhý největší visutý most na světě. Na ostrůvku Sprogo se obě trasy spojují a na Jutský poloostrov vede dálnice i železnice po společném, poměrně nízkém, ale 8,6 kilometru dlouhém Západním mostu, usazeném na dvaašedesáti pilířích.

Železniční tunel má dvě štoly široké 7,7 metru a je po otevření podmořského spojení mezi Francií a Anglií pod průlivem La Manche druhou největší stavbou tohoto druhu v Evropě. Východní most pro automobily nad touto částí průlivu je v současnosti pravděpodobně největší dánskou atrakcí. Jeho parametry jsou ojedinělé: celkem je 6,8 kilometru dlouhý, z toho čtyři kilometry je vzdálenost mezi kotevními bloky nosných lan visuté části mostu, jehož dva pylony mají výšku 254 metrů. Jejich vzdálenost je 1624 metrů. Za zmínku stojí i skutečnost, že vrcholy pilířů jsou nejvyššími body Dánska, překonávající o osmdesát metrů i nejvyšší dánskou "horu". Pokračování ze str. I Železniční trasa (tunelem a po Západním mostu) byla zprovozněna již před rokem. Je už osudem hlav korunovaných "stříhat pásku", nechyběla tedy dánská královna Margareta II., zazněla dánská hymna a v originálním provedení pak slavná skladba Bridge over troubled water, kterou naživo osobně zazpíval Art Garfunkel. Textem o mostu přes rozbouřené vody sice částečně předběhl dobu, protože Východní most, a tím i silniční trasa byly slavnostně otevřeny až letos 14. června.

Od 1. července 1997 tedy skončil provoz trajektů, převážejících vlakové soupravy mezi městy Korsor a Nyborg a vlaky jezdí napříč Dánskem "suchou cestou", i když částečně pode dnem průlivu. Jízdní doba vlakových souprav Intercity se tak mezi Kodaní a Odense zkrátila o desítky minut, zvyšuje se i četnost spojů a už v prvních dnech provozu se potvrdilo, že kvalitní, rychlé a spolehlivé spojení po železnici ubralo práce i trajektům převážejícím do té doby přes Storebaelt auta. Se zahájením provozu na dálniční trase byl částečně omezen trajektový spoj převážející auta. Právě z paluby trajektů je však možné vychutnat pohledem velikost celé stavby. Přejezd po mostě je také výrazně levnější: proti ceně 335 dánských korun za osobní auto s pasažery při cestě trajektem činí mýtné na mostě jen 210 dánských korun. Jízdní doba z Kodaně na ostrov Fyn se přitom zkracuje v průměru o sedmdesát minut. V Korsoru je nedaleko vjezdových turniketů pro placení za budoucí průjezd mostem i pavilon s expozicí o této stavbě. Je nabita fakty, videoprojekcemi, modely i reálnými exponáty, dokumentujícími stavbu mostu i tunelu i používanou techniku. Kdo pokračuje po překonání úžiny Storebaelt v cestě Dánskem k Jutskému poloostrovu a dále k severu, má na trase (kromě již zmíněného mostu přes Lillebaelt na opačném konci ostrova Fyn) ještě zajímavé přemostění zálivu u města Vejle nebo tunel pod průlivem Limfjord ve něstě Alborg v severní části Jutského poloostrova.

JAK SE TAM DOSTAT:

Mosty přes úžinu Storebaelt, která je široká asi osmnáct kilometrů, leží na trase dálnice E 20 Kodaně a dále přes Odense ostrově Fyn na Jutský poloostrov. Vzdálenost z Kodaně Korsoru na východní straně průlivu je 113 kilometrů.

CENY ZA PRŮJEZD:

Pro plánování výdajů je užitečné znát ceny za průjezd po mostě přes Storebaelt: za osobní automobil nebo mikrobus do šesti metrů délky a 2,7 metru výšky včetně cestujících je cena za průjezd přes most 210 dánských korun, za osobní automobil s přívěsem (vozík, obytný přívěs) 315 korun. Za motocykl se platí 105 korun. Malé motocykly a cyklisté most nemají přístup, z mostu není sjezd ani na ostrůvek Sprog.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Znáte zeměpis? Vylosovali jsme výherce průvodců po zahraničí

Zeměpis vás baví. Soutěžního kvízu o kvalitního průvodce po zahraničí podle vlastního výběru se zúčastnilo téměř 4 300...

Ať nás nechají žít, jsem proti omezování turistů, řekl Klaus na Sněžce

Jakákoli snaha omezovat návštěvnost Krkonoš nebo Sněžky, o jejíž extrémní vytíženosti se v poslední době často mluví,...

Ostrov Kos: Pokud máte odvahu jet za hranice, je to dovolená snů

Asi jen málokdo ještě před několika týdny pomyslel na to, že letošní dovolenou stráví u moře. Život je ale změna,...

České léto. Se speciálem ušetříte na dovolené až 6 000 korun

Cíl dovolené? Česká republika. Plán? Netradiční zážitky, adrenalin, sport, ale i památky, muzea a zábava pro děti....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Vltavy k Blanici. Výlet kousek od Lipna, kde budete úplně sami

Jen pár kilometrů od frekventovaného Lipna čeká na vytrvalé výletníky docela jiný svět: putování odlehlou šumavskou...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

KVÍZ: Znáte zeměpis? Vylosovali jsme výherce průvodců po zahraničí

Zeměpis vás baví. Soutěžního kvízu o kvalitního průvodce po zahraničí podle vlastního výběru se zúčastnilo téměř 4 300...

Nejopuštěnější z opuštěných. Mrtvá místa, kde prázdnota svírá srdce

Místa, kde kdysi bývalo živo a najednou tam vládne nepříjemné ticho a znepokojující klid. Po několikaměsíční povinné...

Nenápadné, ale nádherné. Do rakouského pohoří Hochschwab vezměte pohorky

Hochschwab nabídne pitoreskní tvary vápencových kopců, výtečné vyhlídky do celé východní části Rakouska i častá setkání...

Je to realita, nebo jen fantazie? Dubrovník poznal tiché ulice bez davů

Pandemie koronaviru rozdělila Chorvatsko na turisticky dosažitelný sever a zapomenutý jih. A jindy davy obléhaný...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...