Cesta až ke kráteru Etny zadarmo. Jen vědět, jak na to

  6:00
Nejvyšší evropská sopka má v sobě náboj mystičnosti. Nad jejím majestátním vrcholem se stále pohupují mračna plynu a i svou výškou 3 350 metrů budí respekt. Nedaleko je moře a Etna jakoby vyrostla přímo z vody. Byli jsme u ní už třikrát. Ale teprve na poslední pokus jsme se dostali až nahoru ke kráteru.
Je to nejvyšší evropská sopka, tyčí se do výšky 3 350 metrů. A je činná.

Je to nejvyšší evropská sopka, tyčí se do výšky 3 350 metrů. A je činná. | foto: Tomáš FlaškaiDNES.cz

Výjimečnosti Etny jsou si Italové dobře vědomi a snaží se z toho vytěžit co možná nejvíc. Takže se snaží vsugerovat dojem, že pokud se chce někdo podívat až nahoru ke kráteru, musí za to dostatečně zaplatit.

Proto jsou nabízeny výstupy ke kráteru pouze s doprovodem zkušeného průvodce, s náležitou výbavou, kterou za příplatek zapůjčí, se startem od dolní stanice kabinové lanovky od 58 eur za osobu. 

Start je obvykle poměrně brzo dopoledne, což jsme nikdy nestihli (i kdybychom se chtěli zúčastnit), ale především ta cena rozhodla vždy za nás. Ne!

Etna

Pokus první - autobusem pod vrchol

Poprvé jsme se k Etně vydali v roce 2001. To bylo rok před velkou erupcí. Zvolili jsme přístup od severu, od vesničky Linguaglossa.

Autem se dá pohodlně vyjet až k chatě Mareneve, kde je velké parkoviště. Odtud jezdí speciální terénní autobusy směrem ke kráteru. Tedy aspoň jsme si to mysleli. 

Za 75 000 italských lir (to je dnes asi 37 eur) na osobu a povinný příplatek 15 000 lir (asi 8 eur) na průvodce můžete nasednout.

Ten průvodce sestává z toho, že mladý kluk sedí cestou nahoru vedle řidiče a něco povídá do mikrofonu italsky. Po vystoupení se můžete zkusit zeptat jiným jazykem na nějaké zajímavosti, ale pravděpodobně vám rozumět nebude. Alespoň nám tehdy nerozuměl.

Největším zklamáním je, že autobus nejede až na vrchol, ale jen k vulkanologické observatoři, která je dobrých 500 výškových metrů pod vrcholem. A tím to končí.

Jediné, co z toho máte, jsou úžasné výhledy do krajiny. Cestou nahoru jsem se divil, proč hodně lidí chodí po té prašné cestě pěšky. Teď už jsem pochopil.

Toto svezení autobusem nahoru a dolů a nic k tomu přijde čtyřčlennou rodinu dnes už na 192 eur. A ta cesta se dá pěšky za hodinu zvládnout. Děkuji, už nechci!

Etna

Pokus druhý - špatné počasí

Podruhé jsme k Etně jeli v roce 2004. To už bylo po oné zmiňované velké erupci. Tentokrát jsme jeli od jihu, přes Nicolosi k chatě Sapienza.

Odtud vede nahoru kabinová lanovka. Ale ne až k vrcholu, ba hodně daleko pod vrchol! Cena za osobu je 25,50 eura.

Lanovka se tentokrát naštěstí ztrácela v mlze, takže má dítka pochopila, že to nemá cenu, a rodinnému rozpočtu byl ušetřeno 102 eur. Tentokrát jsme se spokojili s postáním na parkovišti.

Do třetice všeho dobrého

Poslední - úspěšný - pokus nastal v létě roku 2007. Přístup jsme opět zvolili z jihu. Celá oblast je národním parkem, ale chránit není vlastně co.

Všude jsou lávová pole, která jsou více či méně zarostlá nízkou vegetací, podle toho, o jak starý výron se jedná. V každém případě se silnice od Nicolosi krásně klikatí do kopce a už se otevírají první výhledy, které stojí za to.

Na jednom diskusním fóru jsem se dočetl, že na jaře byla vidět až Malta nebo na sever Liparské ostrovy. To se vám v létě asi bohužel nestane, protože vzduch má soustavně opar a není tak svěží.

Etna

Podél silnice jsou rozesety cedule s informací o konkrétním roku, ze které je ten či onen pramen lávy. Je to vidět i na různých mapách: "Lava del 1651" nebo "Lava del 1923". Už toto samo je nezapomenutelný zážitek.

Vidět je i několik bočních kráterů z různých století, které by samy o sobě mohly být sopkami.

Dorážíme na parkoviště u chaty Sapenza, kde lze za malý poplatek odstavit plechového miláčka, a odcházíme k dolní stanici lanovky. Tentokrát jsme ochotni zaplatit za čtyřčlennou rodinu.

Moderní kabinová lanovka je naprosto shodná s typy v Alpách. Není se co divit, pod námi je vidět sjezdovky a další vleky! V zimě je tu zjevně lyžařské středisko.

Nahoře pouze zkontrolujeme cenu autobusu - 48 eur na osobu i s cenou za lanovku. Takže doplatek je 22 eur. Pomyslíme si své a po našich dřívějších zkušenostech vyrážíme po trase autobusu pěšky. Zdaleka nejsme sami.

A rozhodně není čeho litovat. Cesta nahoru nám trvá něco přes hodinu, ale máme při tom dost času na obdivování výhledů a pořizování desítek fotografií.

Když dorazíme k horní otočce autobusu, je nám jasné, že jsme neprohloupili. Vrchol opět hodně, hodně daleko a tady je konečná. Ale je tu přístupný vyhaslý vedlejší kráter, který určitě také stojí za prozkoumání.

Etna

Varovné cedule

Parkoviště je ohraničeno plotem, u kterého stojí cedulky s upozorněním v pěti jazycích, že dále je pouze vysokohorský terén, opouštět značené cesty je nebezpečné a pohyb je povolen pouze s průvodcem.

Jinými slovy konečná. Nedá se nic dělat. Je sice vidět hodně lidí, kteří po cestě za plotem promenují, a i já si říkám, že když se projdeme po cestě pár set metrů tam a zpět, nic se nestane.

Mám trochu pochybnosti, zákaz je zákaz a já jsem v tomto ohledu trochu bázlivý. Ale pak mě mé bystré dítko upozorní na text v angličtině. Je zde použito slovo "advised". V překladu tedy "doporučeno". 

Na rozdíl od všech ostatních řečí, kde jasně stojí "zakázáno".  A je rozhodnuto. Přestávám umět německy a italsky, od této chvíle se budu v případě potíží bavit pouze anglicky a odkazovat na tuto ceduli. Vyrážíme dál!

Cesta ke kráteru

Postupujeme cestou, kterou by mohla ještě jezdit i auta. Po několika stech metrů odbočujeme na menší pěšinku, která stoupá ostřeji vzhůru. I zde vidíme, že tu cestu nepodnikáme sami.

Květena už není vůbec žádná. Stoupáme pouze po prachu a kamení. Cesta je užší a užší, ale stále hodně vyšlapaná pěšina. To nám dodává odvahu, protože vidíme, že zdaleka nejsme jediní, kdo tudy prošel.

A po zhruba půlhodině docházíme k první díře, ze které stoupá malý dým. Od této chvíle je ovzduší plné sirovodíku, nic pro slabé žaludky.

Ale pohled na lidi nad námi nám říká, že to nebezpečné být nemůže. "Teď přestává veškerá sranda, postupujeme pomalu a opatrně," velím klukům.


Sopka Etna

Nachází se na východním pobřeží italského ostrova Sicílie. Tyčí se do výšky 3 350 metrů, ale tento údaj se mění podle aktivity sopky. Obvod základny je 210 km. Vrchol Etny má čtyři hlavní krátery.
Sopka vznikla podmořskými čedičovými výlevy před asi 300 tisíci lety. Nejstarší záznamy jsou ze starověku (135 AD). K jedné z nejmohutnějších erupcí došlo v roce 1669, kdy láva dosáhla města Catanie.
Další výjimečné erupce byly v roce 1910, kdy se vytvořilo 23 nových kráterů, v roce 1917 (láva tryskala do výšky až 800 m) a v roce 1923 - po této erupci láva vydržela horká 18 měsíců. Poslední erupce jsou z let 2000, 2001, 2002, 2004, 2006. V současné době je sopka činná v podstatě nepřetržitě.

zdroj: Wikipedie.cz


A pak to najednou přišlo. Za jedním převisem jsme nahoře! Několik desítek metrů před námi je vidět hrana kráteru, ze které se valí různobarevné čmoudíky.

Neznalého překvapí, že se nejedná o pravidelný kruhovitý útvar, geometricky i výškově srovnaný, jak to známe z čítanek. Naopak. Kráter rozhodně nemá kruhový tvar a obchůzka kolem něj znamená chodit tu nahoru, tu dolů.

To se ale neodvažujeme. S posvátnou bojácností se pohybujeme minimálně deset metrů od okraje. Co ale překvapí, je velikost. V průměru má kráter určitě pár set metrů. Zajímavá je i půda pod nohama. Díky chemickým sloučeninám hraje různými barvami.

U kráteru se pohybuje i skupina organizovaných turistů, kteří si zaplatili ony velké peníze za výstup. Držíme se od nich dost daleko. Přesto neujdeme pozornosti vedoucího skupiny, který je ověšen vysílačkami a telefony, jenom plynová maska chybí.

Neváhá k nám zajít a vyzvat nás "Go down" - jděte dolů! My jsme mu holt neplatili a těžce to nese. Vědom si toho, že jsme žádný zákaz neporušili, se s ním chvíli snažím diskutovat, marně. Tak mu to odkývám, ale stejně se nahoře ještě chvíli zdržíme.

Dolů jdeme stejnou cestou. Ale asi v polovině nás zarazí pohled na kráter, kdy přímou cestou dolů se valí celá ta organizovaná skupina, cesta necesta. Je to takový suchý sjezd dolů, což jistě budí i veselí účastníků.

Ale chování se jako v národním parku nemá s naším chápáním této skutečnosti nic společného. Ono ani není co chránit, nic zde neroste. Po další asi hodině a půl se celí zaprášení, špinaví, ale šťastní dostáváme k horní stanici lanovky.

Etna

Závěrečné poučení

Určitě není potřeba nějaká vysokohorská výbava, jak se snaží místní namluvit. Stačí dobrá pevná obuv, větrovka, nějaká svačina. Pro českého turistu naprosto standardní vybavení.

Počítejte se silným větrem a všudypřítomným prachem. Za špatného počasí, kdy je vrchol Etny v mracích, bych to asi nedělal. Ani se to nevyplatí, rozhled do krajiny nebude žádný.

Rozhodně nepodceňujte opalovací krémy. Jih Evropy, léto a tato výška, to vše dokáže dohromady vykonat své!


Může se hodit 

Přístup
Od severu opusťte dálnici A18 na výjezdu Fiumefreddo, jeďte do vesnice Linguaglossa a odtud k chatě Mareneve, kde je parkoviště a odkud jezdí nahoru terénní autobusy.
Od jihu dálnici A18 opusťte výjezdem Catania, odtud na Nicolosi (nebo výjezd Giarre a odtud na Zafferanu) a dále k chatě Sapienza. Zde je parkoviště a odtud vede nahoru lanovka.

Ceny
Cesta s průvodcem, ve které je i jízdné na lanovku a následně autobus, je od 58 eur na osobu. Samotná lanovka je za 25,50 eura. Autobus je za 48 eur, to je cena i s lanovkou a povinným příplatkem na průvodce. Silné povahy to mohou celé zvládnout zdarma, tedy jít pěšky trasu lanovky i autobusu.

Trajekty
Uvedený výlet se dá krásně zvládnout za den, i když trávíte dovolenou na pevnině, například v oblíbených místech u Tropey nebo Capo Vaticano. Trajekty přes Messinskou úžinu jezdí každých zhruba 20 minut, takže není potřeba nic plánovat. Cena za auto a zpáteční jízdenku je 25 eur. Dálnici A3 opusťte na výjezdu Villa S. Giovanni. A stejně se jmenuje i přístav, odkud trajekty odjíždí.


Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

Od půl desáté žádný alkohol. Na Mallorce a Ibize se zpřísní prodej v resortech

11. května 2024  19:58

V částech Mallorcy a Ibizy, které jsou hojně navštěvovány turisty, bude nově platit přísný zákaz...

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Poznejte rarity v Česku a vyhrajte skvělou knihu

11. května 2024

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Očima šotouše: Prohlédněte si nejkrásnější fotografie Karkulek a Rosniček

10. května 2024  13:55

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme věnovali...

Na největším neobydleném ostrově světa budete jako na Marsu, trénuje tam NASA

10. května 2024

Premium Do jeho podoby se před miliony let propsal dopad meteoritu, později jej formovalo mrazivé podnebí a...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...