Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Sedm přejezdů v kraji bude bezpečnějších. Dostanou závory

  12:16aktualizováno  12:16
Správa železniční dopravní cesty letos doplní závory na čtyřech tratích v Jihočeském kraji. Úpravy vyjdou na 57 milionů korun. Mezi nejrizikovější přejezdy patří ty, kde není pevná překážka.

Na přejezdu u Střelských Hoštic závory byly. Traktor na něm zůstal stát a krátce poté se rozblikala výstražná světla. Řidič vystoupil, pak se přiřítil rychlík. | foto: HZS Jihočeského kraje

Na konci minulého týdne havaroval ve Vrcovicích na Písecku řidič octavie, když vjel na přejezd v době, kdy tudy projížděl motorový vlak ze směru od Ražic. Padesátiletý muž z osobního auta si odnesl ze střetu jen lehká zranění.

Relativně dobře dopadla i únorová nehoda traktoru s rychlíkem u Střelských Hoštic na Strakonicku. Řidič traktoru vjel na koleje a na namrzlé vozovce se pak nedokázal rozjet. Dva cestující z rychlíku utrpěli lehká zranění.

Nebezpečné železniční přejezdy v kraji

Nehody v letech 1995-2017
Jindřichův Hradec – ul. U Dolního
Skrýchova bez závor, 8 nehod
Dobešice (okr. Písek)
bez závor, 7 nehod
Horní Poříčí (okr. Strakonice)
bez závor, 6 nehod
Jindřichův Hradec – ul. 9. května
bez závor, 5 nehod
Kamenný Újezd – ul. Plavnická
bez závor, 5 nehod


Kde letos přibudou závory
- trať Strakonice - Volary
(24 milionů) 
 Strunkovice nad Volyňkou 
 Vimperk (ul. Pasovská) 
  Lenora (okr. Prachatice)
- trať Březnice - Strakonice
(18 milionů) 
 Blatná (ul. Plzeňská) 
 Sedlice (ul. Husova) 
 Sedlice (ul. Palackého)
- trať Blatná - Nepomuk
(15 milionů)
 
 Tchořovice (okr. Strakonice)
- trať Horní Cerekev - Tábor
(9 milionů)
 
Obrataň (kraj Vysočina)

Zdroj: SŽDC

V obou případech měli účastníci štěstí. Ročně však na přejezdech kvůli střetům s vlakem umře na jihu Čech v průměru deset lidí. Podle statistik Drážní inspekce si vyžádaly takové nehody 10 lidských životů v roce 2015, 14 mrtvých bylo o rok později a loni o život přišlo šest lidí. V roce 2017 docházelo celorepublikově k úmrtí při každém pátém střetu s vlakovou soupravou.

Správa železniční dopravní cesty chce letos do zabezpečení přejezdů investovat v celé zemi 814 milionů korun. V Jihočeském kraji plánuje doplnit závory na sedmi přejezdech, což by mělo státní organizaci stát 57 milionů korun.

Závory přibudou na tratích Strakonice - Volary, Březnice - Strakonice a Blatná - Nepomuk. Nově i na trati Horní Cerekev - Tábor v Obratani na Vysočině.

Ze seznamu jihočeských železničních přejezdů, kde dochází k více nehodám, jednoznačně vyplývá, že nejvíc střetů se stává tam, kde nejsou žádné závory.

Jak ovšem podotkl mluvčí SŽDC Marek Illiaš, ani pevná překážka někdy nepředstavuje bariéru.

„Řidiči závory buď objíždějí, nadzvedávají, nebo na přejezd vjíždějí v době, kdy svítí červené výstražné světlo. Navíc na každý přejezd upozorňuje hned trojice dopravních značek, a to ve vzdálenosti 240, 160 a 80 metrů. Mnozí řidiči vjíždějí na přejezd hned, jak se závory teprve začínají zvedat. Neuvědomují si přitom, že rozhodující je vždy světelné výstražné zařízení, kterým je nutné se řídit. Může se totiž lehce stát, že z druhé strany bude přijíždět jiný vlak a padající závory auto uvězní,“ uvedl Illiaš.

Loni přibyly závory celkem na šedesáti přejezdech v Česku. SŽDC však hledá i jiná řešení, jak zvýšit bezpečnost. Dlouhodobě například testuje detektory překážek, které včas rozpoznají přítomnost auta na přejezdu, v kraji však zatím nic takového není.

V jižních Čechách je celkem 909 přejezdů, z toho 463 je zabezpečeno jen výstražnými kříži bez světel. Světelných přejezdů je 323, závorami je opatřeno jen 77 přejezdů.

„Samozřejmě 99,9 procenta nehod na přejezdech zaviní řidiči auta. Většinou za tím stojí nepozornost, jen malé procento vyloženě riskuje a řekne si, že to stihne. V Jihočeském kraji je štěstí, že tu máme hlavní železniční koridor jen mezi Českými Budějovicemi a Prahou, jinak tu vlaky nejezdí tak vysokou rychlostí,“ poznamenal šéf jihočeských dopravních policistů Lubomír Veselý.

Z jeho zkušenosti dopravní policisté na Českobudějovicku nejčastěji řeší střety v Rožnově nebo v Plavské ulici směrem na Roudné. „Rizikové jsou z našeho pohledu přejezdy na silnici I/20 na Strakonicku nebo jsou časté střety také v Kaplici nádraží,“ vyjmenoval Veselý.

SŽDC zrušilo za posledních pět let 29 železničních přejezdů na Českobudějovicku a Strakonicku, které byly velmi málo využívané.

„Pokusy o jejich rušení jsou za současné právní úpravy až na výjimky neproveditelné. Téměř vždy se najde někdo, kdo v přípravném řízení podá nesouhlas. Ať už se jedná o místní samosprávy, nebo i občany, kteří například přejezd využívají při své cestě na chatu dvakrát ročně a na další přejezd by měli zajížďku jeden kilometr,“ doplnil Illiaš.

  • Nejčtenější

Soud poslal do vazby muže, který za jízdy střílel po autech

Příbramský soud poslal do vazby pětatřicetiletého řidiče z Prahy, kterého policie obvinila z pokusu o vraždu a obecného...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Na jihu Čech začala chřipková epidemie, zemřelo jedno dítě

V Jihočeském kraji začala chřipková epidemie. Počet pacientů za poslední týden vzrostl o 36,5 procenta. Hygienici nyní...

Šoféři vytuněných aut si ze silnic u Modravy udělali závodní dráhu

Někteří řidiči si silnice kolem šumavské obce Modrava pletou s dráhou pro závody rallye. V noci zkoušejí, jak jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel Koh-i-nooru Bříza plánuje v Budějovicích místo obchodů novou čtvrť

Majitel tužkárny Koh-i-noor Vlastislav Bříza plánuje po roce 2027 proměnit rozlehlé pozemky u Mánesovy ulice v Českých...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Písek vydá manuál, jak umisťovat reklamu v historickém centru

Nadměrný počet reklamních a informačních tabulí u různých podniků podle radních nemá v centru Písku co dělat. Právě...

Bobří kolonie se po Vltavě blíží k Českým Budějovicím

Ještě před třemi staletími byl bobr nejen na jihu Čech přemnoženým hlodavcem, který se běžně lovil pro výjimečně...

Lidé v Sedlici bojují peticí proti spalovně zvířat, bojí se zápachu

Firma Animo Žatec plánuje v Sedlici na Strakonicku vystavět ve svém areálu s chovem prasat novou pec na uhynulá...

U Pelhřimova havaroval kamion s chemikáliemi. Silnice je zavřená

Nehoda kamionu převážejícího chemikálie v sobotu dopoledne zablokovala u Pelhřimova silnici 19 na Tábor. Řidič kamionu...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.

Najdete na iDNES.cz