Díky 282 milionům se bude pokračovat v projektu Zanádražky v Budějovicích. Čtvrtá etapa bude znamenat výstavbu přeložek dvou výpadovek na Ledenice a Nové Hrady. Vzniknout by měly dva velké kruhové objezdy a několik menších. Kraj si na akce proplácené až po jejich uskutečnění půjčí u Evropské investiční banky. V předchozích etapách tohoto projektu prováděli dělníci úpravy ulic Rudolfovská, Vodní a Pekárenská. Ve čtvrté fázi bude následovat Plynárenská, Dobrovodská a nová komunikace až do Starých Hodějovic. Práce by měly začít v příštím roce.
Z dotacíModernizace komunikací |
V praxi by to mělo ulehčit dopravě v Suchém Vrbném. Zatímco nyní jedou auta na Ledenice ulicí Dobrovodská a pak Ledenickou, v budoucnu vyrazí podél nádraží dál až ke hřbitovu. Tam budou dva velké kruhové objezdy spojující výpadovky právě na Ledenice a Nové Hrady. Kraj na akci dostane od Evropské unie 282 milionů korun.
"Čtvrtá etapa ulehčí Ledenické. Auta nebudou projíždět mezi domy, a navíc nás to přiblíží k dokončení záměru propojení okruhů až na Hodějovice," vysvětlil krajský radní Václav Král. Podle něj ale zůstává nadále nedořešené přemostění kolejiště mezi Dobrovodskou a Průmyslovou ve třetí etapě. "Buď bude tunel, nebo most. To je věc, kterou vnímám jako velkou neznámou. Podle mě je tunel s rozpočtem přes miliardu korun a navíc s obrovskými náklady na údržbu nereálný," poukázal Král.
Novou podobu dostane v příštím roce osm silnic na Budějovicku, tři na Hradecku a Písecku, dvě na Táborsku. Ostatní okresy mají po jedné cestě. Rekonstrukce se dočká například úsek mezi Ledenicemi a Trhovými Sviny a pak dál až na Žár.
Necelých 80 evropských milionů poputuje na stavbu dálničního přivaděče na D3 u Plané nad Lužnicí. "Je to projekt, který jsme dlouhodobě plánovali. Nyní jsme využili situace, kdy se v ROPu podařilo přesunout zhruba 450 milionů, které byly původně určené pro letiště," uvedl Král. "Vítáme také, že vláda schválila pokračování výstavby dálnice D3 v rámci PPP od Veselí nad Lužnicí na Budějovice. Tento úsek za čtyři miliardy korun se začne připravovat. Nicméně, podle nás to není prioritní část dálnice. Za vhodnější bychom považovali pokračovat v obchvatu Budějovic a dál na Rakousko," podotkl hejtman Jiří Zimola.
V plánu na letošek je i generální oprava Žďákovského mostu, která měla začít už zhruba před měsícem. Kvůli problémům s výběrovým řízením se ale proces zastavil. "V současnosti nejsem schopen říci přesný termín zahájení opravy," řekl Josef Pešl z Ředitelství silnici a dálnic. Největší investicí letošního roku je pokračování stavby dálnice D3 v úseku mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.
Začíná se připravovat obchvat Budějovic
V úsecích mezi Veselím a Bošilcem a Borkem a Úsilným běží tendr na stavbu a mělo by se začít budovat už na podzim. U obchvatu Budějovic se podle Pešla teprve bude připravovat projektová dokumentace. Ministerstvo dopravy počítá, že mezi Bošilcem a Borkem by se mohly odstartovat práce na konci roku 2013, nebo na začátku 2014. V případě dokončení těchto etap by pak dálnice spojovala Budějovice a Mezno ve Středočeském kraji.
Prodloužení se v nejbližší době dočká i rychlostní komunikace R4. Zatím je v provozu 10kilometrová část mezi Miroticemi a Novou Hospodou. "Připravený je úsek Lety - Čimelice, na který máme stavební povolení. Bude záležet na stavu finančních prostředků SFDI," dodal Pešl.
Investovat bude do infrastruktury ve velkém také ČEZ. Hlavně na silnicích v okolí Jaderné elektrárny Temelín. Do třech tras nalije energetická společnost víc než 1,5 miliardy. "Vznikne 11 obchvatů. Hotovo by mělo být do roku 2017, kdy by podle předběžného plánu měla začít výstavba třetího a čtvrtého bloku elektrárny. V době zahájení stavby už nebudou obce zatěžovány zvýšenou dopravou," řekl Antonín Ješátko, zástupce ředitele Jaderné elektrárny Temelín.