(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Kolik stojí boj o křeslo primátora? Pár tisíc a bonbony, ale i miliony

  • 1
Někdo si vystačil s letáčkem či sladkostí, jiné strany utrácely v Českých Budějovicích za předvolební propagaci stovky tisíc korun. Celkem kampaň v krajském městě vyjde strany a hnutí na šest milionů korun.

Pomůže propiska, hrací karty, klíčenka či dva koláčky? Předvolební kontaktní kampaň vrcholí. A tak zástupci stran a hnutí neváhají obyvatelům v ulicích přidat k letákům s programy a sliby i drobné dárky.

Čí hlas bude nakonec ten nejdražší, se ukáže už v sobotu po jejich sečtení. MF DNES oslovila lídry všech čtrnácti uskupení, která kandidují v komunálních volbách v Českých Budějovicích s několika dotazy na téma kampaně. Kolik za ni utratí, do čeho investují nejvíce peněz nebo co potenciálním voličům rozdávají?

Nejvíce se „rozšoupla“ ODS, kterou billboardy, inzerce a další propagace vyjdou přibližně na dva miliony korun.

„Největší podíl nákladů na kampaň, zhruba 65 procent, tvoří inzerce a billboardy, zbytek je rozdělen na přípravu a výrobu volebních materiálů. Investovali jsme i do sponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, protože i to je dnes cesta, jak lidi o našem programu informovat,“ upřesnil Martin Kuba, jednička ODS v Budějovicích.

Na opačném konci je Vize Národních socialistů, která si vystačí s 10 tisíci korunami.

„Vše hradí členové volebního týmu sami. Občanům jsme v kontaktní kampani mimo programového letáčku nabídli pouze větrový bonbon,“ sdělil Ivan Fabián, lídr Vize Národních socialistů.

Nejrůznější drobnosti rozdávala v ulicích většina stran. „Letos jsme vedle tradičních balonků, propisovaček a bylinných čajů rozdávali i perníková srdce. Ta dělala největší radost,“ informovala Jana Zasadilová, která vede kandidátku lidovců.

Politici z TOP 09 usilují s další částí KDU-ČSL o hlasy jako uskupení Společně pro Budějovice a zkusili to s kávou. Pokud by byl ve stejnou dobu opodál stánek ODS, mohl mít občan příjemnou svačinu. Tam by totiž dostal dva koláčky a třeba u dalšího stánku ANO ještě koblihu navrch.

Květiny jsou stále oblíbené

Kolik utratí strany za kampaň v Českých Budějovicích?

ODS: 2 miliony korun
Občané pro Budějovice: 1 milion korun
ANO: 617 tisíc korun, plus centrální podpora
ČSSD: 600 tisíc korun
STAN a Čisté Budějovice: 420 tisíc korun
Společně pro Budějovice: 400 tisíc korun
KDU-ČSL: 250 tisíc korun
Piráti: 250 tisíc korun
KSČM: 200 tisíc korun
SPD: 150 tisíc korun
Realisté: 100 tisíc korun
Vize Národních socialistů: 10 tisíc korun
PRO Zdraví a Sport: neuvedla
ČSNS: neodpověděla na dotazy

Stále jsou oblíbené i květiny. „Rozdáváme volební leták, růže a drobné předměty, například tužky s logem ČSSD,“ vyjmenoval Miroslav Joch, jednička sociálních demokratů.

Čisté Budějovice a STAN pak zvolily gerberu. „A dále větrníky, propisky, balonky, pravítka a pastelky,“ přiblížil Viktor Vojtko, který vede uskupení do voleb.

Dárky chápou politici, ale i voliči spíš jako doplněk, než že by měly pomoci k zisku hlasů. „Karty a leták si vezmu, ale nemyslete si, že to něco znamená. Volit vás stejně nebudu,“ byla reakce jednoho z občanů při kontaktní kampani Společně pro Budějovice u slepého ramene Malše.

Třeba Realisté se rozhodli, že žádné podobné upomínkové předměty rozdávat nebudou. A jiní místo rozdávání dokonce sbírali, třeba jako zástupci PRO Zdraví a Sport.

„Intenzivně sbíráme podpisy na petici za okamžité řešení dopravních kolapsů ve městě a stavbu podzemních parkovišť. Podpisy občanů jsou určeny nově zvolenému vedení města,“ uvedl jejich lídr Petr Sák.

PRO Zdraví a Sport jako jediné neupřesnilo částku, kterou za kampaň utratí, ČSNS pak nereagovala na dotazy vůbec.

Žádná ze stran se více nesoustředila na některou z budějovických čtvrtí, ale rozprostřely své aktivity po celém městě.

„Máme program pro celé město, od Nemanic po Rožnov, od Máje po Třebotovice. Jednotlivé místní podněty jsou zaznamenány v mapě na našem webu,“ připomněl Juraj Thoma, jednička Občanů pro Budějovice. Ti mají jednu z největších kampaní v Budějovicích a vloží do ní přibližně milion korun.

Standardem už je, že mají téměř všechna uskupení transparentní účty, kde jsou přehledně vidět peněžní toky, kdo straně přispívá a za co strana v kampani utrácí.

Například Piráti mají účet komunálního týmu a pak další, kam se posílají dary. „Z komunálního účtu ještě několik položek neodešlo, například ta největší za sociální sítě,“ upřesnil Lukáš Mareš, lídr Pirátů.

Rozpočet jejich kampaně v krajském městě je čtvrt milionu korun. „Z toho 120 tisíc máme od krajského sdružení, 20 tisíc od strany Zelených a zbytek jsou dary soukromých osob či firem,“ doplnil Mareš.