Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové nádraží se začne stavět do roku 2030, celý uzel přemění za 63 miliard

  13:56
Ještě v tomto desetiletí se má kopnout do země kvůli výstavbě nového brněnského hlavního nádraží. Začít sloužit cestujícím by podle ministra dopravy Martina Kupky mělo v roce 2035. Náklady na přestavbu celého železničního uzlu v Brně železničáři aktuálně předpokládají ve výši 63,5 miliardy korun bez daně.
Projekt nového nádraží od nizozemských architektů myslí i na jeho okolí.

Projekt nového nádraží od nizozemských architektů myslí i na jeho okolí. | foto: Benthem Crouwel Architects + West 8

„Tohle desetiletí by mělo být o výstavbě. Zaznívá z naší strany i rok 2028, někdo říká 2026. Korektní je říct, že v tomhle desetiletí se začne stavět,“ prohlásil generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda na čtvrteční odborné konferenci zaměřené na železniční uzel, nové nádraží a vysokorychlostní tratě.

Loni nizozemští architekti předali železničářům hotovou studii stanice a jejího okolí. Navázali tím na svůj vítězný návrh z architektonické soutěže z před tří let. Záměr projektu v nejbližších měsících projedná centrální komise ministerstva dopravy. Následovat bude podrobnější projektování, které také upřesní náklady na přeměnu celého uzlu. Do něho spadají i rekonstrukce nádraží v Židenicích nebo v Králově Poli, kde začaly práce na konci loňského roku.

„Ve spolupráci s městem spouštíme všechny nezbytné přípravné kroky, abychom opravdu v horizontu roku 2035 dokázali Brňanům vizi zhmotnit v podobě moderního uzlu. Tohle je skutečně krok k tomu, aby se Brno z hlediska svého dopravního významu postavilo do pozice, která mu náleží. Bude křižovatkou vysokorychlostních spojení mezi Rakouskem, Německem a Polskem,“ uvedl ministr Martin Kupka (ODS).

Nádražní hala v Králově Poli půjde k zemi v červenci, omezení čeká i vlaky

Nové nádraží se stane hlavní stanicí pro vysokorychlostní vlaky v Brně. Pojedou přes něj soupravy mířící z Prahy, Vídně i Ostravy. Zamíří na něj všechny s výjimkou nejrychlejších expresů, takzvaných Sprinterů, které zastaví pouze na terminálu Vídeňská na jižním okraji Brna. Ten se stane druhou stanicí pro rychlovlaky ve městě. Vznikne mezi dálnicí D1, Vídeňskou a Bohunickou ulicí a poslouží hlavně pro mimobrněnské cestující.

Zapojení soukromníků do obřích investic

U výstavby nového nádraží stát uvažuje o zapojení soukromého investora formou projektu PPP. „Tato varianta se nabízí, protože v případě jiných světových projektů takové uzly přinášejí možnost využití i pro komerční plochy. Mohlo by to znamenat větší jistotu z hlediska financování,“ řekl Kupka. Investor může mít zisk z pronájmu obchodů ve stanici.

Stejně tak chce stát využít peníze od soukromých firem i pro stavbu úseku vysokorychlostní tratě z Brna na jih. Část z Modřic po Rakvice je jednou z těch, kde je příprava vůbec nejdál. Začít stavět by se mohla za tři roky. Rychlovlaky tam mají jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Momentálně se železničáři vypořádávají s připomínkami obcí a dalších aktérů před vydáním zeleného razítka EIA.

Rychlovlaky jsou na jihu Moravy pod palbou kritiky, vadí trasa poblíž domů

U jednotlivých částí vysokorychlostních tratí včetně těch v okolí Brna se budou náklady pohybovat v desítkách miliard korun. Pro přeshraniční úseky chce i proto Kupka s podporou partnerů ze sousedního Německa, Rakouska a Polska získat z evropských fondů balík peněz navíc, což v případě jižní Moravy platí pro část z Brna jižním směrem k rakouským hranicím.

V kraji se připravuje výstavba nové vysokorychlostní trati také ze západního směru od Prahy. Od hranic se sousedním Krajem Vysočina bude většinou kopírovat dálnici D1. V poslední době se trasa změnila hlavně u Popůvek a Troubska poblíž Brna, kde se od rušné silnice vzdaluje. Tato část je v přípravách oproti druhému jihomoravskému úseku u Rakvic o něco pozadu, výstavba by se mohla spustit za pět let.

Železnice vedoucí z Brna východním směrem na Ostravu se dočká „pouze“ zkapacitnění a zdvojkolejnění. Vlaky po ní pojedou rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Nicméně i tak bude tento úsek součástí páteřní trasy mezi Prahou, Brnem a Ostravou, jen po něm rychlovlaky nepojedou „naplno“.

Miliardové investice města

Nová brněnská hlavní stanice v odsunuté poloze u řeky Svratky si nevyžádá pouze investice ze strany státu. Výstavbu nádražní budovy a kolejové infrastruktury sice zajistí železničáři, okolní přednádražní a zanádražní prostor ale musí připravit Brno. Je potřeba zajistit dopravní obslužnost stanice.

„S Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou železnic jsme si definovali propojení na velký městský okruh mezi Hněvkovského a Heršpickou ulicí formou estakády. Jsme ve finální fázi. Z této estakády musíme spustit celý dopravní skelet do zanádražního prostoru, aby se lidé k nádraží dostali,“ popsal brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Možnost tunelu padla. Řidiči překonají nové brněnské nádraží po obřím mostě

Zároveň Brno musí k nádražní budově přivést linky městské hromadné dopravy a také vybudovat ulice spojující lokalitu s centrem města. V plánu je proto mimo jiné vybudovat široký bulvár. Prvním zárodkem je už probíhající výstavba prodloužené Uhelné ulice.

Náklady na okolní infrastrukturu se budou pohybovat v miliardách korun a značně zatíží městskou kasu, přesnější odhady politici nesdělili. Zásadní je také vybudování protipovodňových opatření v lokalitě u řeky Svratky, bez nich nemůže stanice vzniknout.

Brněnské metro dál v nedohlednu

Kromě nového nádraží se v Brně diskutuje dlouhé roky také o takzvaném severojižním kolejovém diametru vedoucím pod zemí. Stanici by propojil s centrem a severem města. Plán výstavby nového nádraží už počítá s vyhloubením prostor pro podzemní zastávku brněnského metra.

Do dvou let má být jasno, jestli bude dráha fungovat v tramvajovém, nebo vlakovém režimu. Politici v závěrečné fázi diskutují sedm vybraných variant. Jasně však zároveň prohlašují, že podzemní diametr přijde na řadu až po přestavbě železničního uzlu, vysokorychlostních tratích a souvisejících investicích zajišťujících obslužnost těchto projektů. V tuto chvíli tak jde dál o hudbu vzdálené budoucnosti, která je v nedohlednu.

Přetížené Brno touží po skutečném metru. Rozhoduje se mezi vlakem a tramvají

„Neznamená to, že bychom v úsilí nepokračovali. Bylo prověřováno poměrně velké množství variant, udělali jsme závěr, v němž jsou poslední dvě varianty. Budeme na tom dále pracovat se Správou železnic. Není to o tom, že bychom řekli, že severojižní diametr není téma pro Brno. To rozhodně ne, budeme pokračovat. Ve fázi připravenosti je to ale z velkých dopravních projektů ten poslední v řadě,“ dodala brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

29. listopadu 2023

  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Z českých krajin mizí původní druhy rostlin, nahrazují je teplomilné, uvádí studie

27. dubna 2024  11:34

Původní druhy rostlin z české přírody mizí, krajinou se šíří teplomilné a nepůvodní druhy....

Mám strach, jestli jsem herce nezavedl do špatné uličky, říká brněnský režisér

27. dubna 2024  10:20

Po třiceti letech se brněnský divadelní herec a režisér Petr Gazdík znovu zabývá Bastardem. Býval...

Není střelec. Ví, co dělá. Zábranskému věří funkcionáři, fanoušci ale váhají

27. dubna 2024  8:28

Nejpozději v pátek měl podnikatel Pavel Svoreň přebírat od Václava Bartoňka většinu ve fotbalové...

Basketbalistky USK zvládly třetí finále bez problémů, titul mají na dosah

26. dubna 2024  19:30,  aktualizováno  21:17

Basketbalistky USK Praha porazily doma ve třetím ligovém finále Žabiny Brno 83:61. V sérii vedou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...