Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové nádraží se začne stavět do roku 2030, celý uzel přemění za 63 miliard

  13:56
Ještě v tomto desetiletí se má kopnout do země kvůli výstavbě nového brněnského hlavního nádraží. Začít sloužit cestujícím by podle ministra dopravy Martina Kupky mělo v roce 2035. Náklady na přestavbu celého železničního uzlu v Brně železničáři aktuálně předpokládají ve výši 63,5 miliardy korun bez daně.
Projekt nového nádraží od nizozemských architektů myslí i na jeho okolí.

Projekt nového nádraží od nizozemských architektů myslí i na jeho okolí. | foto: Benthem Crouwel Architects + West 8

„Tohle desetiletí by mělo být o výstavbě. Zaznívá z naší strany i rok 2028, někdo říká 2026. Korektní je říct, že v tomhle desetiletí se začne stavět,“ prohlásil generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda na čtvrteční odborné konferenci zaměřené na železniční uzel, nové nádraží a vysokorychlostní tratě.

Loni nizozemští architekti předali železničářům hotovou studii stanice a jejího okolí. Navázali tím na svůj vítězný návrh z architektonické soutěže z před tří let. Záměr projektu v nejbližších měsících projedná centrální komise ministerstva dopravy. Následovat bude podrobnější projektování, které také upřesní náklady na přeměnu celého uzlu. Do něho spadají i rekonstrukce nádraží v Židenicích nebo v Králově Poli, kde začaly práce na konci loňského roku.

„Ve spolupráci s městem spouštíme všechny nezbytné přípravné kroky, abychom opravdu v horizontu roku 2035 dokázali Brňanům vizi zhmotnit v podobě moderního uzlu. Tohle je skutečně krok k tomu, aby se Brno z hlediska svého dopravního významu postavilo do pozice, která mu náleží. Bude křižovatkou vysokorychlostních spojení mezi Rakouskem, Německem a Polskem,“ uvedl ministr Martin Kupka (ODS).

Nádražní hala v Králově Poli půjde k zemi v červenci, omezení čeká i vlaky

Nové nádraží se stane hlavní stanicí pro vysokorychlostní vlaky v Brně. Pojedou přes něj soupravy mířící z Prahy, Vídně i Ostravy. Zamíří na něj všechny s výjimkou nejrychlejších expresů, takzvaných Sprinterů, které zastaví pouze na terminálu Vídeňská na jižním okraji Brna. Ten se stane druhou stanicí pro rychlovlaky ve městě. Vznikne mezi dálnicí D1, Vídeňskou a Bohunickou ulicí a poslouží hlavně pro mimobrněnské cestující.

Zapojení soukromníků do obřích investic

U výstavby nového nádraží stát uvažuje o zapojení soukromého investora formou projektu PPP. „Tato varianta se nabízí, protože v případě jiných světových projektů takové uzly přinášejí možnost využití i pro komerční plochy. Mohlo by to znamenat větší jistotu z hlediska financování,“ řekl Kupka. Investor může mít zisk z pronájmu obchodů ve stanici.

Stejně tak chce stát využít peníze od soukromých firem i pro stavbu úseku vysokorychlostní tratě z Brna na jih. Část z Modřic po Rakvice je jednou z těch, kde je příprava vůbec nejdál. Začít stavět by se mohla za tři roky. Rychlovlaky tam mají jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Momentálně se železničáři vypořádávají s připomínkami obcí a dalších aktérů před vydáním zeleného razítka EIA.

Rychlovlaky jsou na jihu Moravy pod palbou kritiky, vadí trasa poblíž domů

U jednotlivých částí vysokorychlostních tratí včetně těch v okolí Brna se budou náklady pohybovat v desítkách miliard korun. Pro přeshraniční úseky chce i proto Kupka s podporou partnerů ze sousedního Německa, Rakouska a Polska získat z evropských fondů balík peněz navíc, což v případě jižní Moravy platí pro část z Brna jižním směrem k rakouským hranicím.

V kraji se připravuje výstavba nové vysokorychlostní trati také ze západního směru od Prahy. Od hranic se sousedním Krajem Vysočina bude většinou kopírovat dálnici D1. V poslední době se trasa změnila hlavně u Popůvek a Troubska poblíž Brna, kde se od rušné silnice vzdaluje. Tato část je v přípravách oproti druhému jihomoravskému úseku u Rakvic o něco pozadu, výstavba by se mohla spustit za pět let.

Železnice vedoucí z Brna východním směrem na Ostravu se dočká „pouze“ zkapacitnění a zdvojkolejnění. Vlaky po ní pojedou rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Nicméně i tak bude tento úsek součástí páteřní trasy mezi Prahou, Brnem a Ostravou, jen po něm rychlovlaky nepojedou „naplno“.

Miliardové investice města

Nová brněnská hlavní stanice v odsunuté poloze u řeky Svratky si nevyžádá pouze investice ze strany státu. Výstavbu nádražní budovy a kolejové infrastruktury sice zajistí železničáři, okolní přednádražní a zanádražní prostor ale musí připravit Brno. Je potřeba zajistit dopravní obslužnost stanice.

„S Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou železnic jsme si definovali propojení na velký městský okruh mezi Hněvkovského a Heršpickou ulicí formou estakády. Jsme ve finální fázi. Z této estakády musíme spustit celý dopravní skelet do zanádražního prostoru, aby se lidé k nádraží dostali,“ popsal brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Možnost tunelu padla. Řidiči překonají nové brněnské nádraží po obřím mostě

Zároveň Brno musí k nádražní budově přivést linky městské hromadné dopravy a také vybudovat ulice spojující lokalitu s centrem města. V plánu je proto mimo jiné vybudovat široký bulvár. Prvním zárodkem je už probíhající výstavba prodloužené Uhelné ulice.

Náklady na okolní infrastrukturu se budou pohybovat v miliardách korun a značně zatíží městskou kasu, přesnější odhady politici nesdělili. Zásadní je také vybudování protipovodňových opatření v lokalitě u řeky Svratky, bez nich nemůže stanice vzniknout.

Brněnské metro dál v nedohlednu

Kromě nového nádraží se v Brně diskutuje dlouhé roky také o takzvaném severojižním kolejovém diametru vedoucím pod zemí. Stanici by propojil s centrem a severem města. Plán výstavby nového nádraží už počítá s vyhloubením prostor pro podzemní zastávku brněnského metra.

Do dvou let má být jasno, jestli bude dráha fungovat v tramvajovém, nebo vlakovém režimu. Politici v závěrečné fázi diskutují sedm vybraných variant. Jasně však zároveň prohlašují, že podzemní diametr přijde na řadu až po přestavbě železničního uzlu, vysokorychlostních tratích a souvisejících investicích zajišťujících obslužnost těchto projektů. V tuto chvíli tak jde dál o hudbu vzdálené budoucnosti, která je v nedohlednu.

Přetížené Brno touží po skutečném metru. Rozhoduje se mezi vlakem a tramvají

„Neznamená to, že bychom v úsilí nepokračovali. Bylo prověřováno poměrně velké množství variant, udělali jsme závěr, v němž jsou poslední dvě varianty. Budeme na tom dále pracovat se Správou železnic. Není to o tom, že bychom řekli, že severojižní diametr není téma pro Brno. To rozhodně ne, budeme pokračovat. Ve fázi připravenosti je to ale z velkých dopravních projektů ten poslední v řadě,“ dodala brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

29. listopadu 2023

Nejčtenější

Švábi, špína v kuchyni. Věhlasná brněnská restaurace měla problémy s hygienou

Ve vyhlášené brněnské restauraci Butcher’s Grill & Pasta v Králově Poli se ve skladu a v kuchyni vyskytovali švábi. Zjistili to pracovníci Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Podzemní...

Na škole v Hodoníně, kde šikanovali dívku, chtěla vraždit jiná žákyně

Hodonínskou Základní školou Vančurova, z níž pocházela dívka, kterou napadli její vrstevníci a údajně ji delší dobu šikanovali spolužáci, otřásl další případ. Policie prověřuje záměr jedné ze žákyň,...

Exkluzivní zpověď šikanované dívky: Chtěla jsem umřít, dnes se bojím jít ven

Premium

Na Základní škole Vančurova v Hodoníně vyšetřuje policie šikanu dvanáctileté dívky ze sedmé třídy. Vše vyvrcholilo v sobotu incidentem, při kterém sedm dívek žákyni, jejíž jméno nesmíme podle zákona...

Autobusák nadýchal skoro čtyři promile, přitom vezl lidi. Ve voze měl prázdnou lahev

Téměř čtyři promile alkoholu nadýchal šofér linkového autobusu, který v pondělí vezl devatenáct cestujících z Brna do Uherského Hradiště. Policisté jej po upozornění jiné automobilové posádky...

Kampaně zabraly, Poláci berou jižní Moravu útokem. Teď zkusí zlákat i Italy

Brno, Mikulov, Lednicko-valtický areál nebo Pasohlávky v posledních letech zaplavují turisté z Polska. Právě pro ně se stává jižní Morava čím dál tím atraktivnější destinací. V minulém roce jich sem...

V přírodní rezervaci řádili motorkáři. Jde o dědictví komunismu, míní šéf lesů

Skupinu, která dováděla na krosových motorkách, přistihl před několika dny lesník v přírodní rezervaci Jelení skok poblíž Adamova na Blanensku. Když se čtveřici, kterou natočil na mobil, snažil...

12. února 2025  16:05

RECENZE: Poněkud znásilněná pohádka. Erben dostal tentokrát pořádně na frak

Na Hudební scéně Městského divadla Brno se opět potvrdilo, jak je nesmírně těžké inscenovat pohádku, která sice vychází z klasické Živé vody od Karla Jaromíra Erbena, ale jednak je upravena do veršů,...

12. února 2025  14:30

Hlas zvládnou naklonovat i laici. A obyčejní lidé nemají obranu, varuje expert

Premium

Umělá inteligence je v mnoha ohledech velmi nápomocná. Ulehčuje práci, vyhledávání i vysvětlování informací. Jak to ovšem bývá, každou novou technologii lze zneužít, a jinak tomu není ani v tomto...

12. února 2025

V Adamově nemají lidé kde parkovat, město u Brna tak chce rokli zavézt sutí

Zavézt zalesněnou rokli na sídlišti Ptačina sutí plánuje radnice v Adamově na Blanensku. Na takto zarovnaném terénu mají vzniknout parkovací místa, kterých má město kritický nedostatek. V plánu je...

12. února 2025  12:20

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...