Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ani železnice už nemá dotace jisté. EU nastínila nová pravidla

Železnice si udržuje pověst nejekologičtějšího způsobu cestování. To ale neznamená, že Evropská unie bude spolufinancovat každý nový projekt, jako tomu bylo doposud. Tak by se daly shrnout nejnovější výsledky jednání o budoucnosti evropské železniční sítě.
Fotogalerie1

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Unie nově stanovuje řadu pravidel, které projekty musejí splnit, aby získaly kýženou dotaci. V první řadě jde o rychlostní limity, dále je potřeba kolejiště umožňující provoz nákladních vlaků dlouhých 740 metrů, plná elektrizace nebo striktní dodržování harmonogramů výstavby.

Zvláště poslední bod přitom není při přípravě tuzemských investičních akcí vůbec pravidlem. Zatím jde však o neschválené podmínky, definitivní podoba bude zřejmá během dubna a května.

„Doba je dynamická. Železnice nemá, jako tomu bylo v minulosti, garantované místo z hlediska EU financování. Je tady spousta projektů, které jí konkurují – ať už je to kvůli válce na Ukrajině, nebo je potřeba řešit jiné věci, jako je zemědělství,“ uvedl ředitel odboru mezinárodních vztahů Správy železnic Radek Čech.

Jako za císaře. S rychlotratěmi začneme na Moravě, říká manažer SŽ Pinkava

Zmiňované limity stanovují minimální rychlost osobních vlaků na páteřních trasách (označovaných TEN-T) na 160 kilometrů za hodinu, u nákladních vlaků na stovku. To by ale fakticky vyloučilo z financování doposud nejmodernější tuzemské tratě. Jednak jsou totiž stavěné maximálně na 160kilometrovou rychlost a jednak je na mnoha úsecích těchto takzvaných koridorových tratí z různých důvodů snížená.

Naopak projekty vysokorychlostních tratí, na které Česko sází v následujících letech, limity splňují s rezervou. Potíže nebude mít ani běžný úsek z Velkého Oseka do Chocně, který se primárně plánuje jako nákladní spojení. Stačí mu tudíž splnit stokilometrový limit pro nákladní dopravu.

Na každý kilometr rychlé železnice jeden most. Připomínky lidí ji patrně prodraží

O něco větší problém by pro českou železnici mohl být zájem EU financovat pouze velké projekty. To zatím v Česku není zažité v železniční ani v silniční výstavbě. Naopak je běžné trasy plánovaných infrastrukturních staveb rozkouskovat na množství drobných úseků s délkou mnohdy nedosahující ani deseti kilometrů, a ty pak připravovat a stavět samostatně.

Dodržování slibovaných harmonogramů by při zachování současných způsobů práce nejspíš přineslo poměrně velké rozladění evropských úředníků přidělujících dotace. Stačí si vzpomenout na okolnosti provázející výstavbu nejdříve rychlodráhy a později konvenční tratě na pražské letiště.

Spojení hlavního města s největším tuzemským letištěm se paradoxně mělo otevírat v těchto dnech. Tedy alespoň podle harmonogramu z roku 2015, kdy se tehdejší vláda rozhodla pro variantu spojení projektu s modernizací tratě do středočeského Kladna. Aktuálně se počítá s rokem 2030.

Jde navíc stále o pracovní termín, který se ještě může posunout. Sice se při vyjednáváních podařilo zamezit tomu, že by v případě zpožďování výstavby mohl žadatel o dotaci přijít, nespolehlivost mu ale uzavře dveře k dalšímu financování. Všechny projekty totiž budou hodnoceny a skóre bude rozhodovat o tom, které země si do budoucna na vysychající evropské peníze sáhnou.

Stavba prvních rychlotratí se odsouvá. V roce 2026 se stihnou jen nádraží

Hrozící přitažení dotačních kohoutů je znát i u preferovaných projektů, které propojují dopravní sítě napříč jednotlivými zeměmi a které počítaly s dotační velkorysostí. Příkladem může být budované železniční spojení napříč trojicí pobaltských států.

Jde o 850 kilometrů kolejí budovaných na zelené louce, které napojí bývalé sovětské republiky na evropskou železniční síť. Na jedné straně povedou koleje s evropským rozchodem přes Varšavu a Berlín, na druhé přes finské Helsinky. Na ně se peníze v evropských fondech najdou, na odbočku na letiště v Rize, které k hlavní ose projektu přímo nepatří, už ale ne.

V jedné kategorii je však česká železnice před ostatními evropskými státy napřed. A to v zavádění jednotného evropského železničního zabezpečovače (ETCS). Ten umožňuje projet vlakem napříč celou Evropou bezpečně, přičemž Česko chystá zavedení takzvaného výhradního provozu systému na páteřní síti už začátkem příštího roku. Postupně se pak rozšíří i na ostatní tratě včetně regionálních.

Česko, které je v dopravní výstavbě stále z velké části závislé na evropských dotacích, se totiž na podmínku evropského zabezpečovače začalo připravovat s velkým předstihem.

Přetrvávání národních zabezpečovačů se Unie chystá v budoucnu pokutovat. V téže době, kdy má být dokončena páteřní síť transevropských dopravních tahů, tedy v roce 2040, mají být zároveň vypnuty všechny typy národních zabezpečovačů.

Nejčtenější

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní se prvním zákazníkům otevře dean&david v pondělí 27. ledna. Německý řetězec...

Čisté a hrubé příjmy v Evropě: Kypr, Česko i Slovensko překvapují

Poměr mezi hrubou a čistou mzdou je v jednotlivých státech Evropy odlišný. Odlišné příjmy kvůli rozdílným daňovým systémům náleží nesezdaným osobám bez potomků, manželským párům s potomky i bez nich....

Ve 43 letech zemřel Jindřich Kadrnka, velký muž a osobnost moravských vinařů

Neustále sršel nápady a pozitivní energií. Zcela žil pěstováním vinné révy a výrobou vína. Jindřich Kadrnka z Březí u Mikulova si vydobyl jméno i mezi ostatními vinaři. Předloni dokonce získal rovnou...

Budeme vrtat, bejby. Trump načrtl vizi ekonomického tlaku nejen na Evropu

Sledujeme online

Nový americký prezident Donald Trump v inauguračním projevu avizoval, že vyhlásí stav nouze v oblasti energetiky. Chce tak podpořit těžbu ropy a zemního plynu v USA a americkým spotřebitelům snížit...

Blockchain spasí USA, myslí si Musk. Chce ho na osekání vládních nákladů

Elon Musk zkoumá, jak by se technologie blockchainu dala použít pro zefektivnění práce amerických úřadů. Muž, který vede nový úřad pro efektivitu státní správy (DOGE), o ní vede rozhovory s...

Solární farmy jsou v USA na vzestupu. Zaměstnávají tisíce hladových ovcí

Na texaském venkově, pod stovkami řad solárních panelů, se po pastvinách prohání tlupa ovcí, které se věnují jedinému úkolu - žvýkání trávy. Jsou nyní překvapivým symbolem rozmachu solárního průmyslu.

26. ledna 2025

Utrácejte! Čína prodlužuje svátky kolem nového roku, aby podpořila spotřebu

Číňané s velkými kufry s dárky a s krabicemi s ovocem v rukou zahltili nádraží, aby se vydali na cestu do svých rodných měst a přidali se k milionům dalších, kteří se chystají na oslavy příchodu...

26. ledna 2025  10:15

Mileniálové a ženy mění trh luxusních nemovitostí, Dubaj láká bohaté migranty

Trh s luxusními nemovitostmi zásadně ovlivňují demografické změny. Do popředí se dostávají mileniálové a také ženy, vyplývá z nové zprávy Sotheby’s International Realty (SIR), na kterou upozornila...

26. ledna 2025

Hospody v Británii zejí v lednu prázdnotou. Barmani z nudy točí videa a baví sítě

Hospody a restaurace ve Velké Británii zejí během ledna prázdnotou. Nepříliš ideální trend, který trápí tamní restauratéry, zahltil i sociální sítě. Videa prázdných barů a restaurací se v rámci...

26. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Čisté a hrubé příjmy v Evropě: Kypr, Česko i Slovensko překvapují

Poměr mezi hrubou a čistou mzdou je v jednotlivých státech Evropy odlišný. Odlišné příjmy kvůli rozdílným daňovým...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...