Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ani železnice už nemá dotace jisté. EU nastínila nová pravidla

Železnice si udržuje pověst nejekologičtějšího způsobu cestování. To ale neznamená, že Evropská unie bude spolufinancovat každý nový projekt, jako tomu bylo doposud. Tak by se daly shrnout nejnovější výsledky jednání o budoucnosti evropské železniční sítě.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Unie nově stanovuje řadu pravidel, které projekty musejí splnit, aby získaly kýženou dotaci. V první řadě jde o rychlostní limity, dále je potřeba kolejiště umožňující provoz nákladních vlaků dlouhých 740 metrů, plná elektrizace nebo striktní dodržování harmonogramů výstavby.

Zvláště poslední bod přitom není při přípravě tuzemských investičních akcí vůbec pravidlem. Zatím jde však o neschválené podmínky, definitivní podoba bude zřejmá během dubna a května.

„Doba je dynamická. Železnice nemá, jako tomu bylo v minulosti, garantované místo z hlediska EU financování. Je tady spousta projektů, které jí konkurují – ať už je to kvůli válce na Ukrajině, nebo je potřeba řešit jiné věci, jako je zemědělství,“ uvedl ředitel odboru mezinárodních vztahů Správy železnic Radek Čech.

Jako za císaře. S rychlotratěmi začneme na Moravě, říká manažer SŽ Pinkava

Zmiňované limity stanovují minimální rychlost osobních vlaků na páteřních trasách (označovaných TEN-T) na 160 kilometrů za hodinu, u nákladních vlaků na stovku. To by ale fakticky vyloučilo z financování doposud nejmodernější tuzemské tratě. Jednak jsou totiž stavěné maximálně na 160kilometrovou rychlost a jednak je na mnoha úsecích těchto takzvaných koridorových tratí z různých důvodů snížená.

Naopak projekty vysokorychlostních tratí, na které Česko sází v následujících letech, limity splňují s rezervou. Potíže nebude mít ani běžný úsek z Velkého Oseka do Chocně, který se primárně plánuje jako nákladní spojení. Stačí mu tudíž splnit stokilometrový limit pro nákladní dopravu.

Na každý kilometr rychlé železnice jeden most. Připomínky lidí ji patrně prodraží

O něco větší problém by pro českou železnici mohl být zájem EU financovat pouze velké projekty. To zatím v Česku není zažité v železniční ani v silniční výstavbě. Naopak je běžné trasy plánovaných infrastrukturních staveb rozkouskovat na množství drobných úseků s délkou mnohdy nedosahující ani deseti kilometrů, a ty pak připravovat a stavět samostatně.

Dodržování slibovaných harmonogramů by při zachování současných způsobů práce nejspíš přineslo poměrně velké rozladění evropských úředníků přidělujících dotace. Stačí si vzpomenout na okolnosti provázející výstavbu nejdříve rychlodráhy a později konvenční tratě na pražské letiště.

Spojení hlavního města s největším tuzemským letištěm se paradoxně mělo otevírat v těchto dnech. Tedy alespoň podle harmonogramu z roku 2015, kdy se tehdejší vláda rozhodla pro variantu spojení projektu s modernizací tratě do středočeského Kladna. Aktuálně se počítá s rokem 2030.

Jde navíc stále o pracovní termín, který se ještě může posunout. Sice se při vyjednáváních podařilo zamezit tomu, že by v případě zpožďování výstavby mohl žadatel o dotaci přijít, nespolehlivost mu ale uzavře dveře k dalšímu financování. Všechny projekty totiž budou hodnoceny a skóre bude rozhodovat o tom, které země si do budoucna na vysychající evropské peníze sáhnou.

Stavba prvních rychlotratí se odsouvá. V roce 2026 se stihnou jen nádraží

Hrozící přitažení dotačních kohoutů je znát i u preferovaných projektů, které propojují dopravní sítě napříč jednotlivými zeměmi a které počítaly s dotační velkorysostí. Příkladem může být budované železniční spojení napříč trojicí pobaltských států.

Jde o 850 kilometrů kolejí budovaných na zelené louce, které napojí bývalé sovětské republiky na evropskou železniční síť. Na jedné straně povedou koleje s evropským rozchodem přes Varšavu a Berlín, na druhé přes finské Helsinky. Na ně se peníze v evropských fondech najdou, na odbočku na letiště v Rize, které k hlavní ose projektu přímo nepatří, už ale ne.

V jedné kategorii je však česká železnice před ostatními evropskými státy napřed. A to v zavádění jednotného evropského železničního zabezpečovače (ETCS). Ten umožňuje projet vlakem napříč celou Evropou bezpečně, přičemž Česko chystá zavedení takzvaného výhradního provozu systému na páteřní síti už začátkem příštího roku. Postupně se pak rozšíří i na ostatní tratě včetně regionálních.

Česko, které je v dopravní výstavbě stále z velké části závislé na evropských dotacích, se totiž na podmínku evropského zabezpečovače začalo připravovat s velkým předstihem.

Přetrvávání národních zabezpečovačů se Unie chystá v budoucnu pokutovat. V téže době, kdy má být dokončena páteřní síť transevropských dopravních tahů, tedy v roce 2040, mají být zároveň vypnuty všechny typy národních zabezpečovačů.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Musk si připsal velký úspěch v Číně, Tesla může naplno rozvíjet samořízení

29. dubna 2024  21:20

Miliardáři Elonu Muskovi se na návštěvě Číny podařilo odstranit překážky v zavádění technologie...

Škrty jsou v Evropě u konce. Strach ze ztráty voličů vede zase k rozhazování

29. dubna 2024

Po několika letech silně uvolněné rozpočtové politiky v Evropě měl rok 2024 znamenat velkou změnu....

Mráz nadělal škody za stovky milionů, odhadují pojišťovny. Výborný jedná o pomoci z EU

29. dubna 2024  16:12,  aktualizováno  19:33

Česko v nejbližších dnech pošle Evropské komisi (EK) žádost o mimořádnou finanční pomoc pro české...

Brexit se projeví naplno, začínají platit přísnější pravidla na dovoz

29. dubna 2024

Dovoz potravin z EU do Velké Británie bude od 30. dubna nejen dražší, ale i komplikovanější....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...