Jen krátce poté, co Brno i vláda v roce 2018 rozhodly, že nové hlavní vlakové nádraží vyroste v odsunuté poloze u řeky, přišla Správa železnic s tím, že se rozbíhá i příprava rekonstrukce stanice v Židenicích, což měl být zároveň první krok k celkové modernizaci železničního uzlu Brno. Podle tehdejších vyjádření chtěli železničáři začít už příští rok.
Jak však nyní zjistila MF DNES, původní plány této nulté etapy, jak se o opravě v Židenicích začalo mluvit, doznaly značných změn.
„Stavba byla původně zamýšlena jako první, ale vývojem aktuální projektové přípravy by její kompletní rekonstrukce znamenala finančně náročné přechodné provozní stavy, a proto se její rozsah zredukoval na lokalitu mostů v Bubeníčkově ulici, kde ve spolupráci s městem Brnem vznikne nový přestupní terminál. Zbývající část železniční stanice Brno-Židenice pak bude dořešena v rámci modernizace železničního uzlu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.
Podle něj se při podrobnějším rozpracování vedení kolejí totiž zjistilo, že přechodný stav řešící napojení stávajícího hlavního nádraží a cílový stav s plánovanou polohou toho nového se od sebe liší výrazněji, než se původně zdálo. „To by vedlo k velkému rozsahu zmařených investic zejména v oblasti železničního svršku, spodku a trakčního vedení,“ vysvětlil Brychta.
Nové perony nebudou
Podle židenického místostarosty Petra Kunce (dříve TOP 09) jde o polovičaté řešení. „Důležité je, aby byly alespoň perony propojené v Bubeníčkově ulici a aby na ně vedl bezbariérový přístup,“ sdělil.
Jenže ani toto jeho přání a původní slib železničářů se nenaplní. Za své totiž vzaly velkolepé plány, že židenické nádraží bude už za pár let lépe dostupné od tramvajové zastávky MHD právě ve zmíněné ulici a že se nástupiště posunou blíž k ní a nabídnou lidem bezbariérový přístup.
„Hlavní náplní stavby je především rozšíření stávajícího mostu nad ulicí Bubeníčkova, které umožní posunutí nových tramvajových zastávek pod tento most,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Současně se sice podle ní provede základní stavba budoucí nádražní odbavovací haly, kterou projektanti umístí právě u Bubeníčkovy ulice, a stejně tak budou pro nová nástupiště připraveny bezbariérové přístupy, jenže právě nové perony se už nepostaví.
„K úpravám kolejiště, stejně jako k posunu nových nástupišť, dojde až v rámci kompletní rekonstrukce železniční stanice Židenice, která bude korespondovat s cílovým řešením železničního uzlu Brno,“ doplnila bez konkrétního časového údaje Friebová.
Železnice přes Brno stále není vyřešena
Nová hrubá stavba nádražní budovy tak bude zpočátku jen na okrasu a cestující budou muset na vlak stále chodit do 400 metrů vzdálené stávající haly a podchodu bez výtahů. Dnes se hovoří o tom, že na těchto značně osekaných úpravách u židenického nádraží se začne pracovat nejdříve v roce 2025.
Železničáři tak přiznávají, že ani po čtyřech letech od rozhodnutí o přesunu nového hlavního nádraží k řece Svratce stále není jasno, jak přesně bude celá železnice přes Brno vyřešena. Pořád je například předmětem debat a neshod, zda se po železnici přes Brno podaří zajistit dostatečnou propustnost pro nákladní dopravu, která bude jezdit nově po stejných kolejích jako ta osobní. Dnes mají odlišnou trasu.
Přímé a jasné odpovědi na dotaz MF DNES, zda už existuje takové řešení, které by vyhovovalo oběma druhům dopravy, se však mluvčí ministerstva vyhnul. „Materiály související s železničním uzlem Brno budou na ministerstvu dopravy teprve projednávány,“ sdělil Brychta s tím, že v průběhu přípravy se bude vše neustále aktualizovat a upřesňovat a odstraňovat i potenciální úzká hrdla.
O změně plánů železničářů u Židenic podle svých slov neví ani brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). „My jako město řešíme především dopravní skelet za plánovaným nádražím,“ sdělil.
Na mysli má zejména jižní část velkého městského okruhu, která dosud není nijak naprojektovaná, nicméně s chystaným novým nádražím se musí sladit. „Chceme nechat vypracovat tak dvě tři varianty a k nim jejich plusy a minusy,“ doplnil Kratochvíl. Výsledek pak Brno předloží k vyjádření Správě železnic a Ředitelství silnic a dálnic.
Samotný návrh budovy hlavního nádraží a všech nástupišť, který loni vyšel z architektonické soutěže, se má letos postupně začít rozpracovávat do podoby již konkrétnější architektonické studie. „Předpoklad zahájení prací na architektonické studii je od září 2022,“ poznamenal Brychta.