Lidé z jihu Brna se chtějí odloučit. Vadí jim plány na nové byty i arogance města

  9:18aktualizováno  9:18
Kdyby záleželo jen na nich, bylo by už od letošního září Brno chudší o dvě své čtvrti. Někteří lidé z Přízřenic a Dolních Heršpic si stěžují, že se k nim Brno chová macešsky a oni s tím nic nezmůžou. Konkrétně je trápí třeba plány na postavení nového sídliště na Slunné louce.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Daniel Beran, MAFRA

Projekt, který developerská společnost Reko naplánovala mezi Moravanskou a Břeclavskou ulicí, by jim mohl přivést až dva tisíce nových sousedů, a to nechtějí.

Místní se také strachují, že by přistěhovalci mohli narušit zažité pořádky.

"Vzhledem k tomu, že navržené byty architektonicky připomínají paneláky, obáváme se, že budou levné a přivedou nám sem ne úplně slušné lidi," svěřil se mluvčí občanského sdružení Samostatný jih Pavel Reich.

"Jsem ochotný diskutovat o všem, i o vzniku nové městské části jen pro Přízřenice a Dolní Heršpice. O jejich odtržení ale v žádném případě," řekl brněnský primátor Roman Onderka.

Kvůli odtržení chtějí referendum

Zástupci občanského sdružení Samostatný jih ale upozorňují, že s osamostatněním Přízřenic a Dolních Heršpic to myslí zcela vážně. Obdobné příklady z nedávné minulosti lze najít přímo v kraji.

V roce 2006 se Ladná po třiceti letech odtrhla od Břeclavi. "Sledujeme dlouhodobě situaci u obcí, kterým se to podařilo už dříve. A vedou si dobře," míní Reich.

Sdružení již sepsalo petici za vyhlášení místního referenda a podle svých představitelů už má třetinu potřebných podpisů.

Ani tak ale městská část Brno-jih, pod kterou obě čtvrti spadají, nebere jejich činnost vážně. "Něco se mi doneslo, ale nezajímá mě to. Je to věc těch lidí. Oficiálně o jejich snahách nic nevíme, zatím jsme nezaujali stanovisko," tvrdí starosta Josef Haluza.

"Ve městě se žije lépe"

Samostatný jih také viní město Brno z toho, že z obou čtvrtí pouze inkasuje peníze a investuje je jinde.

"Není to pravda. Vím, že občas se někde podobné snahy objeví, ale úplně každému se víc vyplatí žít ve městě než v samostatné vesnici," myslí si brněnský primátor Roman Onderka.

Argumentuje přitom dostupností lékařské péče, snazší dopravou do zaměstnání či cenami tepla a vody.

Reich přesto věří, že by iniciativa mohla dosáhnout svého už v září 2010. Stihla by tak i podzimní volby do zastupitelstev.

Osamostatnění části obce totiž není příliš složité. Když je v dané části na základě petice vyhlášeno referendum a dopadne kladně, rozhodne o oddělení krajský úřad.

Obyvatelé Ostopovic chtějí do Brna

Hned v sousedství s brněnským Starým Lískovcem leží obec Ostopovice, kde mají opačné starosti. Naopak tlačí na starostu, aby usiloval o připojení k Brnu.

Vadí jim, že jejich autobusová zastávka leží pouhých čtyři sta metrů od hranice zóny 101 a oni utratí více za jízdné.

"Navíc tu tím pádem máme zničené životní prostředí, protože polovina lidí jede radši autem," postěžovala si Alena Odehnalová, která v Ostopovicích žije.

Starosta Jan Symon ale nechce "prodat" samostatnost za levnější jízdenky.

"Osobně to považuji za nemoudré a neuvážené. Nemohli bychom rozhodovat o svém územním plánu, s většími rozhodnutími bychom byli závislí na Brně a nemohli bychom připomínkovat stavby dálnic v okolí."

Ostopovičtí si také stěžují, že v obci není lékař ani větší samoobsluha. "Věřím, že kdybychom byli součástí města, nějakého doktora by to zlákalo," říká Odehnalová.

"Pokud jsou snahy racionálně podložené a podporuje je většina lidí v obci, připojení bych rozhodně uvítal," reagoval Onderka.

Kde se žije lépe?

Jaké výhody má samostatná obec a proč je naopak lepší patřit k větším městům? Svůj názor můžete napsat na jakub.ghanem@mfdnes.cz.

Autor:

Nejčtenější

Řidiči se nechtělo škrábat námrazu, tak jel s hlavou z okna a naboural

Připravte si škrabky, rána budou chladná.

Zdržovat se škrábáním námrazy z čelního okna se v pondělí ráno nechtělo řidiči ze Znojemska. Místo toho se rozhodl své...

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Do policejního autoparku přibylo zabavené Audi RS6, které propadlo státu

Jihomoravská dopravní policie od prosince 2018 využívá Audi RS6, které předtím...

Nový výstavní kus mají ve svých garážích jihomoravští dopravní policisté. Od prosince využívají vůz Audi RS6, který...

Místo důchodu do extraligy. Mistři z Brna dál lanaří matadory

Zbyněk Michálek na tréninku Komety Brno.

Opustil Arizonu, kde nechal manželku a tři děti. Chtěl se poprat o olympijskou nominaci a extraligový úspěch. Do Koreje...

Není ES jako S. Firmy žalují katalog, který je napálil po telefonu

Firma ES Katalog sídlí v centru Brna

Brněnská firma ES Katalog telefonuje podnikatelům z celé republiky a kontroverzním způsobem s nimi sjednává smlouvy o...

Další z rubriky

Na silnici smrti vyroste obchvat, na jižní Moravě opraví také zbytek D1

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Řidiči na jižní Moravě musejí i letos počítat s opravami na dálnicích D1 a D2 a také na desítkách dalších silnic. Po 80...

Bál jsem se omrzlin, líčí fotograf, který zachytil Měsíc i dominanty Brna

Na fotografii k úplnému zatmění, které způsobuje, že Měsíc vypadá červeně, se...

Byly teprve čtyři hodiny ráno, když brněnskému fotografovi Pavlu Gabzdylovi zazvonil budík. Ačkoli by si rád přispal,...

Jalta otevírá. Z ostudy Brna je VIP adresa, sídlí tam i rakouský konzulát

Podnikatel Richard Saliba nechal funkcionalistický palác Jalta zmodernizovat za...

Oprava brněnského paláce Jalta se chýlí ke konci. Stála 120 milionů a proměnila léta chátrající funkcionalistickou...

Najdete na iDNES.cz