Ženy se za volantem častěji zraní, dokázala studie

aktualizováno 
Při automobilových nehodách se zraní víc žen než mužů. Tvrdí to nová americká studie zveřejněná v časopise American Journal of Public Health. Muže totiž chrání jejich statnější postava. U žen, které jsou v průměru menší a lehčí, je naopak až o 47 procent větší riziko zranění.

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Autoři studie z americké univerzity ve Virginii zkoumali údaje o 45 445 nehodách. Ženy byly průměrně o 14 centimetrů menší a 16 kilogramů lehčí než muži. Křehká ženská těla při nehodách trpí a statisticky jsou na tom mnohem hůře než muži.

Jak vyplynulo z reportáže americké televize ABC News, studie se zaměřila na nehody v letech 1998–2008, přičemž některá auta byla vyrobena ještě před rokem 1998.

"Průměrný věk vozidla je 12 let," řekl americké televizi Clarence Diltow z Centra pro silniční bezpečnost. "Výsledky by měly mnohem větší váhu, kdyby v nich byla pouze auta od roku 2000 až do současnosti, protože většina z nich už má airbagy zohledňující i ženy."

Ženy v nebezpečí odhalil crashtest

Také německé statistiky nehod ukázaly, že ženy utrpí víc zranění v porovnání s muži. V těžkých nehodách, při kterých dochází k čelnímu střetu, utrpí podle německého výzkumu vážné poranění o polovinu víc žen než mužů.

Že jsou ženy při nehodě ohroženější, ukázal loni nárazový test Svazu německých pojišťoven.

V crashtestech s figurínami řidičů malých postav se ukázalo, že interiéry aut jsou stavěny tak, aby byly bezpečné pro průměrně vzrostlé řidiče a větší postavy. Na menší lidi konstruktéři při stavbě myslí podstatně méně. Řidičky jsou většinou menší než muži, mají tedy sedadlo posunuté hodně vpřed a kvůli tomu mají nohy blízko přístrojovky, což představuje větší nebezpečí.

Svaz německých pojišťoven provedl dva crashtesty. V prvním seděla za volantem figurína, která reprezentovala průměrně vzrostlého řidiče. Z čelního nárazu v padesátikilometrové rychlosti vyvázla bez větších zranění.

V druhém testu bourala se starým Opelem Corsa metr a půl vysoká řidička. Na stehnech figuríny naměřili technici v porovnání s prvním testem pětinásobné síly. Kvůli kontaktu s přístrojovkou tak hrozí méně vzrostlému řidiči několikanásobně závažnější poranění.

Aby auto řidiče ochránilo, je třeba si dobře připravit pracoviště za volantem. "Neseďte nikdy s nataženýma nohama a rukama," zdůrazňují odborníci na bezpečnost. Jak sedět za volantem čtěte zde

Kdo je na tom lépe

Statistika nuda je, má však cenné údaje. Pokud totiž výsledky porovnáte s jinou studií, vyjde vám další zajímavý výsledek: ženy se totiž při nehodách častěji zraní, ale muži častěji zemřou. V roce 2007 Carnegie Mellon University dokázala, že muži se v tragických nehodách objevují o 77 procent častěji než jejich protějšky.

Kdo je tedy za volantem ve větším nebezpečí zatím nevíme. Nicméně server Autoblog zveřejnil data, podle kterých ženy častěji bourají na křižovatkách a vedlejších silničkách. A již zmiňovaná studie z roku 2007 ukazuje, že starší ženy jsou mnohem bezpečnější řidiči než teenageři za volantem.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky
Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Škodovka má dobýt indický trh třemi novinkami. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz