Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bentley, audi i porsche. Evropská auta z dílů od čínských otroků do USA nesmí

Už druhý měsíc celníci brání vstupu tisícovkám vozů vyrobených koncernem Volkswagen na americký kontinent. Zcela novým luxusním automobilům evropských značek hrozí zabavení a sešrotování. Chyba prý tkví v neetickém původu součástek a elektroniky. Pro americké automobilky platí jiná pravidla.

Nejen luxus. Kvůli materiálu a součástkám je teď Bentley spojován i s útlakem, etnickou a náboženskou diskriminací a nucenou prací. | foto: Profimedia.cz

Důvod, proč v amerických přístavech čekají od ledna na vykládku automobily značek Volkswagen, Porsche, Audi, a Bentley, a proč jim hrozí zabavení a sešrotování, je původ některých instalovaných elektronických součástek. Některé z nich totiž pochází ze západní Číny, z montoven v pracovních táborech či nápravných zařízení oblasti Sin-ťiang. A komponenty, jež byly vyrobeny s využitím otrocké práce, v USA podle zákona přijatého v roce 2021 prodávat nelze.

Na situaci po podnětech nespokojených amerických prodejců, čekajících na doručení objednaných vozů, jako první upozornil deník The Financial Times. Podle jejich šetření se toto neplánované zdržení týká několika tisíc vozů Audi, přibližně tisícovky luxusních vozů Porsche a několika stovek Bentley.

Společné těmto automobilům je, že do USA připluly z Evropy a spadají pod koncern Volkswagen Group. Rozdílné jsou naopak scénáře dalšího očekávaného vývoje.

Nucená práce a luxusní vozy

Záleží totiž na interpretaci Zákona o prevenci nucené práce Ujgurů, tzv. UFLPA, který Spojené státy americké přijaly v roce 2021. Ten automaticky předpokládá, že zboží s proveniencí v Sin-ťiangu bylo vyrobeno nucenou prací Ujgurů a dalších převážně muslimských etnických skupin pod nátlakem v čínských zadržovacích a převýchovných táborech.

Tím zásadním nedostatkem vozů čekajících už od ledna na vykládku je, že mají obsahovat jednu či více elektronických součástek, jež z takových otrockých robotáren v západní Číně pochází. Podle UFLPA se takové v USA vůbec nesmí na trh dostat.

Oficiálně se v takových „vzdělávacích centrech“ v oblasti Sin-ťiangu učí Ujgurové čínštině.

Výuku jim ovšem prokládají patnáctihodinové směny v montovnách, kde se napravují prací.

Kdyby byly na americké půdě vyloženy, musí být úředně zabaveny a sešrotovány. Tomu se chce Volkswagen, slovy svých tiskových mluvčích, pochopitelně vyhnout. Do Států tedy mohou buď dodat náhradní dodávku totožných automobilů, která závadné součástky obsahovat nebude. Anebo může vybrat vozy, které kritické elektronické součástky neobsahují, a zpřístupnit tak odběratelům alespoň část očekávané objednávky. Případně může – ještě na palubě – součástku nahradit za jinou. Vše je ovšem procesně zdlouhavé a nákladné, a rozhodně to neusnadňuje fakt, že jde o jednotky tisíců vozů.

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Spornou literou v zákoně UFLPA je část o zajištění zboží. Hrozí totiž i možnost, že se vozy se závadnou součástkou nebudou moci vrátit zpět výrobci. Tedy alespoň dokud z vozů tuto součástku nevymontuje. Úplná ztráta těchto vozů, v hodnotě desítek milionů dolarů, by Volkswagen Group velmi bolela.

Stejně jako už bolí narůstající smluvní pokuty za nesplnění objednávek a penále za prodlení. Neočekává se přitom, že by ve věci mělo být jasno až do března tohoto roku.

Zákony jen pro někoho

Koncern Volkswagen Group k tomu dodává, že si dosud nebyl vědom jakýchkoliv pochybení.

Mluvčí společnosti uvedl: „Každé obvinění z porušování lidských práv bereme velmi vážně, a to nejen z hlediska naší společnosti, ale i v rámci celého dodavatelského řetězci. A týká se to samozřejmě i případných obvinění z nucené práce. Jakmile jsme tedy obdrželi informace, začali jsme celou záležitost podrobně prošetřovat.“

Americké celní správě pravděpodobně vadí část elektroniky, které pro dodané vozy smluvně vyrobila čínská automobilka SAIC, která s Volkswagen Group úzce spolupracuje. A která si tyto součástky nechala vyrobit od dalšího subdodavatele, z převážně ujgurské Urumči.

„Není to nic jiného, než otroctví,“ tvrdila Qelbinur Sidiková na slyšení Kongresu. „To, co se odehrává pod taktovkou čínských komunistů, je genocida Ujgurů.“

Problém je tedy vykreslován jako etické pochybení produktu od subdodavatele vyrobeného dalším subdodavatelem. Celé je to ovšem složitější. Za kontroverzní se totiž dá považovat i původ hliníku a dalších průmyslových slitin, které jsou při konstrukci vozů Volkswagen užívány. Rovněž pochází z oblasti Sin-ťiangu.

Věci znalí zahraniční komentátoři rovněž upozorňují na to, že tím skutečným motivem Spojených států amerických zdaleka nemusí být jen ušlechtilá snaha o potlačování diskriminace etnických a náboženských menšin v Číně. Dost dobře je prý možné, že se americké úřady mnohem více snaží o úpravu regionální obchodní nerovnováhy.

Americkým automobilkám, které mají velmi intenzivní vazby na Čínu, její dodavatelské řetězce a suroviny z oblasti Sin-ťiangu – například General Motors – se totiž prý podobně přísné kontroly vyhýbají.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z blatníků. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...