Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má spočítané. Nic lépe nesymbolizuje úpadek skupiny VW než osud slavné drážďanské skleněné manufaktury. V továrně v centru města, kde s na výrobu „nejlepšího auta světa, VW Phaeton“ jezdily fascinovaně dívat exkurze, se bude zhasínat.
VW ID.3 se montuje rovněž ve známé Skleněné manufaktuře v Dráždanech, původně...

VW ID.3 se montuje rovněž ve známé Skleněné manufaktuře v Dráždanech, původně postavené pro výrobu VW Phaeton. Ta se kromě moderní architektury proslavila především neobvyklou parketovou podlahou. | foto: Volkswagen

Nepřežije tam výroba bateriového VW ID.3, jednoho z hlavních modelů, který má koncern převést do éry elektromobility. Podle informací magazínu Automobilwoche hodlá wolfsburský výrobce zastavit montáž ID.3 v Drážďanech a přistoupit k přeměně svých průmyslových aktivit v továrně.

Skleněná fabrika (Gläserne Manufaktur, „průhledná továrna“) byla slavnostně otevřena v roce 2002 a od té doby vyráběla různé modely, z nichž některé jsou úzce spjaty s Piëchem, hlavně Phaeton, vlajkovou loď, která měla pozvednout image značky Volkswagen proti Mercedesu, BMW a dokonce i sesterskému Audi. „Z jeho montážních linek sjely také e-Golf a Bentley Flying Spur, zatímco ID.3 se vyrábí od roku 2021,“ vypočítává magazín Quattroruote.

Továrna je ovšem nyní zasažena zpomalením prodeje elektrických vozidel, což má důsledky i v dalších dvou lokalitách, kde VW své elektromobily vyrábí, v Emdenu a Cvikově. V druhé z nich už navíc oznámili propouštění, protože ID.3 se neprodává, jak se čekalo (čtěte více). „V současnosti Gläserne Manufaktur zaměstnává necelých 350 zaměstnanců, kterým budou po zastavení výroby ID.3 přiděleny jiné úkoly. Z Wolfsburgu zatím žádná potvrzení ani vyvrácení nepřišla,“ píše Quattroruote. „Značka Volkswagen v současné době vyvíjí podrobný balíček opatření k implementaci programu zlepšování výkonu. Cílem je dále zvyšovat globální konkurenceschopnost a řešit nestabilní situaci na trhu,“ okomentoval v oficiálním prohlášení Wolfsburg. V každém případě se prý nepočítá s uzavřením továrny, ale spíše s přeměnou činností, které vykonává. Také proto, že chce automobilka dostát platné dohodě s odbory, která platí do roku 2029.

Evropa je příliš pomalá a drahá

„Výrobci automobilů působící v tradičních evropských centrech výroby automobilů, včetně Německa a Spojeného království, bijí na poplach kvůli místním nákladům na vývoj a výrobu automobilů a automobilové technologie, protože se připravují na konkurenci levnějších a ziskovějších čínských elektromobilů,“ popisuje britský magazín Autocar.

„Chceme investovat do technologií, baterií, čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ řekl Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen, pro britský magazín na nedávném mnichovském veletrhu IAA Mobility.

„Existuje mnoho důvodů, proč Čína v současnosti předbíhá,“ píše Autocar. Evropské elektromobily mají v současnosti těžké časy, a automobilky na pozadí cítí ještě větší průšvih.

Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista

„Dochází k zásadní změně, spalovací motor bude minulostí a scénu ovládne elektromobil. Jsme stále na začátku, auta jsou rok od roku lepší a podíly na trhu se přerozdělují. Evropa, kdysi mekka výrobců automobilů, má stále větší problém,“ varuje šéf Volkswagenu Thomas Schäfer v magazínu Autocar. „Chceme investovat do technologií, baterií a čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ dodává.

Vysvětluje ovšem, že pro stavbu své vlastní továrny na baterie v Evropě, musí být odpovídající cena elektřiny. Šéf Volkswagenu v rozhovoru pro britský magazín říká, že v Německu se za elektřinu platí téměř třikrát vyšší ceny než v Číně nebo Kanadě. „Čína je na šesti, pěti i méně eurocentech za kilowatthodinu. Kanada je na sedmi centech. V Německu je to až třikrát víc,“ cituje Schäfera magazín Autoforum.

„Navzdory clu a logistice je dovoz baterií pro elektromobily levnější než jejich výroba u nás,“ říká šéf značky Volkswagen s tím, že se vyplatí dovézt baterii s Kanady, se všemi poplatky za transport a clem to vyjde levněji, než vyrobit akumulátor pro elektromobil v domovském Německu. „Německo se za poslední tři až čtyři roky stalo velmi drahým a my musíme zůstat konkurenceschopní.“

David pomůže goliášům. O čínský start-up se perou Volkswagen a Stellantis

„Zejména čínské automobilové značky vyvíjejí se svými elektromobily stále větší tlak na evropské výrobce. Pomáhá samozřejmě i čínský stát. Ale podle mého názoru je to důležitý problémový bod. V Evropě se zdá, že země vůbec nechtějí svůj průmysl podporovat, nebo to alespoň nedělají dostatečně intenzivně,“ říká Schäfer pro Autocar.

Thomas Schäfer

„Evropa se stává ekonomicky nekonkurenceschopnou a na autech je to dobře vidět,“ komentuje magazín Autoforum. „Problémem jsou dnes primárně snahy „ozelenit“ výrobu elektřiny a dalších zdrojů a stále více neefektivity na trhu práce. Tyto aspekty se staly tak drahými, že evropské automobilky absolutně nemají způsob, jak se konkurenci mimo EU postavit. V Evropě už se nedá ani vyvinout, natož pak vyrobit auto, které by bylo konkurenceschopné z celosvětového hlediska.“

Autoforum cituje rozbor banky UBS, podle kterého má čínský BYD (největší výrobce elektrifikovaných aut na světě) na bateriovém modelu Seal 5% ziskovou marži ve srovnání s 1% ztrátou na Volkswagenu ID.3, který je klíčovým bateriovým modelem VW. BYD Seal se k tomu v Číně prodává za poloviční cenu oproti VW ID.3 v Německu.

EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, řekla von der Leyenová

„Německo se za poslední tři až čtyři roky z hlediska vývoje aut prodražilo a my musíme zůstat konkurenceschopní,“ říká cituje Autoforum šéfa vývoje celé VW Group Kaie Grünitze. „Musíme jít s vývojem na tyto trhy, abychom pro ně vyvíjeli auta přímo tam,“ upřesňuje.

Autocar to parafrázuje tak, že podle evropských výrobců je v současnosti důležité, aby se vozidla vyvinutá pro čínský trh skutečně vyvíjela lokálně.

„Ale i když je Čína problémem, zdá se, že zákaz čínských vozidel na evropském trhu nedává smysl. Čínská technologie je zde v popředí a neměla by být jednoduše vyloučena,“ dodává Autocar.

Odbory zbrojí

Ve Volkswagenu už se začínají aktivovat tradičně velmi silné odbory. Blíží se bouře, která zasáhne celý koncern, varuje Daniela Cavallo, šéfka odborů skupiny VW, která má velmi silné slovo, však také přispěla k výměně generálního ředitele celého koncernu Herberta Diesse za Olivera Blumeho. Cavallo kritizovala plán restrukturalizace značky Volkswagen a vyvolává poplach ohledně budoucnosti německého výrobce.

Cavallo podle magazínu Quattroruote kritizuje především cíle ziskovosti stanovené Thomasem Schäferem, konkrétně dosažení provozní marže 6,5 %, téměř dvojnásobné oproti současným úrovním, a to i díky programu efektivity charakterizovaným úsporami a snížením nákladů ve výši 10 miliard eur do roku 2026. „Cíle zaměřené výhradně na ziskovost zaměstnance nesjednocují ani nemotivují,“ měla odborářka říci na setkání se Schäferem.

Cavallo varovala před novými překážkami v logistice, před elektrifikačními a digitalizačními strategiemi, které jsou považovány za příliš pomalé na dosažení hmatatelných výsledků, a před posilováním čínské konkurence: „V současné době zažíváme klid před bouří. Budeme potřebovat všechny na palubě, budeme potřebovat týmový výkon, jaký Volkswagen už dlouho neviděl. Jinak bude bouře velmi silná.“

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

Schäfer nové strategie obhajuje s tím, že cíl 6,5 % „představuje základ pro návrat Volkswagenu na vrchol sektoru“. „V červnu manažer oznámil nový plán restrukturalizace, ale podrobnosti ještě nebyly definovány: ví se však, že na podzim by měl být předložen přesvědčivý balíček opatření,“ píše Quattroruote. Manažer je nicméně již dnes přesvědčen o nutnosti „důsledně realizovat plán“, protože je v sázce „budoucí ziskovost Volkswagenu“. Schäfer ujistil, že v nadcházejících týdnech bude celý plán představen závodní radě, aby zahájila příslušné diskuse.

Cavallo se k tomu vyjádřila velmi jasně: „Žádám správní radu, aby vypracovala jasné cíle pro všechna místa a všechny velké subjekty v rámci značky.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

Výrok, že za každý elektromobil, který nebudete dobíjet, může provozovatel...

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...