Nepřežije tam výroba bateriového VW ID.3, jednoho z hlavních modelů, který má koncern převést do éry elektromobility. Podle informací magazínu Automobilwoche hodlá wolfsburský výrobce zastavit montáž ID.3 v Drážďanech a přistoupit k přeměně svých průmyslových aktivit v továrně.
Skleněná fabrika (Gläserne Manufaktur, „průhledná továrna“) byla slavnostně otevřena v roce 2002 a od té doby vyráběla různé modely, z nichž některé jsou úzce spjaty s Piëchem, hlavně Phaeton, vlajkovou loď, která měla pozvednout image značky Volkswagen proti Mercedesu, BMW a dokonce i sesterskému Audi. „Z jeho montážních linek sjely také e-Golf a Bentley Flying Spur, zatímco ID.3 se vyrábí od roku 2021,“ vypočítává magazín Quattroruote.
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvTovárna je ovšem nyní zasažena zpomalením prodeje elektrických vozidel, což má důsledky i v dalších dvou lokalitách, kde VW své elektromobily vyrábí, v Emdenu a Cvikově. V druhé z nich už navíc oznámili propouštění, protože ID.3 se neprodává, jak se čekalo (čtěte více). „V současnosti Gläserne Manufaktur zaměstnává necelých 350 zaměstnanců, kterým budou po zastavení výroby ID.3 přiděleny jiné úkoly. Z Wolfsburgu zatím žádná potvrzení ani vyvrácení nepřišla,“ píše Quattroruote. „Značka Volkswagen v současné době vyvíjí podrobný balíček opatření k implementaci programu zlepšování výkonu. Cílem je dále zvyšovat globální konkurenceschopnost a řešit nestabilní situaci na trhu,“ okomentoval v oficiálním prohlášení Wolfsburg. V každém případě se prý nepočítá s uzavřením továrny, ale spíše s přeměnou činností, které vykonává. Také proto, že chce automobilka dostát platné dohodě s odbory, která platí do roku 2029.
Evropa je příliš pomalá a drahá
„Výrobci automobilů působící v tradičních evropských centrech výroby automobilů, včetně Německa a Spojeného království, bijí na poplach kvůli místním nákladům na vývoj a výrobu automobilů a automobilové technologie, protože se připravují na konkurenci levnějších a ziskovějších čínských elektromobilů,“ popisuje britský magazín Autocar.
„Chceme investovat do technologií, baterií, čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ řekl Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen, pro britský magazín na nedávném mnichovském veletrhu IAA Mobility.
„Existuje mnoho důvodů, proč Čína v současnosti předbíhá,“ píše Autocar. Evropské elektromobily mají v současnosti těžké časy, a automobilky na pozadí cítí ještě větší průšvih.
Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista |
„Dochází k zásadní změně, spalovací motor bude minulostí a scénu ovládne elektromobil. Jsme stále na začátku, auta jsou rok od roku lepší a podíly na trhu se přerozdělují. Evropa, kdysi mekka výrobců automobilů, má stále větší problém,“ varuje šéf Volkswagenu Thomas Schäfer v magazínu Autocar. „Chceme investovat do technologií, baterií a čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ dodává.
Vysvětluje ovšem, že pro stavbu své vlastní továrny na baterie v Evropě, musí být odpovídající cena elektřiny. Šéf Volkswagenu v rozhovoru pro britský magazín říká, že v Německu se za elektřinu platí téměř třikrát vyšší ceny než v Číně nebo Kanadě. „Čína je na šesti, pěti i méně eurocentech za kilowatthodinu. Kanada je na sedmi centech. V Německu je to až třikrát víc,“ cituje Schäfera magazín Autoforum.
„Navzdory clu a logistice je dovoz baterií pro elektromobily levnější než jejich výroba u nás,“ říká šéf značky Volkswagen s tím, že se vyplatí dovézt baterii s Kanady, se všemi poplatky za transport a clem to vyjde levněji, než vyrobit akumulátor pro elektromobil v domovském Německu. „Německo se za poslední tři až čtyři roky stalo velmi drahým a my musíme zůstat konkurenceschopní.“
David pomůže goliášům. O čínský start-up se perou Volkswagen a Stellantis |
„Zejména čínské automobilové značky vyvíjejí se svými elektromobily stále větší tlak na evropské výrobce. Pomáhá samozřejmě i čínský stát. Ale podle mého názoru je to důležitý problémový bod. V Evropě se zdá, že země vůbec nechtějí svůj průmysl podporovat, nebo to alespoň nedělají dostatečně intenzivně,“ říká Schäfer pro Autocar.
„Evropa se stává ekonomicky nekonkurenceschopnou a na autech je to dobře vidět,“ komentuje magazín Autoforum. „Problémem jsou dnes primárně snahy „ozelenit“ výrobu elektřiny a dalších zdrojů a stále více neefektivity na trhu práce. Tyto aspekty se staly tak drahými, že evropské automobilky absolutně nemají způsob, jak se konkurenci mimo EU postavit. V Evropě už se nedá ani vyvinout, natož pak vyrobit auto, které by bylo konkurenceschopné z celosvětového hlediska.“
Autoforum cituje rozbor banky UBS, podle kterého má čínský BYD (největší výrobce elektrifikovaných aut na světě) na bateriovém modelu Seal 5% ziskovou marži ve srovnání s 1% ztrátou na Volkswagenu ID.3, který je klíčovým bateriovým modelem VW. BYD Seal se k tomu v Číně prodává za poloviční cenu oproti VW ID.3 v Německu.
EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, řekla von der Leyenová |
„Německo se za poslední tři až čtyři roky z hlediska vývoje aut prodražilo a my musíme zůstat konkurenceschopní,“ říká cituje Autoforum šéfa vývoje celé VW Group Kaie Grünitze. „Musíme jít s vývojem na tyto trhy, abychom pro ně vyvíjeli auta přímo tam,“ upřesňuje.
Autocar to parafrázuje tak, že podle evropských výrobců je v současnosti důležité, aby se vozidla vyvinutá pro čínský trh skutečně vyvíjela lokálně.
„Ale i když je Čína problémem, zdá se, že zákaz čínských vozidel na evropském trhu nedává smysl. Čínská technologie je zde v popředí a neměla by být jednoduše vyloučena,“ dodává Autocar.
Odbory zbrojí
Ve Volkswagenu už se začínají aktivovat tradičně velmi silné odbory. Blíží se bouře, která zasáhne celý koncern, varuje Daniela Cavallo, šéfka odborů skupiny VW, která má velmi silné slovo, však také přispěla k výměně generálního ředitele celého koncernu Herberta Diesse za Olivera Blumeho. Cavallo kritizovala plán restrukturalizace značky Volkswagen a vyvolává poplach ohledně budoucnosti německého výrobce.
Cavallo podle magazínu Quattroruote kritizuje především cíle ziskovosti stanovené Thomasem Schäferem, konkrétně dosažení provozní marže 6,5 %, téměř dvojnásobné oproti současným úrovním, a to i díky programu efektivity charakterizovaným úsporami a snížením nákladů ve výši 10 miliard eur do roku 2026. „Cíle zaměřené výhradně na ziskovost zaměstnance nesjednocují ani nemotivují,“ měla odborářka říci na setkání se Schäferem.
Cavallo varovala před novými překážkami v logistice, před elektrifikačními a digitalizačními strategiemi, které jsou považovány za příliš pomalé na dosažení hmatatelných výsledků, a před posilováním čínské konkurence: „V současné době zažíváme klid před bouří. Budeme potřebovat všechny na palubě, budeme potřebovat týmový výkon, jaký Volkswagen už dlouho neviděl. Jinak bude bouře velmi silná.“
Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou |
Schäfer nové strategie obhajuje s tím, že cíl 6,5 % „představuje základ pro návrat Volkswagenu na vrchol sektoru“. „V červnu manažer oznámil nový plán restrukturalizace, ale podrobnosti ještě nebyly definovány: ví se však, že na podzim by měl být předložen přesvědčivý balíček opatření,“ píše Quattroruote. Manažer je nicméně již dnes přesvědčen o nutnosti „důsledně realizovat plán“, protože je v sázce „budoucí ziskovost Volkswagenu“. Schäfer ujistil, že v nadcházejících týdnech bude celý plán představen závodní radě, aby zahájila příslušné diskuse.
Cavallo se k tomu vyjádřila velmi jasně: „Žádám správní radu, aby vypracovala jasné cíle pro všechna místa a všechny velké subjekty v rámci značky.“