Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má spočítané. Nic lépe nesymbolizuje úpadek skupiny VW než osud slavné drážďanské skleněné manufaktury. V továrně v centru města, kde s na výrobu „nejlepšího auta světa, VW Phaeton“ jezdily fascinovaně dívat exkurze, se bude zhasínat.
VW ID.3 se montuje rovněž ve známé Skleněné manufaktuře v Dráždanech, původně...

VW ID.3 se montuje rovněž ve známé Skleněné manufaktuře v Dráždanech, původně postavené pro výrobu VW Phaeton. Ta se kromě moderní architektury proslavila především neobvyklou parketovou podlahou. | foto: Volkswagen

Nepřežije tam výroba bateriového VW ID.3, jednoho z hlavních modelů, který má koncern převést do éry elektromobility. Podle informací magazínu Automobilwoche hodlá wolfsburský výrobce zastavit montáž ID.3 v Drážďanech a přistoupit k přeměně svých průmyslových aktivit v továrně.

Skleněná fabrika (Gläserne Manufaktur, „průhledná továrna“) byla slavnostně otevřena v roce 2002 a od té doby vyráběla různé modely, z nichž některé jsou úzce spjaty s Piëchem, hlavně Phaeton, vlajkovou loď, která měla pozvednout image značky Volkswagen proti Mercedesu, BMW a dokonce i sesterskému Audi. „Z jeho montážních linek sjely také e-Golf a Bentley Flying Spur, zatímco ID.3 se vyrábí od roku 2021,“ vypočítává magazín Quattroruote.

Továrna je ovšem nyní zasažena zpomalením prodeje elektrických vozidel, což má důsledky i v dalších dvou lokalitách, kde VW své elektromobily vyrábí, v Emdenu a Cvikově. V druhé z nich už navíc oznámili propouštění, protože ID.3 se neprodává, jak se čekalo (čtěte více). „V současnosti Gläserne Manufaktur zaměstnává necelých 350 zaměstnanců, kterým budou po zastavení výroby ID.3 přiděleny jiné úkoly. Z Wolfsburgu zatím žádná potvrzení ani vyvrácení nepřišla,“ píše Quattroruote. „Značka Volkswagen v současné době vyvíjí podrobný balíček opatření k implementaci programu zlepšování výkonu. Cílem je dále zvyšovat globální konkurenceschopnost a řešit nestabilní situaci na trhu,“ okomentoval v oficiálním prohlášení Wolfsburg. V každém případě se prý nepočítá s uzavřením továrny, ale spíše s přeměnou činností, které vykonává. Také proto, že chce automobilka dostát platné dohodě s odbory, která platí do roku 2029.

Evropa je příliš pomalá a drahá

„Výrobci automobilů působící v tradičních evropských centrech výroby automobilů, včetně Německa a Spojeného království, bijí na poplach kvůli místním nákladům na vývoj a výrobu automobilů a automobilové technologie, protože se připravují na konkurenci levnějších a ziskovějších čínských elektromobilů,“ popisuje britský magazín Autocar.

„Chceme investovat do technologií, baterií, čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ řekl Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen, pro britský magazín na nedávném mnichovském veletrhu IAA Mobility.

„Existuje mnoho důvodů, proč Čína v současnosti předbíhá,“ píše Autocar. Evropské elektromobily mají v současnosti těžké časy, a automobilky na pozadí cítí ještě větší průšvih.

Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista

„Dochází k zásadní změně, spalovací motor bude minulostí a scénu ovládne elektromobil. Jsme stále na začátku, auta jsou rok od roku lepší a podíly na trhu se přerozdělují. Evropa, kdysi mekka výrobců automobilů, má stále větší problém,“ varuje šéf Volkswagenu Thomas Schäfer v magazínu Autocar. „Chceme investovat do technologií, baterií a čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ dodává.

Vysvětluje ovšem, že pro stavbu své vlastní továrny na baterie v Evropě, musí být odpovídající cena elektřiny. Šéf Volkswagenu v rozhovoru pro britský magazín říká, že v Německu se za elektřinu platí téměř třikrát vyšší ceny než v Číně nebo Kanadě. „Čína je na šesti, pěti i méně eurocentech za kilowatthodinu. Kanada je na sedmi centech. V Německu je to až třikrát víc,“ cituje Schäfera magazín Autoforum.

„Navzdory clu a logistice je dovoz baterií pro elektromobily levnější než jejich výroba u nás,“ říká šéf značky Volkswagen s tím, že se vyplatí dovézt baterii s Kanady, se všemi poplatky za transport a clem to vyjde levněji, než vyrobit akumulátor pro elektromobil v domovském Německu. „Německo se za poslední tři až čtyři roky stalo velmi drahým a my musíme zůstat konkurenceschopní.“

David pomůže goliášům. O čínský start-up se perou Volkswagen a Stellantis

„Zejména čínské automobilové značky vyvíjejí se svými elektromobily stále větší tlak na evropské výrobce. Pomáhá samozřejmě i čínský stát. Ale podle mého názoru je to důležitý problémový bod. V Evropě se zdá, že země vůbec nechtějí svůj průmysl podporovat, nebo to alespoň nedělají dostatečně intenzivně,“ říká Schäfer pro Autocar.

Thomas Schäfer

„Evropa se stává ekonomicky nekonkurenceschopnou a na autech je to dobře vidět,“ komentuje magazín Autoforum. „Problémem jsou dnes primárně snahy „ozelenit“ výrobu elektřiny a dalších zdrojů a stále více neefektivity na trhu práce. Tyto aspekty se staly tak drahými, že evropské automobilky absolutně nemají způsob, jak se konkurenci mimo EU postavit. V Evropě už se nedá ani vyvinout, natož pak vyrobit auto, které by bylo konkurenceschopné z celosvětového hlediska.“

Autoforum cituje rozbor banky UBS, podle kterého má čínský BYD (největší výrobce elektrifikovaných aut na světě) na bateriovém modelu Seal 5% ziskovou marži ve srovnání s 1% ztrátou na Volkswagenu ID.3, který je klíčovým bateriovým modelem VW. BYD Seal se k tomu v Číně prodává za poloviční cenu oproti VW ID.3 v Německu.

EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, řekla von der Leyenová

„Německo se za poslední tři až čtyři roky z hlediska vývoje aut prodražilo a my musíme zůstat konkurenceschopní,“ říká cituje Autoforum šéfa vývoje celé VW Group Kaie Grünitze. „Musíme jít s vývojem na tyto trhy, abychom pro ně vyvíjeli auta přímo tam,“ upřesňuje.

Autocar to parafrázuje tak, že podle evropských výrobců je v současnosti důležité, aby se vozidla vyvinutá pro čínský trh skutečně vyvíjela lokálně.

„Ale i když je Čína problémem, zdá se, že zákaz čínských vozidel na evropském trhu nedává smysl. Čínská technologie je zde v popředí a neměla by být jednoduše vyloučena,“ dodává Autocar.

Odbory zbrojí

Ve Volkswagenu už se začínají aktivovat tradičně velmi silné odbory. Blíží se bouře, která zasáhne celý koncern, varuje Daniela Cavallo, šéfka odborů skupiny VW, která má velmi silné slovo, však také přispěla k výměně generálního ředitele celého koncernu Herberta Diesse za Olivera Blumeho. Cavallo kritizovala plán restrukturalizace značky Volkswagen a vyvolává poplach ohledně budoucnosti německého výrobce.

Cavallo podle magazínu Quattroruote kritizuje především cíle ziskovosti stanovené Thomasem Schäferem, konkrétně dosažení provozní marže 6,5 %, téměř dvojnásobné oproti současným úrovním, a to i díky programu efektivity charakterizovaným úsporami a snížením nákladů ve výši 10 miliard eur do roku 2026. „Cíle zaměřené výhradně na ziskovost zaměstnance nesjednocují ani nemotivují,“ měla odborářka říci na setkání se Schäferem.

Cavallo varovala před novými překážkami v logistice, před elektrifikačními a digitalizačními strategiemi, které jsou považovány za příliš pomalé na dosažení hmatatelných výsledků, a před posilováním čínské konkurence: „V současné době zažíváme klid před bouří. Budeme potřebovat všechny na palubě, budeme potřebovat týmový výkon, jaký Volkswagen už dlouho neviděl. Jinak bude bouře velmi silná.“

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

Schäfer nové strategie obhajuje s tím, že cíl 6,5 % „představuje základ pro návrat Volkswagenu na vrchol sektoru“. „V červnu manažer oznámil nový plán restrukturalizace, ale podrobnosti ještě nebyly definovány: ví se však, že na podzim by měl být předložen přesvědčivý balíček opatření,“ píše Quattroruote. Manažer je nicméně již dnes přesvědčen o nutnosti „důsledně realizovat plán“, protože je v sázce „budoucí ziskovost Volkswagenu“. Schäfer ujistil, že v nadcházejících týdnech bude celý plán představen závodní radě, aby zahájila příslušné diskuse.

Cavallo se k tomu vyjádřila velmi jasně: „Žádám správní radu, aby vypracovala jasné cíle pro všechna místa a všechny velké subjekty v rámci značky.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Prodej nových aut v Česku loni stoupl, téměř každé dvacáté byl elektromobil

Výroba auta

Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a...

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Zaměstnanci Fordu protestující proti propouštění při návštěvě německého...

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Továrny na baterie do elektromobilů stavějí v Evropě hlavně čínské firmy

V laboratořích v Salzgitteru probíhá testování, vývoj a pilotní výroba článků....

VIDEO Na evropském kontinentu bude v příštích deseti letech podle odhadů vybudováno téměř 250 továren na...

První policejní Teslu mají strážníci v Táboře, na jedno nabití ujede 530 km

Auto má prostorný zadní kufr, který může sloužit při převozu odchycených...

VIDEO Vozový park strážníků v Táboře se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y za zhruba za 1,3 milionu...

Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

EU vymýšlí, jak poznat auto, které už nemá smysl opravovat

Auto, které potřebuje výměnu převodovky, je podle platné evropské legislativy auto s ukončenou životností, určené k recyklaci. Ovšem neznamená to, že takové auto nemůžete opravit, jak se mylně začalo...

23. ledna 2025

Superkára Xiaomi v Praze. Prosvištěli jsme jí menu, i když mluví čínsky

Zatím jsme si elektromobil Xiaomi SU7 mohli prohlédnout na veletrzích pouze zvenku. V úterý 21. ledna se v rámci představení telefonů Redmi Note 14 dva exempláře zastavily na několik hodin v Praze....

23. ledna 2025

Motoristická klenotnice ukrytá v Jizerkách stojí za návštěvu. Nahlédněte do ní

Jen pár kilometrů za Jabloncem nad Nisou leží obec Lučany. Mají tu v rekonstruované velké budově bývalé sklárny jedinečné auto a moto muzeum. Jde o dům plný techniky, která jezdila po silnicích a...

22. ledna 2025

Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.
Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.

Vitamínu D se říká sluneční vitamín, protože je úzce spojen s UV zářením. Je nepostradatelný pro náš organismus, který si ho sice umí vyrobit, ale...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...