Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

David pomůže goliášům. O čínský start-up se perou Volkswagen a Stellantis

  10:00
O technologii donedávna neznámé mladé čínské značky Leapmotor se přetahují velcí hráči. Na mnichovské výstavě IAA Mobility navíc představil svůj nový model C10 a oznámil expanzi na evropský trh, a to nejen jako výrobce aut, ale také jako dodavatel elektrické architektury.

Leapmotor je z globálního hlediska trpaslíkem, který vznikl teprve před necelými osmi lety. Předloni tato značka prodala na domácím čínském trhu jen něco málo přes 44 000 elektromobilů a loni jich bylo 111 000. V porovnání s hlavními hráči se tedy zatím nejedná o nijak velké objemy. Ve městech, jako je Peking, Kanton, Šanghaj či Šen-čen, má Leapmotor zatím jen malé zastoupení, ale zato je silný v méně rozvinutých regionech a menších městech, která jsou často přehlížena velkými výrobci elektromobilů.

V tavícím kotli desítek čínských značek se Leapmotor profiloval jako malá, ale dynamická firma, která vlastními silami s využitím moderních čipů firmy Qualcomm vyvinula technologii se zaměřením na efektivní spolupráci mezi hlavními součástmi elektrických aut. Její tzv. čtyřlístková architektura využívá centrální superpočítačovou platformu, která inovativně integruje oblasti kokpitu, pilota, pohonu a karoserie, čímž údajně dochází k prvnímu propojení těchto čtyř oblastí v automobilové branži. Evoluce celého auta je možná upgradováním vzduchem na dálku pouze centrálního superpočítačového softwaru pro celé vozidlo bez přerušení služeb. Moderní výpočetní technika navíc umožnila zkrátit celkovou délku kabeláže auta na pouhých 1,5 km, což je podle firmy nejlepší v oboru.

Jeep a Fiat z Číny. Stellantis zvažuje spojení s čínskou elektromobilkou

Leapmotor se dostal na hlavní stránky novin poté, co probleskla zpráva, že koncern Volkswagen od ní koupí platformu pro svoji levnou značky Jetta, kterou v Číně provozuje společně s automobilkou FAW. A jak to vypadá, tak patrně odtud vítr vane. Již v květnu 2020 totiž FAW a Leapmotor uzavřely strategické partnerství pro společný vývoj inteligentních elektromobilů.

A krátce po oznámení spolupráce s Volkswagenem agentury oznámily záměr koncernu Stellantis prostřednictvím převzaté techniky podpořit svoji přítomnost v Číně. Stellantis údajně zvažuje přímou investici nebo obchodní partnerství. Jak by mohla vypadat případná spolupráce, ani pod jakou značkou koncernu by se mohla uskutečnit, není zatím známo. Nikdo ze zúčastněných se totiž k tomuto tématu zatím oficiálně nevyjádřil.

Volkswagen i Stellantis na obřím a lukrativním čínském trhu ztrácejí pozice a potřebují „živou vodu“. Stabilní, ale do značné míry zkostnatělé konzervativní zázemí tradičních značek s obvyklými časově náročnými rozhodovacími procesy jim stojí v cestě vyrovnat se dravým a technologicky vyspělým firmám, které nejsou zatížené obvyklou byrokracií a mají tah na branku.

VW v Číně shání techniku pro elektromobily, nově jedná s dravým start-upem

Právě tom vidí hlavní důvod zaostávání tradičních automobilek za dravými start-upy i Tomáš Haniš, který působil u velkých společností a nyní vede při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT výzkumné centrum s názvem Smart Driving Solutions, jež připravuje půdu pro novou technologii aktivního dynamického řízení aut pomocí konceptu řízení aut drive by-wire, při kterém řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky „po drátě“.

Multifunkční automobilka

Číňané jsou otevřeni partnerství. Mat Lei to zdůraznil během mnichovské tiskové konference a společnost to otiskla černé na bílém v tiskové zprávě zveřejněné po představení platformy Leap 3.0. Tam se uvádí, že společnost nabízí čtyři modely technologické spolupráce od elektrické architektury přes architekturu s baterií a pohonným ústrojím až po celá vozidla.

Technologické znalosti společnosti Leapmotor se mají v nadcházejících letech stát druhým největším zdrojem příjmů společnosti. Inteligentní palubní systém maximalizuje možnosti čipu Qualcomm Snapdragon 8295, čímž poskytuje kokpitu robustní výpočetní výkon a zajímavý zákaznický zážitek. Nově vyvinutý inteligentní operační systém pro stolní počítače Leap OS je vhodný pro různé jízdní scénáře a umožňuje přizpůsobitelná nastavení tak, aby vyhovovala různým vzorům používání.

V nové platformě Leap 3.0 jsou bateriové články umístěné přímo v podvozku bez obvyklých modulů.

Dlouhodobou životaschopnost ale čínské značce Leapmotor zajistí až roční celosvětový objem prodeje nad 500 000 aut. K dosažení a udržení tohoto cíle bude společnost pravděpodobně potřebovat dva až tři roky. Čínská společnost zase potřebuje finance na zahraniční expanzi. „Nemáme zdroje na to, abychom se přesunuli na všechny trhy současně,“ řekl novinářům v Mnichově Matt Lei, který má na starosti mezinárodní obchod. Dodávky pro Volkswagen a Stellantis se tedy Leapmotoru určitě hodí. Stejně jako expanze na zahraniční trhy.

Do příštího roku chce Leapmotor mít pro evropský trh dva certifikované elektromobily – malý hatchback T03, který se již prodává ve Francii, a SUV C10, představené na IAA. Poté plánuje na starém kontinentu uvést každý rok nový model. Cenu modelu C10, který se v Evropě dostane do prodeje v příštím roce, zatím zástupci značky odmítli komentovat s tím, že až přijde čas, tak pro svá vozidla určí „spravedlivou cenu“, která prý bude podobná jako u spalovacích aut se stejnou výbavou.

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

K expanzi na zahraniční trhy poslouží pětice v současnosti vyvíjených modelů na platformě Leap 3.0, v níž jsou bateriové články umístěny přímo v podvozku vozidla a nikoli v obvyklých bateriových modulech. Platforma disponuje 800V architekturou, umožňuje pohon zadních nebo všech čtyř kol a může být vybavena elektromotory o výkonu od 170 kW (231 k) do 250 kW (340 k).

Na ní je postaven i model C10, který z hlediska designu připomíná další SUV C11, ale je o něco menší. Minimalisticky působící auto má malá boční zrcátka, 20“ kola, poprvé u této značky na střeše také LiDAR a v kabině inteligentní kokpit s čipem Qualcomm Snapdragon 8295. Kromě různých výkonových verzí (včetně verze s prodlužovačem dojezdu) nabídne pětimístnou nebo šestimístnou variantu. Informace o předpokládaném dojezdu zatím nejsou známy.

Svět aut bude řídit Peking. Škodováky návštěva u čínského dravce neuklidnila

V Evropě ale tato značka nevystavuje poprvé, již loni své vozy představila na pařížském autosalonu, kde předvedla SUV C11 a malý městský elektromobil T03, který byl k vidění i v Mnichově. Ten se již začal nabízet na francouzském trhu. Součástí portfolia Leapmotoru je i sedan C01.

Na veletrhu v Mnichově měl Leapmotor stánek hned v první hale. Byl tedy prvním „na ráně“ a patřil k největším na výstavišti. Kromě samotných aut hrála jednu z hlavních rolí vlastní elektrická platforma, tedy ta, která přitahuje zájem koncernů VW i Stellantis. Loni v Paříži, kde se čínské firmy k útoku teprve šikovaly a ti prozíravější z automobilových manažerů před nimi varovali, Leapmotor vystavoval na nenápadném stánku, který byl zastrčený bokem. V malé expozici měla značka vystavena dvě auta a personál se spíše schovával. Na jednom modelu zaujal nápis na zadním okně „hledáme distributory“. A o rok později je již všechno jinak. Skvěle to ilustruje, jak čínským značkám narostlo sebevědomí a z rozpačitého oťukávání je frontální útok, který již řeší i Evropská komise.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

Akio Tojoda, prezident společnosti Toyota

VIDEO „Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke...

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

V Paříži bude po boku modelů T03 a SUV C10 ve světové premiéře vystaveno i...

VIDEO Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před...

Vy elektromobily, my brandy. Čína uvalí prozatímní clo na dovoz lihoviny z EU

Hennessy patří ke světově nejznámějším značkám koňaku.

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie,...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

ANALÝZA: Dobré řešení neexistuje. Boj o cla na elektroauta z Číny není u konce

Volvo EX30

VIDEO Evropa si zadělává na obchodní válku s Čínou. Na jednu stranu se Brusel snaží nastartovat...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Chcete připravit rodinu na zimní sezónu? Vyhrajte voucher na Lyžebraní
Chcete připravit rodinu na zimní sezónu? Vyhrajte voucher na Lyžebraní

Chcete ušetřit peníze i čas a vybavit celou rodinu na hory? Řešením je návštěva Lyžebraní, kde na jednom místě najdete vše pro lyžování, běžkování...

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...