Leapmotor je z globálního hlediska trpaslíkem, který vznikl teprve před necelými osmi lety. Předloni tato značka prodala na domácím čínském trhu jen něco málo přes 44 000 elektromobilů a loni jich bylo 111 000. V porovnání s hlavními hráči se tedy zatím nejedná o nijak velké objemy. Ve městech, jako je Peking, Kanton, Šanghaj či Šen-čen, má Leapmotor zatím jen malé zastoupení, ale zato je silný v méně rozvinutých regionech a menších městech, která jsou často přehlížena velkými výrobci elektromobilů.
V tavícím kotli desítek čínských značek se Leapmotor profiloval jako malá, ale dynamická firma, která vlastními silami s využitím moderních čipů firmy Qualcomm vyvinula technologii se zaměřením na efektivní spolupráci mezi hlavními součástmi elektrických aut. Její tzv. čtyřlístková architektura využívá centrální superpočítačovou platformu, která inovativně integruje oblasti kokpitu, pilota, pohonu a karoserie, čímž údajně dochází k prvnímu propojení těchto čtyř oblastí v automobilové branži. Evoluce celého auta je možná upgradováním vzduchem na dálku pouze centrálního superpočítačového softwaru pro celé vozidlo bez přerušení služeb. Moderní výpočetní technika navíc umožnila zkrátit celkovou délku kabeláže auta na pouhých 1,5 km, což je podle firmy nejlepší v oboru.
Jeep a Fiat z Číny. Stellantis zvažuje spojení s čínskou elektromobilkou |
Leapmotor se dostal na hlavní stránky novin poté, co probleskla zpráva, že koncern Volkswagen od ní koupí platformu pro svoji levnou značky Jetta, kterou v Číně provozuje společně s automobilkou FAW. A jak to vypadá, tak patrně odtud vítr vane. Již v květnu 2020 totiž FAW a Leapmotor uzavřely strategické partnerství pro společný vývoj inteligentních elektromobilů.
A krátce po oznámení spolupráce s Volkswagenem agentury oznámily záměr koncernu Stellantis prostřednictvím převzaté techniky podpořit svoji přítomnost v Číně. Stellantis údajně zvažuje přímou investici nebo obchodní partnerství. Jak by mohla vypadat případná spolupráce, ani pod jakou značkou koncernu by se mohla uskutečnit, není zatím známo. Nikdo ze zúčastněných se totiž k tomuto tématu zatím oficiálně nevyjádřil.
Volkswagen i Stellantis na obřím a lukrativním čínském trhu ztrácejí pozice a potřebují „živou vodu“. Stabilní, ale do značné míry zkostnatělé konzervativní zázemí tradičních značek s obvyklými časově náročnými rozhodovacími procesy jim stojí v cestě vyrovnat se dravým a technologicky vyspělým firmám, které nejsou zatížené obvyklou byrokracií a mají tah na branku.
VW v Číně shání techniku pro elektromobily, nově jedná s dravým start-upem |
Právě tom vidí hlavní důvod zaostávání tradičních automobilek za dravými start-upy i Tomáš Haniš, který působil u velkých společností a nyní vede při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT výzkumné centrum s názvem Smart Driving Solutions, jež připravuje půdu pro novou technologii aktivního dynamického řízení aut pomocí konceptu řízení aut drive by-wire, při kterém řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky „po drátě“.
Multifunkční automobilka
Číňané jsou otevřeni partnerství. Mat Lei to zdůraznil během mnichovské tiskové konference a společnost to otiskla černé na bílém v tiskové zprávě zveřejněné po představení platformy Leap 3.0. Tam se uvádí, že společnost nabízí čtyři modely technologické spolupráce od elektrické architektury přes architekturu s baterií a pohonným ústrojím až po celá vozidla.
Technologické znalosti společnosti Leapmotor se mají v nadcházejících letech stát druhým největším zdrojem příjmů společnosti. Inteligentní palubní systém maximalizuje možnosti čipu Qualcomm Snapdragon 8295, čímž poskytuje kokpitu robustní výpočetní výkon a zajímavý zákaznický zážitek. Nově vyvinutý inteligentní operační systém pro stolní počítače Leap OS je vhodný pro různé jízdní scénáře a umožňuje přizpůsobitelná nastavení tak, aby vyhovovala různým vzorům používání.
Dlouhodobou životaschopnost ale čínské značce Leapmotor zajistí až roční celosvětový objem prodeje nad 500 000 aut. K dosažení a udržení tohoto cíle bude společnost pravděpodobně potřebovat dva až tři roky. Čínská společnost zase potřebuje finance na zahraniční expanzi. „Nemáme zdroje na to, abychom se přesunuli na všechny trhy současně,“ řekl novinářům v Mnichově Matt Lei, který má na starosti mezinárodní obchod. Dodávky pro Volkswagen a Stellantis se tedy Leapmotoru určitě hodí. Stejně jako expanze na zahraniční trhy.
Do příštího roku chce Leapmotor mít pro evropský trh dva certifikované elektromobily – malý hatchback T03, který se již prodává ve Francii, a SUV C10, představené na IAA. Poté plánuje na starém kontinentu uvést každý rok nový model. Cenu modelu C10, který se v Evropě dostane do prodeje v příštím roce, zatím zástupci značky odmítli komentovat s tím, že až přijde čas, tak pro svá vozidla určí „spravedlivou cenu“, která prý bude podobná jako u spalovacích aut se stejnou výbavou.
Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek |
K expanzi na zahraniční trhy poslouží pětice v současnosti vyvíjených modelů na platformě Leap 3.0, v níž jsou bateriové články umístěny přímo v podvozku vozidla a nikoli v obvyklých bateriových modulech. Platforma disponuje 800V architekturou, umožňuje pohon zadních nebo všech čtyř kol a může být vybavena elektromotory o výkonu od 170 kW (231 k) do 250 kW (340 k).
Na ní je postaven i model C10, který z hlediska designu připomíná další SUV C11, ale je o něco menší. Minimalisticky působící auto má malá boční zrcátka, 20“ kola, poprvé u této značky na střeše také LiDAR a v kabině inteligentní kokpit s čipem Qualcomm Snapdragon 8295. Kromě různých výkonových verzí (včetně verze s prodlužovačem dojezdu) nabídne pětimístnou nebo šestimístnou variantu. Informace o předpokládaném dojezdu zatím nejsou známy.
Svět aut bude řídit Peking. Škodováky návštěva u čínského dravce neuklidnila |
V Evropě ale tato značka nevystavuje poprvé, již loni své vozy představila na pařížském autosalonu, kde předvedla SUV C11 a malý městský elektromobil T03, který byl k vidění i v Mnichově. Ten se již začal nabízet na francouzském trhu. Součástí portfolia Leapmotoru je i sedan C01.
Na veletrhu v Mnichově měl Leapmotor stánek hned v první hale. Byl tedy prvním „na ráně“ a patřil k největším na výstavišti. Kromě samotných aut hrála jednu z hlavních rolí vlastní elektrická platforma, tedy ta, která přitahuje zájem koncernů VW i Stellantis. Loni v Paříži, kde se čínské firmy k útoku teprve šikovaly a ti prozíravější z automobilových manažerů před nimi varovali, Leapmotor vystavoval na nenápadném stánku, který byl zastrčený bokem. V malé expozici měla značka vystavena dvě auta a personál se spíše schovával. Na jednom modelu zaujal nápis na zadním okně „hledáme distributory“. A o rok později je již všechno jinak. Skvěle to ilustruje, jak čínským značkám narostlo sebevědomí a z rozpačitého oťukávání je frontální útok, který již řeší i Evropská komise.