Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

David pomůže goliášům. O čínský start-up se perou Volkswagen a Stellantis

  10:00
O technologii donedávna neznámé mladé čínské značky Leapmotor se přetahují velcí hráči. Na mnichovské výstavě IAA Mobility navíc představil svůj nový model C10 a oznámil expanzi na evropský trh, a to nejen jako výrobce aut, ale také jako dodavatel elektrické architektury.

Leapmotor je z globálního hlediska trpaslíkem, který vznikl teprve před necelými osmi lety. Předloni tato značka prodala na domácím čínském trhu jen něco málo přes 44 000 elektromobilů a loni jich bylo 111 000. V porovnání s hlavními hráči se tedy zatím nejedná o nijak velké objemy. Ve městech, jako je Peking, Kanton, Šanghaj či Šen-čen, má Leapmotor zatím jen malé zastoupení, ale zato je silný v méně rozvinutých regionech a menších městech, která jsou často přehlížena velkými výrobci elektromobilů.

V tavícím kotli desítek čínských značek se Leapmotor profiloval jako malá, ale dynamická firma, která vlastními silami s využitím moderních čipů firmy Qualcomm vyvinula technologii se zaměřením na efektivní spolupráci mezi hlavními součástmi elektrických aut. Její tzv. čtyřlístková architektura využívá centrální superpočítačovou platformu, která inovativně integruje oblasti kokpitu, pilota, pohonu a karoserie, čímž údajně dochází k prvnímu propojení těchto čtyř oblastí v automobilové branži. Evoluce celého auta je možná upgradováním vzduchem na dálku pouze centrálního superpočítačového softwaru pro celé vozidlo bez přerušení služeb. Moderní výpočetní technika navíc umožnila zkrátit celkovou délku kabeláže auta na pouhých 1,5 km, což je podle firmy nejlepší v oboru.

Jeep a Fiat z Číny. Stellantis zvažuje spojení s čínskou elektromobilkou

Leapmotor se dostal na hlavní stránky novin poté, co probleskla zpráva, že koncern Volkswagen od ní koupí platformu pro svoji levnou značky Jetta, kterou v Číně provozuje společně s automobilkou FAW. A jak to vypadá, tak patrně odtud vítr vane. Již v květnu 2020 totiž FAW a Leapmotor uzavřely strategické partnerství pro společný vývoj inteligentních elektromobilů.

A krátce po oznámení spolupráce s Volkswagenem agentury oznámily záměr koncernu Stellantis prostřednictvím převzaté techniky podpořit svoji přítomnost v Číně. Stellantis údajně zvažuje přímou investici nebo obchodní partnerství. Jak by mohla vypadat případná spolupráce, ani pod jakou značkou koncernu by se mohla uskutečnit, není zatím známo. Nikdo ze zúčastněných se totiž k tomuto tématu zatím oficiálně nevyjádřil.

Volkswagen i Stellantis na obřím a lukrativním čínském trhu ztrácejí pozice a potřebují „živou vodu“. Stabilní, ale do značné míry zkostnatělé konzervativní zázemí tradičních značek s obvyklými časově náročnými rozhodovacími procesy jim stojí v cestě vyrovnat se dravým a technologicky vyspělým firmám, které nejsou zatížené obvyklou byrokracií a mají tah na branku.

VW v Číně shání techniku pro elektromobily, nově jedná s dravým start-upem

Právě tom vidí hlavní důvod zaostávání tradičních automobilek za dravými start-upy i Tomáš Haniš, který působil u velkých společností a nyní vede při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT výzkumné centrum s názvem Smart Driving Solutions, jež připravuje půdu pro novou technologii aktivního dynamického řízení aut pomocí konceptu řízení aut drive by-wire, při kterém řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky „po drátě“.

Multifunkční automobilka

Číňané jsou otevřeni partnerství. Mat Lei to zdůraznil během mnichovské tiskové konference a společnost to otiskla černé na bílém v tiskové zprávě zveřejněné po představení platformy Leap 3.0. Tam se uvádí, že společnost nabízí čtyři modely technologické spolupráce od elektrické architektury přes architekturu s baterií a pohonným ústrojím až po celá vozidla.

Technologické znalosti společnosti Leapmotor se mají v nadcházejících letech stát druhým největším zdrojem příjmů společnosti. Inteligentní palubní systém maximalizuje možnosti čipu Qualcomm Snapdragon 8295, čímž poskytuje kokpitu robustní výpočetní výkon a zajímavý zákaznický zážitek. Nově vyvinutý inteligentní operační systém pro stolní počítače Leap OS je vhodný pro různé jízdní scénáře a umožňuje přizpůsobitelná nastavení tak, aby vyhovovala různým vzorům používání.

V nové platformě Leap 3.0 jsou bateriové články umístěné přímo v podvozku bez obvyklých modulů.

Dlouhodobou životaschopnost ale čínské značce Leapmotor zajistí až roční celosvětový objem prodeje nad 500 000 aut. K dosažení a udržení tohoto cíle bude společnost pravděpodobně potřebovat dva až tři roky. Čínská společnost zase potřebuje finance na zahraniční expanzi. „Nemáme zdroje na to, abychom se přesunuli na všechny trhy současně,“ řekl novinářům v Mnichově Matt Lei, který má na starosti mezinárodní obchod. Dodávky pro Volkswagen a Stellantis se tedy Leapmotoru určitě hodí. Stejně jako expanze na zahraniční trhy.

Do příštího roku chce Leapmotor mít pro evropský trh dva certifikované elektromobily – malý hatchback T03, který se již prodává ve Francii, a SUV C10, představené na IAA. Poté plánuje na starém kontinentu uvést každý rok nový model. Cenu modelu C10, který se v Evropě dostane do prodeje v příštím roce, zatím zástupci značky odmítli komentovat s tím, že až přijde čas, tak pro svá vozidla určí „spravedlivou cenu“, která prý bude podobná jako u spalovacích aut se stejnou výbavou.

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

K expanzi na zahraniční trhy poslouží pětice v současnosti vyvíjených modelů na platformě Leap 3.0, v níž jsou bateriové články umístěny přímo v podvozku vozidla a nikoli v obvyklých bateriových modulech. Platforma disponuje 800V architekturou, umožňuje pohon zadních nebo všech čtyř kol a může být vybavena elektromotory o výkonu od 170 kW (231 k) do 250 kW (340 k).

Na ní je postaven i model C10, který z hlediska designu připomíná další SUV C11, ale je o něco menší. Minimalisticky působící auto má malá boční zrcátka, 20“ kola, poprvé u této značky na střeše také LiDAR a v kabině inteligentní kokpit s čipem Qualcomm Snapdragon 8295. Kromě různých výkonových verzí (včetně verze s prodlužovačem dojezdu) nabídne pětimístnou nebo šestimístnou variantu. Informace o předpokládaném dojezdu zatím nejsou známy.

Svět aut bude řídit Peking. Škodováky návštěva u čínského dravce neuklidnila

V Evropě ale tato značka nevystavuje poprvé, již loni své vozy představila na pařížském autosalonu, kde předvedla SUV C11 a malý městský elektromobil T03, který byl k vidění i v Mnichově. Ten se již začal nabízet na francouzském trhu. Součástí portfolia Leapmotoru je i sedan C01.

Na veletrhu v Mnichově měl Leapmotor stánek hned v první hale. Byl tedy prvním „na ráně“ a patřil k největším na výstavišti. Kromě samotných aut hrála jednu z hlavních rolí vlastní elektrická platforma, tedy ta, která přitahuje zájem koncernů VW i Stellantis. Loni v Paříži, kde se čínské firmy k útoku teprve šikovaly a ti prozíravější z automobilových manažerů před nimi varovali, Leapmotor vystavoval na nenápadném stánku, který byl zastrčený bokem. V malé expozici měla značka vystavena dvě auta a personál se spíše schovával. Na jednom modelu zaujal nápis na zadním okně „hledáme distributory“. A o rok později je již všechno jinak. Skvěle to ilustruje, jak čínským značkám narostlo sebevědomí a z rozpačitého oťukávání je frontální útok, který již řeší i Evropská komise.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

Akio Tojoda, prezident společnosti Toyota

VIDEO „Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke...

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

V Paříži bude po boku modelů T03 a SUV C10 ve světové premiéře vystaveno i...

VIDEO Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před...

Vy elektromobily, my brandy. Čína uvalí prozatímní clo na dovoz lihoviny z EU

Hennessy patří ke světově nejznámějším značkám koňaku.

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie,...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

ANALÝZA: Dobré řešení neexistuje. Boj o cla na elektroauta z Číny není u konce

Volvo EX30

VIDEO Evropa si zadělává na obchodní válku s Čínou. Na jednu stranu se Brusel snaží nastartovat...

  • Nejčtenější

Nejpohodlnější toyota prokoukla. Klidná síla je vzorem spolehlivosti

Sice jen s jedinou motorizací, ale s cenou pod milion korun a spotřebou 5 litrů se chce nová Toyota Camry, prakticky jediný konkurent Škody Superb, stát z Popelky princeznou a přichází do Česka s...

11. listopadu 2024

V těchto ekoautech budeme jezdit. Asi je neznáte, ale míří na český trh

Na veletrhu e-Salon, který probíhá do neděle na výstavišti PVA v Letňanech, byla českému publiku poprvé představena celá řada elektromobilů, které postupně přicházejí na český trh. Prohlédněte si ty...

8. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

V Brně je k vidění bydlení na kolech od 20 tisíc do 20 milionů

Tři haly a venkovní parkoviště na výstavě Caravaning Brno, která probíhá až do neděle, zaplnily stovky obytných aut, vestaveb, přívěsů a chytrých řešení pro cestování s vlastním bydlením. Vystavené...

9. listopadu 2024

Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon

Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...

7. listopadu 2024

Fritovací olej zachrání diesely. Ekonafta je v Česku, prý pomůže projít STK

Premium

Syntetická nafta s označením HVO100 se od letošního roku začíná objevovat na českých čerpacích stanicích. Od října spustil její testovací prodej Orlen Unipetrol. Takzvaný hydrogenovaný rostlinný olej...

13. listopadu 2024

Hazard s dobrým vkusem i cool kreace. Americký festival ujetin opět překvapil

Nejvýznamnější veletrh na světě pro nadšence tuningu SEMA Show v Las Vegas byl i letos velkým mejdanem s vůní benzinu a občasnými elektrickými výboji. Početná přehlídka bláznivých a bizarních kreací...

13. listopadu 2024

Majákům uhněte vždycky. Kvůli nim můžete vjet i do křižovatky na červenou

Řada řidičů ve chvíli, kdy zaslechne sirénu policie, hasičů nebo záchranky buď zmatkuje nebo nedělá vůbec nic. Přitom hladký průjezd těch, kteří spěchají k případu je vždy klíčový. A pozor, nezáleží...

12. listopadu 2024

Audi se chystá propouštět, chce rušit místa i ve vývoji

Německá automobilka Audi plánuje zrušit tisíce pracovních míst mimo výrobu, napsal časopis Manager Magazin. Firma se podle něj chystá ve střednědobém výhledu celkově snížit pracovní sílu, v ohrožení...

12. listopadu 2024

Panelové sídliště v Rusku možná láme rekordy, ale na pohled přímo děsí

Netrvalo to ani šestnáct let a z vesnice na okraji Petrohradu se stalo šedesátitisícové město. Vyřešit akutní...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...

Megan Foxová je těhotná. Nic není ztraceno, napsala k fotce, na které je nahá

Trojnásobná matka Megan Foxová (38) je opět těhotná. Radostnou novinu oznámila herečka na Instagramu, kde zapózovala...

Muzikant Tomáš Vartecký ukázal fotky ze svatby, nevěsta oblékla černé šaty

Zatímco zpěvačka Anna K. se sňatku s muzikantem Tomášem Varteckým nedočkala ani po sedmadvaceti letech vztahu,...

Polévka za 8, hotovka za 55 korun? Na Proseku denně, musíte si ale pospíšit

Při současných cenách obědů to může vypadat jako zjevení či návrat o desítky let zpět. Firma z Chomutovska rozváží...