Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Plzeňský kraj zbrojí na boj o fabriku na baterky VW. Potřebuje pomoc státu

  16:30
Česká ministerstva souhlasí s tím, že je bývalé armádní letiště v Líních u Plzně vhodné pro stavbu velké továrny německé automobilky Volkswagen (VW) na výrobu baterií do elektroaut. Rozhodnout však musí vláda svým usnesením, uvedl hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Líně jsou jednou ze tří evropských lokalit, které VW zvažuje.

Kompletace trakčních baterií pro elektromobily koncernu VW v Mladé Boleslavi | foto: Škoda Auto

Vedení Plzeňského kraje, které se zástupci VW předběžně jednalo, už v dubnu uvedlo, že by šlo o areál za čtyři až pět miliard eur, v přepočtu za 98 až 122 miliard Kč, zaměstnal by až 4 tisíce lidí. „Ministerstva s tím principiálně problémy nemají, teď je otázkou, jestli to celé bude technicky proveditelné,“ uvedl hejtman. Podle něj funguje pracovní komise ministerstev, která dává dohromady podklady pro vládu, kraj v ní má zástupce.

Místo letiště by u Plzně mohla být továrna na baterie elektroaut Volkswagenu

Hejtman řekl, že podle jeho informací žádné ministerstvo nic nenamítá proti tomu, aby byla továrna v Líních. „A teď se analyzuje, co všechno by k tomu bylo potřeba. Vyžadovalo by to ale obrovské investice do infrastruktury – dopravní, vodohospodářské a energetické. To se teď vyhodnocuje,“ uvedl.

Špoták tyto výdaje velmi hrubě odhadl na deset až 20 miliard korun, což by kraj zaplatit nemohl. Jen investice do silnic II. třídy, které by stavěl kraj, bez sjezdu z dálnice D5, by si vyžádaly 1,5 miliardy Kč. „Od začátku říkám, že pokud to nebude vládní priorita a nepostaví se za to vláda, tak to nikdo nepostaví. Když do toho stát půjde, tak jsme připraveni být hlavním garantem,“ řekl.

Pokud kabinet projekt podpoří, vydá k tomu speciální usnesení. „Vláda by tím investorovi měla říct, jestli tam takový projekt chce,“ řekl. Finální nabídky ze tří zemí by se měly Volkswagenu sejít do konce června. „Automobilka by je pak přes prázdniny měla posoudit a někdy na podzim by měla rozhodnout,“ dodal Špoták.

Hejtman jednal ve středu s 20 manažery velkých firem z regionu, kteří jsou členy krajského Paktu zaměstnanosti. Jednání svolala do firmy Grammer v Tachově Obchodní a průmyslová komora Regensburg.

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Špoták řekl, že se všichni velmi zajímali o postoj kraje k možné výstavbě továrny, tzv. gigafactory. V reakci na obavy manažerů z odčerpání pracovních sil hejtman uvedl, že jednání jsou v počátku a že o případné výstavbě bude rozhodovat vláda, ne kraj. „Jediné, co vám chci slíbit, je, že kraj bude prosazovat, aby byla nejdříve vybudována kompletní sociální infrastruktura, tedy školy, školky, silnice, napojení na dálnici, železnici a další, a teprve pak by vznikla fabrika,“ uvedl Špoták.

Některé firmy vidí v nové továrně možnosti dodávek a chtějí s krajem finančně podporovat vzdělávání techniků, jichž je v regionu velký nedostatek.

Kraj má letiště o rozloze 340 hektarů ve svém územním plánu jako strategickou rozvojovou zónu. Tým projektantů automobilky představil záměr zástupcům regionu v dubnu. V Plzeňském kraji má podporu napříč politickým spektrem. „Měla by to být high-tech výroba, jedna z nejmodernějších fabrik ve střední Evropě,“ uvedl hejtman. Podle něj je možné, aby taková továrna na letišti vznikla. „Jde o strategickou investici v rámci celé Evropy. Kdo bude mít tyto typy výroby na svém území, tak bude stahovat i příslušné výzkumné kapacity, a to je ten správný směr, kterým se dnes musíme vydávat,“ řekl v dubnu náměstek hejtmana Josef Bernard (STAN). VW podle něj zvažuje další dvě lokality v Evropě, například v Polsku.

„Představa je taková, že by Česká republika převedla veškeré pozemky, které tam vlastní ministerstvo obrany, na Plzeňský kraj. Otázkou je, jestli bezúplatně, nebo úplatně,“ uvedl šéf krajského odboru investic a majetku Michal Bouřa. Investor garantuje, že by na letišti nechal armádní leteckou záchrannou službu. Kraj už také předběžně jedná s okolními obcemi.

VW, jehož součástí je i Škoda Auto, hodlá v Evropě do konce desetiletí postavit několik továren na výrobu baterií. Koncem března oznámil, že jedna bude ve španělské Valencii. Končící šéf Škody Auto Thomas Schäfer, který od 1. července převezme řízení značky VW, v březnu pro Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl, že chce, aby si VW pro vybudování továrny vybral Česko.

Výrobu spalovacích motorů udržíme do roku 2030, říká muž z vedení Škody

„Články vyráběné v zahraničí by pro nás jednoznačně byly dražší. Pokud to bude v rámci společnosti, není rozhodující, zda komponent pochází z koncernu Volkswagen nebo ze Škody Auto,“ uvedl v aktuálním rozhovoru pro iDNES.cz člen představenstva Škody Michael Oeljeklaus. „Jedná-li se o výrobu v jedné zemi, bude pro nás článek levnější například díky nižším nákladům na logistiku. Nemyslím si, že to bude mít velký vliv na objem vyráběných vozů. Bylo by však skvělé, kdyby se to v České republice podařilo. Nejsme však jediní, kdo má o výstavbu gigafactory zájem. Na východě jsou další země, které jsou v tomto ohledu také aktivní. Na druhou stranu se jako určitá výhoda nabízejí zdroje lithia v Krušných horách na hranici s Německem,“ dodal.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...