Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

  13:00
Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta. Což v tamních podmínkách znamená třeba motor pro veterány s výkonem tisíc koní.

Dodge Super Charger Hellephant SEMA | foto: FCA

V Americe je z pohledu Evropana všechno velké. A veletrh SEMA to ještě zvýrazňuje. Silné motory, velká auta ještě větší a ta ostatní alespoň mnohem výkonnější. SEMA je veletrh pro doplňky a tuning, ovšem nejenom pro výrobce hlučných výfuků a rychlých pruhů. Akce se pravidelně účastní celá řada automobilek a předhánějí se v kreacích, které zde prezentují. 

Fotogalerie

Dodge Charger je legenda, která se vyrábí od roku 1966. Dnes je to velký sedan, původně to však bylo kupé. Asi nejslavnější je druhá generace, která letos slaví padesát let. A k této příležitosti koncern FCA prostřednictvím divize Mopar, která se zabývá příslušenstvím, představila kitový motor s příznačným jménem Hellephant. Má výkon tisíc koní a točivý moment 1 288 Nm. 

Dodge motor představil v konceptu retro Super Chargeru ve stylu modelu 1968. Agregát 426 Supercharged Crate HEMI si od příštího roku budou moci pořídit zájemci do svých veteránů do roku výroby 1976, a to včetně veškerého příslušenství. Cena zatím známá není, ale pro hrubý odhad: loňský přeplňovaný Hemi 6,2 litru vyjde na dvacet tisíc dolarů plus dalších několik tisíc za příslušenství. 

Konkurenční Chevrolet z koncernu General Motors se pochlubil několika upravenými Camary, taktéž americkými legendami. Tradiční kitová verze Copo oslaví příští rok také padesát let, výrobce připraví 69 kusů upraveného Camara. To bude dostupné pro zákazníky předchozích variant Copa, takže většina populace má smůlu. Každoročně se vyrábí jen velmi malé množství těchto speciálu pro sprinty. 

Zajímavější je koncept eCopo, tedy elektrická verze Camara. Taktéž je to speciál připravený pro sprinty, ale místo silného osmiválce mu pod kapotou bzučí dva elektromotory s celkovým výkonem sedm set koní a točivým momentem 813 Nm. Auto zvládne čtvrtmílový sprint pod devět sekund. V prodeji se neobjeví, ale spekuluje se, že v další generaci už čistě elektrické Camaro na trh půjde. 

Chevrolet Camaro Copo 2019 SEMA

Chevrolet Camaro Copo 2019 SEMA

Do americké velké trojky samozřejmě patří i Ford. I u něj se dostalo na výkonné kupé, na veletrhu SEMA Ford uvedl několik konceptů Mustangu, ale ve všech případech to byly úpravy externích firem. Což vůbec nevadí, v USA je spolupráce externích úpravců s automobilkami běžná. Zajímavý byl především Mustang RTR. 

Přímo Ford ukázal možnosti nového pick-upu Ranger. Ten se v nejnovější generaci vrací do USA, kde se posledních osm let neprodával. Nebude to mít úplně snadné. Z našeho pohledu je to sice velké auto, ale v kontextu amerických pick-upů, kterým vládne F150 z vlastní stáje, to pohled mění. 

Ford představil kit FX4 Off-Road Package, který obsahuje různá vylepšení podvozku včetně elektronické uzávěrky zadního diferenciálu, ochranných krytů a dalších drobností. Zvenku zaujme diodová světelná rampa na nárazníku nebo podsvícení podvozku. O pohon se stará čtyřválec EcoBoost s objemem 2,3 litru. Další možností k vylepšení Rangeru jsou tlumiče s třemi úrovněmi nastavení nebo stanová nástavba na korbu. Toto a další příslušenství si američtí zákazníci budou moci zakoupit příští rok, až se nový Ranger dostane v USA do prodeje.

Ford Ranger SEMA

Ford Ranger SEMA

Někde mezi zajímavým konceptem a bláznivou hříčkou je koncept velkého pick-upu Toyoty. Tundra Pie Pro má na korbě roboty a pec. Roboti ukuchtí pizzu a hned vám ji upečou. Nepřekvapí, že Toyota koncept připravila s řetězcem Pizza Hut. A teď ta zajímavost. Velkou Toyotu pohání vodík. Tovární tuneři do auta zabudovali pohonný systém z modelu Mirai, který jezdí právě na toto palivo. Z výše uvedeného je jasné, že do prodeje se tento vůz nedostane. Ale na veletrhu byl středem pozornosti. 

Kia se prezentovala primárně konceptem svého velkého SUV Telluride. Sedmimístné auto má relativně konzervativní design, přestože původní koncept s proti sobě otevíracími dveřmi vypadal velmi avantgardně. Produkční verze bude mít klasické dveře a z původního konceptu si zachová tvary předních a zadních partií. Do prodeje se Telluride dostane až příští rok. Kia model předváděla především v off-roadových pozicích, takže by se v terénu nemusel ztratit. 

Autor:
  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Hummer je zpátky. Je to elektrické monstrum s krabím chodem

Hummer milovali nejen jeho majitelé, ale i čerpadláři. Jenže dnes už si snad nikdo jen tak nedovolí představit auto,...

Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou

Premium Ani po letech nenechá první generace Audi TT nikoho lhostejným. Má styl, pro mnoho řidičů je však ještě důležitější...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...