Chrysler Turbine Car | foto: Chrysler

Auta s turbínou místo motoru se neujala. Přitom jezdila i na tequilu

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Turbínové auto. Zní to jako sci-fi? Překvapivě ne. Tento pokus nahradit tradiční spalovací motory byl velmi blízko úspěchu. Běžní zákazníci najeli s padesáti auty přes milion a půl kilometrů. V roce 1966 ale Chrysler nechal testovací sérii sešrotovat.

Zapomeňte na stíhačky na kolech lámající rekordy na solných jezerech v Utahu. Turbínová auta jsou vlastně docela obyčejná. Kdyby se na nich nevyřádili designeři, nerozeznali byste je na ulici od běžného auta jinak než podle zvuku. A pak taky u benzinky. Natankovat se do nich totiž dalo prakticky cokoliv, co hoří. Třeba mexický prezident s turbínovým chryslerem jezdil na tequilu.

Startovací procedura byla tak složitá a netradiční, že někteří uživatelé motor zničili. Turbínu totiž bylo potřeba nechat roztočit bez použití plynu. Jenže většina řidičů tehdy měla návyk startovat pod plynem.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se