Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Stěhování výroby toyot po Evropě: důležitý Yaris míří do Kolína

aktualizováno  9:38
Od roku 2021 bude v kolínské fabrice naplno vládnout Toyota. Podle informací iDNES.cz tam přesune výrobu svého nejvýznamnějšího evropského modelu, malého yarisu s důležitým hybridním pohonem.

Toyota Yaris 4. generace | foto: Toyota

Přesně před rokem se Toyota a francouzský koncern PSA dohodli, že do roku 2021 ukončí společnou výrobu malých aut v továrně TPCA v Kolíně. Fabrika zůstane japonské automobilce, která tam celou dobu také dohlíží na výrobu modelů z nejmenší kategorie aut. Brzy ovšem oznámí, jaká toyota „kolíňata“ nahradí. 

Toyota bude pro partnerský francouzský koncern PSA malá auta v Kolíně vyrábět ještě asi rok, nejpozději na jaře 2020 má ovšem továrna oznámit, co se bude dít dál.

Toyota Yaris

Informaci o přesunu klíčového modelu Toyoty, který automobilce obstarává zhruba čtvrtinu evropských prodejů, sdělil iDNES.cz důvěryhodný zdroj z prostředí českého autoprůmyslu. Mluvčí kolínské továrny Tomáš Paroubek prozatím odmítl informaci komentovat.

Pro přesun výroby yarisu do středních Čech ale mluví několik důležitých argumentů. Yarisy se dosud vyrábějí ve francouzském Valenciennes. 

Dlouhodobě se spekuluje o tom, že tuto továrnu potřebuje automobilka uvolnit pro model Corolla, který se aktuálně vyrábí v Británii balancující na hraně brexitu.

Toyota Yaris 4. generace

V Kolíně jsou naopak kapacity nevyužité. Vyrobit zde mohou 330 000 aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Loni vyrobili v TPCA 210 tisíc vozů. Tomáš Paroubek uvádí, že aktuální kapacita továrny je 215 tisíc aut. Yarisů se v loňském roce prodalo v Evropě 224 tisíc to odpovídá 6. příčce mezi malými auty v Evropě – takže kapacita továrny by měla mít na případný růst poptávky dostatečnou rezervu.

Příliš malá linka

Lokalita je strategicky zajímavá a výroba i dodavatelé zavedení. Motory už tradičně pro TPCA vyrábí polská fabrika Toyoty a na tom se nemá co měnit. Vždyť i nový yaris má dostat pod kapotu jako základní motor ten, který dostává dnes nejmenší Toyota Aygo.

Do toho, jaký model se v Kolíně bude vyrábět, by podle informací iDNES.cz mohlo výrazně promluvit technologické omezení. Kolínská linka je totiž postavená tak, že na ní fyzicky nejde vyrobit auto větší, než je právě čtyři metry dlouhý yaris. Limit je podle neoficiálních informací přibližně půl metru navíc, než měří na délku aktuálně vyráběné aygo (346 cm), do toho se yaris akorát vejde. Modifikace na větší model jako je corolla (hatchback je dlouhý 437 cm) by tak znamenala výraznější zásah a úpravu výrobní linky.

Fotogalerie

Automobilka představila novou generaci yarisu letos v říjnu. Konkurent fabie v kategorii malých aut je pro značku důležitý také proto, že je v nabídce s hybridním pohonem, který pomáhá snižovat flotilový průměr emisí. Zatímco dnes má hybrid na prodejích yarisu podíl asi 60 procent, u nové generace by to mělo být až 80 procent. 

Nový Yaris už jsme prozkoumali na vlastní oči, čtěte zde.

Toyota nejspíš předpokládá, že poptávka po yarisu poroste. Navíc se proslýchá, že automobilka chystá i malý crossover na platformě yarisu.

Výroba se nevyplácí

Tříapůlmetrová trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 se v Kolíně vyrábějí od roku 2005, nyní v druhé faceliftované generaci. Jenže zrovna nejmenší auta to mají v klasické podobě dnes v Evropě nahnuté. Pro automobilky jsou okrajovou kategorií už proto, že na nich vydělávají jen velmi málo. Se stále přísnějšími emisními limity navíc přestávají dávat smysl i zákazníkům.

Po roce 2020 budou totiž automobilky i do těchto nejlevnějších a nejjednodušších aut nuceny nasazovat složité a drahé technologie, jako například komplikované systémy čištění výfukových zplodin či hybridní pohony. Vzhledem k extrémně nízké marži a vysoké citlivosti zákazníka na cenu tím ovšem tato auta zdraží na úroveň, kdy se stanou neprodejná.

Automobilky tedy tuto kategorii postupně opouštějí nebo elektrifikují. Příkladem je škodovácké citigo, které úplně opustilo spalovací motor a nově se nabízí výhradně v elektrické verzi.

Původně se nová generace „kolíňat“ měla představit v příštím roce. Automobilky ovšem přehodnotily strategii. Nejvíc nakloněna pokračování byla podle dosavadních prohlášení Toyota. Aktuálně ale zaznělo jasné „ne“ od šéfky Citroënu Lindy Jacksonové. „Hodně výrobců teď řeší, jaká je jejich budoucnost v segmentu nejmenších vozů. Navíc prodeje jsou stále menší. Řeknu tak na rovinu, že nahradit C1 další cé jedničkou by nedávalo smysl, protože se mění styl využívání těchto modelů. C1 už nebude C1, bude to něco jiného, čím zareagujeme na změnu preferencí zákazníků žijících ve městech,“ řekla Jacksonová magazínu Auto.cz.  Pro udržení rentability výroby je ovšem stále důležitější spolupráce mezi značkami napříč trhem, Toyota samotná by tedy novou generaci Ayga v zisku neudržela.

Nedá se ovšem očekávat, že by případná výroba yarisů ve středních Čechách znamenala nárůst počtu zaměstnanců, nebo výraznější navýšení poptávky po komponentech u dodavatelů. Aktuálně zde pracuje zhruba 2 400 lidí, firma je jedním z největších exportérů v Česku a zároveň největším zaměstnavatelem v regionu. 

2. května 2018

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Koronavirus zvýšil poptávku po ojetinách. Bazary se chystají na žně

V Evropě dramaticky roste poptávka po starších ojetinách. Levnými auty stále více lidí nahrazuje hromadnou dopravu, aby...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Jaká je smrtnost a kde hrozí nákaza covidem? Nové odpovědi vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...