Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stěhování výroby toyot po Evropě: důležitý Yaris míří do Kolína

aktualizováno  9:38
Od roku 2021 bude v kolínské fabrice naplno vládnout Toyota. Podle informací iDNES.cz tam přesune výrobu svého nejvýznamnějšího evropského modelu, malého yarisu s důležitým hybridním pohonem.
Toyota Yaris 4. generace

Toyota Yaris 4. generace | foto: Toyota

Přesně před rokem se Toyota a francouzský koncern PSA dohodli, že do roku 2021 ukončí společnou výrobu malých aut v továrně TPCA v Kolíně. Fabrika zůstane japonské automobilce, která tam celou dobu také dohlíží na výrobu modelů z nejmenší kategorie aut. Brzy ovšem oznámí, jaká toyota „kolíňata“ nahradí. 

Toyota bude pro partnerský francouzský koncern PSA malá auta v Kolíně vyrábět ještě asi rok, nejpozději na jaře 2020 má ovšem továrna oznámit, co se bude dít dál.

Toyota Yaris

Informaci o přesunu klíčového modelu Toyoty, který automobilce obstarává zhruba čtvrtinu evropských prodejů, sdělil iDNES.cz důvěryhodný zdroj z prostředí českého autoprůmyslu. Mluvčí kolínské továrny Tomáš Paroubek prozatím odmítl informaci komentovat.

Pro přesun výroby yarisu do středních Čech ale mluví několik důležitých argumentů. Yarisy se dosud vyrábějí ve francouzském Valenciennes. 

Dlouhodobě se spekuluje o tom, že tuto továrnu potřebuje automobilka uvolnit pro model Corolla, který se aktuálně vyrábí v Británii balancující na hraně brexitu.

Toyota Yaris 4. generace

V Kolíně jsou naopak kapacity nevyužité. Vyrobit zde mohou 330 000 aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Loni vyrobili v TPCA 210 tisíc vozů. Tomáš Paroubek uvádí, že aktuální kapacita továrny je 215 tisíc aut. Yarisů se v loňském roce prodalo v Evropě 224 tisíc to odpovídá 6. příčce mezi malými auty v Evropě – takže kapacita továrny by měla mít na případný růst poptávky dostatečnou rezervu.

Příliš malá linka

Lokalita je strategicky zajímavá a výroba i dodavatelé zavedení. Motory už tradičně pro TPCA vyrábí polská fabrika Toyoty a na tom se nemá co měnit. Vždyť i nový yaris má dostat pod kapotu jako základní motor ten, který dostává dnes nejmenší Toyota Aygo.

Do toho, jaký model se v Kolíně bude vyrábět, by podle informací iDNES.cz mohlo výrazně promluvit technologické omezení. Kolínská linka je totiž postavená tak, že na ní fyzicky nejde vyrobit auto větší, než je právě čtyři metry dlouhý yaris. Limit je podle neoficiálních informací přibližně půl metru navíc, než měří na délku aktuálně vyráběné aygo (346 cm), do toho se yaris akorát vejde. Modifikace na větší model jako je corolla (hatchback je dlouhý 437 cm) by tak znamenala výraznější zásah a úpravu výrobní linky.

Automobilka představila novou generaci yarisu letos v říjnu. Konkurent fabie v kategorii malých aut je pro značku důležitý také proto, že je v nabídce s hybridním pohonem, který pomáhá snižovat flotilový průměr emisí. Zatímco dnes má hybrid na prodejích yarisu podíl asi 60 procent, u nové generace by to mělo být až 80 procent. 

Nový Yaris už jsme prozkoumali na vlastní oči, čtěte zde.

Toyota nejspíš předpokládá, že poptávka po yarisu poroste. Navíc se proslýchá, že automobilka chystá i malý crossover na platformě yarisu.

Výroba se nevyplácí

Tříapůlmetrová trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 se v Kolíně vyrábějí od roku 2005, nyní v druhé faceliftované generaci. Jenže zrovna nejmenší auta to mají v klasické podobě dnes v Evropě nahnuté. Pro automobilky jsou okrajovou kategorií už proto, že na nich vydělávají jen velmi málo. Se stále přísnějšími emisními limity navíc přestávají dávat smysl i zákazníkům.

Po roce 2020 budou totiž automobilky i do těchto nejlevnějších a nejjednodušších aut nuceny nasazovat složité a drahé technologie, jako například komplikované systémy čištění výfukových zplodin či hybridní pohony. Vzhledem k extrémně nízké marži a vysoké citlivosti zákazníka na cenu tím ovšem tato auta zdraží na úroveň, kdy se stanou neprodejná.

Automobilky tedy tuto kategorii postupně opouštějí nebo elektrifikují. Příkladem je škodovácké citigo, které úplně opustilo spalovací motor a nově se nabízí výhradně v elektrické verzi.

Původně se nová generace „kolíňat“ měla představit v příštím roce. Automobilky ovšem přehodnotily strategii. Nejvíc nakloněna pokračování byla podle dosavadních prohlášení Toyota. Aktuálně ale zaznělo jasné „ne“ od šéfky Citroënu Lindy Jacksonové. „Hodně výrobců teď řeší, jaká je jejich budoucnost v segmentu nejmenších vozů. Navíc prodeje jsou stále menší. Řeknu tak na rovinu, že nahradit C1 další cé jedničkou by nedávalo smysl, protože se mění styl využívání těchto modelů. C1 už nebude C1, bude to něco jiného, čím zareagujeme na změnu preferencí zákazníků žijících ve městech,“ řekla Jacksonová magazínu Auto.cz.  Pro udržení rentability výroby je ovšem stále důležitější spolupráce mezi značkami napříč trhem, Toyota samotná by tedy novou generaci Ayga v zisku neudržela.

Nedá se ovšem očekávat, že by případná výroba yarisů ve středních Čechách znamenala nárůst počtu zaměstnanců, nebo výraznější navýšení poptávky po komponentech u dodavatelů. Aktuálně zde pracuje zhruba 2 400 lidí, firma je jedním z největších exportérů v Česku a zároveň největším zaměstnavatelem v regionu. 

2. května 2018

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...