Stěhování výroby toyot po Evropě: důležitý Yaris míří do Kolína

aktualizováno  9:38
Od roku 2021 bude v kolínské fabrice naplno vládnout Toyota. Podle informací iDNES.cz tam přesune výrobu svého nejvýznamnějšího evropského modelu, malého yarisu s důležitým hybridním pohonem.
Toyota Yaris 4. generace

Toyota Yaris 4. generace | foto: Toyota

Přesně před rokem se Toyota a francouzský koncern PSA dohodli, že do roku 2021 ukončí společnou výrobu malých aut v továrně TPCA v Kolíně. Fabrika zůstane japonské automobilce, která tam celou dobu také dohlíží na výrobu modelů z nejmenší kategorie aut. Brzy ovšem oznámí, jaká toyota „kolíňata“ nahradí. 

Toyota bude pro partnerský francouzský koncern PSA malá auta v Kolíně vyrábět ještě asi rok, nejpozději na jaře 2020 má ovšem továrna oznámit, co se bude dít dál.

Toyota Yaris

Informaci o přesunu klíčového modelu Toyoty, který automobilce obstarává zhruba čtvrtinu evropských prodejů, sdělil iDNES.cz důvěryhodný zdroj z prostředí českého autoprůmyslu. Mluvčí kolínské továrny Tomáš Paroubek prozatím odmítl informaci komentovat.

Pro přesun výroby yarisu do středních Čech ale mluví několik důležitých argumentů. Yarisy se dosud vyrábějí ve francouzském Valenciennes. 

Dlouhodobě se spekuluje o tom, že tuto továrnu potřebuje automobilka uvolnit pro model Corolla, který se aktuálně vyrábí v Británii balancující na hraně brexitu.

Toyota Yaris 4. generace

V Kolíně jsou naopak kapacity nevyužité. Vyrobit zde mohou 330 000 aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Loni vyrobili v TPCA 210 tisíc vozů. Tomáš Paroubek uvádí, že aktuální kapacita továrny je 215 tisíc aut. Yarisů se v loňském roce prodalo v Evropě 224 tisíc to odpovídá 6. příčce mezi malými auty v Evropě – takže kapacita továrny by měla mít na případný růst poptávky dostatečnou rezervu.

Příliš malá linka

Lokalita je strategicky zajímavá a výroba i dodavatelé zavedení. Motory už tradičně pro TPCA vyrábí polská fabrika Toyoty a na tom se nemá co měnit. Vždyť i nový yaris má dostat pod kapotu jako základní motor ten, který dostává dnes nejmenší Toyota Aygo.

Do toho, jaký model se v Kolíně bude vyrábět, by podle informací iDNES.cz mohlo výrazně promluvit technologické omezení. Kolínská linka je totiž postavená tak, že na ní fyzicky nejde vyrobit auto větší, než je právě čtyři metry dlouhý yaris. Limit je podle neoficiálních informací přibližně půl metru navíc, než měří na délku aktuálně vyráběné aygo (346 cm), do toho se yaris akorát vejde. Modifikace na větší model jako je corolla (hatchback je dlouhý 437 cm) by tak znamenala výraznější zásah a úpravu výrobní linky.

Automobilka představila novou generaci yarisu letos v říjnu. Konkurent fabie v kategorii malých aut je pro značku důležitý také proto, že je v nabídce s hybridním pohonem, který pomáhá snižovat flotilový průměr emisí. Zatímco dnes má hybrid na prodejích yarisu podíl asi 60 procent, u nové generace by to mělo být až 80 procent. 

Nový Yaris už jsme prozkoumali na vlastní oči, čtěte zde.

Toyota nejspíš předpokládá, že poptávka po yarisu poroste. Navíc se proslýchá, že automobilka chystá i malý crossover na platformě yarisu.

Výroba se nevyplácí

Tříapůlmetrová trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 se v Kolíně vyrábějí od roku 2005, nyní v druhé faceliftované generaci. Jenže zrovna nejmenší auta to mají v klasické podobě dnes v Evropě nahnuté. Pro automobilky jsou okrajovou kategorií už proto, že na nich vydělávají jen velmi málo. Se stále přísnějšími emisními limity navíc přestávají dávat smysl i zákazníkům.

Po roce 2020 budou totiž automobilky i do těchto nejlevnějších a nejjednodušších aut nuceny nasazovat složité a drahé technologie, jako například komplikované systémy čištění výfukových zplodin či hybridní pohony. Vzhledem k extrémně nízké marži a vysoké citlivosti zákazníka na cenu tím ovšem tato auta zdraží na úroveň, kdy se stanou neprodejná.

Automobilky tedy tuto kategorii postupně opouštějí nebo elektrifikují. Příkladem je škodovácké citigo, které úplně opustilo spalovací motor a nově se nabízí výhradně v elektrické verzi.

Původně se nová generace „kolíňat“ měla představit v příštím roce. Automobilky ovšem přehodnotily strategii. Nejvíc nakloněna pokračování byla podle dosavadních prohlášení Toyota. Aktuálně ale zaznělo jasné „ne“ od šéfky Citroënu Lindy Jacksonové. „Hodně výrobců teď řeší, jaká je jejich budoucnost v segmentu nejmenších vozů. Navíc prodeje jsou stále menší. Řeknu tak na rovinu, že nahradit C1 další cé jedničkou by nedávalo smysl, protože se mění styl využívání těchto modelů. C1 už nebude C1, bude to něco jiného, čím zareagujeme na změnu preferencí zákazníků žijících ve městech,“ řekla Jacksonová magazínu Auto.cz.  Pro udržení rentability výroby je ovšem stále důležitější spolupráce mezi značkami napříč trhem, Toyota samotná by tedy novou generaci Ayga v zisku neudržela.

Nedá se ovšem očekávat, že by případná výroba yarisů ve středních Čechách znamenala nárůst počtu zaměstnanců, nebo výraznější navýšení poptávky po komponentech u dodavatelů. Aktuálně zde pracuje zhruba 2 400 lidí, firma je jedním z největších exportérů v Česku a zároveň největším zaměstnavatelem v regionu. 

2. května 2018

Vstoupit do diskuse (12 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

Elektrická Škoda Elroq je patnáctým nejprodávanějším autem v Česku

Škoda Elroq RS

V letošním roce se v Česku prodá mezi 14 000 a 15 000 elektromobily. Proti loňsku to představuje nárůst o třetinu. Letošní prodej elektromobilů za deset měsíců už překonal objem prodaných vozů za...

12. listopadu 2025

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní estetiku, technickou logiku a svobodu pohybu bez odpadu,“ tak popisuje svůj návrh auta budoucnosti Dušan...

11. listopadu 2025

Čtyřkolový kaktus by byl prima auto. Kdyby neměl problémové motory

Premium
Citroën C4 Cactus

Rostoucí obliba crossoverů a SUV a jejich následné „přemnožení“ na trhu donutily automobilky přicházet se stále extravagantnějšími modely. Což je přesně něco, co historicky sedí k automobilce...

10. listopadu 2025

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč a sladký box od Verbeny
Vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč a sladký box od Verbeny

Je čas dopřát si chvilku klidu a rozmazlování. Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč spolu s Verbena boxem plným...

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.