Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

  8:45
Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle potřeb evropských zákazníků (Yaris má na jiných trzích jiné podoby) patří ve své třídě k technicky nejvyspělejším vozům. Oproti předchozí generaci je novinka o něco menší, aby splnila požadavky zákazníků.
Toyota Yaris 4. generace

Toyota Yaris 4. generace | foto: Toyota

Světové odhalení nové Toyoty Yaris se odehrálo trochu netradičně „na etapy“. Auto jsme si mohli prohlédnout v Amsterdamu už s několikadenním předstihem, tou pravou premiérou však bylo až představení novinky „doma“ v Japonsku ve středu 16. října v osm hodin ráno.

Čtvrtá generace Yarisu je zbrusu nové auto, které s tím předchozím nemá kromě jména vůbec nic společného. I když jde nadále o hatchback segmentu B, v mnohém se filosofie auta změnila. 

Předchozí Yaris patřil v době uvedení na trh k největším modelům segmentu a i to mu pomohlo s několika facelifty přežít v nabité konkurenci od roku 2011 dodnes. Dosavadní tři generace Yarisu se také vyznačovaly spíše konzervativním pojetím designu.

Novinka je dramaticky odlišná. Chce zaujmout mladistvější publikum, čemuž se přizpůsobil radikální design, který stojí na nové platformě TNGA typu GA-B, jež umožnila zachovat při zmenšení rozměrů vnitřní prostor, snížit těžiště a zlepšit jízdní vlastnosti vozu.

Jako vždy bude i tentokrát Yaris ve své třídě platit za trochu lepší zboží a to hlavně díky použité technice – sází hlavně na hybridní pohon, který má nově uspořádání s tříválcovým motorem. Celá paleta motorů, alespoň z počátku, bude tříválcová. Zatímco dnes má hybrid na prodejích Yarisu podíl asi 60 procent, u nové generace by to mělo být až 80 procent.

Nová platforma

Veškeré zásadní změny nové generace Toyoty Yaris začínají u nové platformy, na které novinka stojí. Jde o další verzi globální architektury TNGA, tentokrát tedy v provedení pro malé vozy segmentu B. Nová platforma používá prvky z pevnějších plechů, které vyztužují celou konstrukci vozu a umožňují výrazně vylepšit jízdní vlastnosti.

Vpředu je pevnější konstrukce, která nese prvky náprav a je spojena i s novým výztužným rámem pod palubní deskou. Ten pro změnu nese sloupek řízení s posilovačem. „Toto uspořádání s vysokou pevností umožňuje na silnici přenášet pokyny řidiče přesněji a přímočařeji než u dosavadní generace,“ popisuje Luc Nuyts, manažer Toyoty pro modely B segmentu.

Toyota Yaris 4. generace

Výztuhy z přídě pokračují i pod sedadla cestujících vpředu. „Cestující sedí níže než v předchozí generaci a celkově je tu opět lepší pocit sepětí řidiče s vozem,“ vyzdvihuje Nuyts. V zadní části platformy je pod zadními sedadly umístěna baterie hybridního systému, která tak nezabírá místo v zavazadlovém prostoru. A opět tu najdeme profily s vyšší pevností, které snižují kroucení karoserie. Zadní náprava má podobu klasické torzní příčky, což je v této kategorii standard.

Nová platforma umožnila i změnu proporcí auta. Nižší ukotvení sedadel znamená, že celá karoserie se snížila zhruba o 40 milimetrů. Je také mírně kratší (o 5 milimetrů) a výrazně širší (o 50 milimetrů). Yaris tak jde trochou proti trendu – zatímco ho většina konkurence přerostla, v nové generaci se auto mírně zkrátilo. Toyota chce, aby byl totiž městský vůz především skvěle obratný ve městě, třeba při parkování.

Těžiště auta se snížilo o zhruba 15 milimetrů, sedadlo řidiče se posunulo vzad asi o 60 milimetrů, což vede k dynamičtější pozici pro řízení. Zvýšená tuhost karoserie umožnila použít měkčí pružiny a více si hrát s naladěním podvozku, takže by nový Yaris měl být nejen dynamičtější, ale také pohodlnější.

Moderní interiér, svébytný design

Ovšem nic z toho neznamená, že by novinka měla být méně prostorná. Díky prodloužení rozvoru o 50 milimetrů a celkově lepšímu využití obestavěného prostoru díky nové platformě je uvnitř minimálně stejně místa jako v dosavadním provedení. Nastupuje se sem trochu níž než dříve, auto uvnitř působí útulnějším dojmem.

Design se oproti předchozím provedením změnil opravdu výrazně. Zatímco první tři generace byly spíše konzervativní, ta nová má styling hodně výrazný a místy i docela odvážný. Oproti očekávání jde však na rozdíl od ostatních toyot trochu svým vlastním směrem: zatímco ty vsadily na dynamické linie v kombinaci s některými ostřejšími liniemi, tady je obří maska chladiče kombinována spíše se svalnatým pojetím a hodně zakulacenou karoserií s několika výraznými prvky.

Vzhled auta je jistě otázkou osobního vkusu, ale nejsme si jisti, že je nový Yaris v tomto ohledu šit podle vkusu evropského publika. Na fotografiích ještě kombinace zaoblených linek s agresivními detaily vypadá originálně, ale v reálu na nás na první dojem působila trochu moc komplikovaně. Zadní dveře se navíc naživo zdají být v karoserii proporčně trochu úzké. Na druhou stranu jsme novinku zatím neviděli na běžném denním světle, ale jen v ateliéru pod umělým osvětlením, které nemusí být k vozu lichotivé.

Toyota Yaris 4. generace

Ale zpět do interiéru. Toyota tu výrazně vylepšila kvalitu použitých materiálů, celá palubní deska využívá měkčené materiály a části výplní dveří jsou z nezvyklého ekologického textilního materiálu, který je na omak rovněž velmi příjemný. Sedadla působí pohodlným dojmem a místa je tu tak tak – vpředu je vše v pořádku, vzadu dovedou být někteří konkurenti trochu prostornější. Yaris je podle nás na úrovni nové generace Fordu Fiesta. VW Polo, Seat Ibiza nebo nový Peugeot 208 nabídnou posádce víc místa.

Nechybí tu samozřejmě moderní infotainment. Yaris lze vybavit třeba bezdrátovým dobíjením mobilních telefonů, přístrojová kaplička prezentovaných špičkových provedení je také plně digitální. Ale ne v jednom kuse, jak dnes bývá obvyklé – displeje tu jsou vlastně tři. Dojem z jinak povedeného (byť místy opět trochu divočejšího) designu interiéru kazí některé detaily: třeba humpolácky provedené přepínače vyhřívání sedadel nebo USB konektor ve středové konzole, které vypadají jako z nejlacinějších aut. Chválíme naopak, že ovládání klimatizace a vytápění zůstalo samostatné a není součástí infotainmentu. 

Jedině tři válce

Přirozenějším dojmem působí páka voliče automatické převodovky, která je u Yarisu už od předchozí generace standardně spjata s hybridním pohonným ústrojím. Právě v tomto provedení prezentovala Toyota i novou generaci svého malého modelu. I pohonné ústrojí prochází zásadními změnami.

Nově je tu totiž základem zážehový tříválec s objemem 1,5 litru. Motor vychází z nejnovější generace hybridních ústrojí Toyoty, technicky je hodně spřízněný s novým silnějším dvoulitrovým hybridním ústrojím, které se dodává do modelu Corolla a nově bude po faceliftu k dispozici volitelně i v typu C-HR.

V podstatě dvoulitrový čtyřválec přišel o jeden válec a je z něj tedy 1,5litrový tříválec. Toyota se chlubí tím, že má agregát termodynamickou účinnost 40 procent, čímž se vyrovná těm nejlepším dieselům (nebo je i překoná). Samotný elektromotor pohonného ústrojí by měl mít výkon asi 50 kW, uspořádání planetového mechanismu, který celý přenos energie řídí, by mělo nově být prostorově úspornější. K tomu je tu navíc nová lithium-iontová baterie, která je o 27 procent lehčí než stávající nikl-metalhydridová baterie.

Automobilka zatím nezveřejnila přesné technické údaje nového hybridního ústrojí, slibuje však nárůst výkonu o 15 procent a snížení spotřeby o 20 procent. V praxi by to tedy mělo znamenat, že bude mít nový Yaris Hybrid výkon asi 115 koní a hodnota kombinované spotřeby paliva by mohla klesnout ke zhruba třem litrům benzinu na 100 kilometrů (stávající provedení vykazuje kombinovanou hodnotu 3,7–4,0 litru).

Kromě hybridního ústrojí bude novinka k mání i s dalšími tříválcovými motory. Základem by měl být litrový motor, pravděpodobně půjde o evoluci stávajícího agregátu, který byl v dosavadní generaci a najdeme ho i v malém modelu Aygo. Další alternativou bude tříválec o objemu 1,5 litru, který nejspíš bude pro změnu vycházet z agregátu použitého v hybridním řešení. Tento motor však nejspíš bude dostupný jen na některých trzích.

Co se dostupnosti a cen týče, na ty je zatím brzy. Jisté je, že na trh přijde nový Yaris až v příštím roce, u nás se možná můžeme těšit někdy na jaře či v létě. Ceny, jak už tomu v poslední době bývá, nejspíš porostou. A to hlavně u základních provedení – hybridní Yaris, který dnes začíná na 435 900 korunách, by nejspíš neměl být v nové generaci dramaticky dražší. Už tak je to na malé auto dost peněz. Do té doby budou mít zákazníci možnost pořídit si stávající verzi za zvýhodněné ceny.

Témata: Yaris, Toyota

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

24. dubna 2025  15:42

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

24. dubna 2025

V Česku je nejlevnější benzin, kilometr může vyjít levněji než na elektřinu

Zatímco v minulých letech se většinou vyplatilo jezdit pro pohonné hmoty do Polska, aktuálně jsou nafta a benzin v Česku levnější než ve všech okolních státech. Cena elektřiny ale neklesá, takže...

24. dubna 2025

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.