Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejmenší toyota z Kolína dostane nástupce. V Evropě možná bude bez soupeřů

Toyota potvrdila, že její nejmenší model Aygo dostane nástupce. A to navzdory tomu, že skončilo partnerství, v rámci kterého vznikaly stávající minivozy v kolínské továrně. Je dost pravděpodobné, že japonská značka díky mohutné hybridizaci srážející její flotilové emise, nabídne mrňavé benzinové auto v Evropě jako jediná.
Platforma Toyota TNGA GA-B

Platforma Toyota TNGA GA-B | foto: Toyota

Nejmenší Toyota a jeden z nejmenších vozů na trhu dostane novou generaci, i když to s ní vypadalo všelijak. Společný podnik TPCA, který Toyota provozovala s koncernem PSA (dnes Stellantis) a v rámci kterého vyráběla „trojčata“ aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 letos v lednu skončil. Toyota tedy připraví nový minivůz samostatně. I tak ale dojde ke sdílení techniky. Nové aygo - pokud se tak model bude i nadále jmenovat - dostane platformu z většího yarisu.

Továrnu s letošním rokem plně převzala japonská značka (od začátků v roce 2005 má v Kolíně výrobní procesy v továrně na starosti) a výrobna se tak teď jmenuje Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Firma již dříve oznámila, že továrna projde proměnou a začne se zde vyrábět nová generace modelu Yaris. Pro aygo se to zdálo být konečnou, v průběhu loňského roku ovšem vedení značky začalo naznačovat, že se nejmenší toyota nástupce dočká.

Aygo tedy přežije, přijede v nové generaci, což automobilka nyní oficiálně potvrdila. A ta se nejspíš bude i nadále vyrábět v Kolíně. Toyota totiž mimo jiné s převzetím továrny oznámila, že se vrátí k třísměnnému provozu. A ten by nejspíš jen produkce Yarisu neutáhla: ten se totiž bude vyrábět nadále i v továrně Valenciennes ve Francii. Tam sice bude hrát hlavní roli SUV Yaris Cross, ale i tak tam běžných yarisů vznikne dost, celková poptávka po tomto modelu by pak asi naplno obě továrny nevytížila. Třísměnný provoz (a tedy provoz továrny na její maximální kapacitě) naznačuje, že nový minivůz Toyota bude opět vznikat v Česku.

Nový model (tedy aygo třetí generace) má využít platformu TNGA ve variantě GA-B, kterou má právě nový Yaris a Yaris Cross. Malé auto tedy vlastně dostane dospělejší techniku, než doposud, byť můžeme očekávat, že platforma pro nejmenší Toyotu bude mírně upravena. Toyota tak bude mít i nadále v nabídce vůz nejmenšího velikostního segmentu, ze kterého konkurence rychle mizí. Alespoň ta se spalovacími motory, i když ani elektromobily to nemají lehké.

Důvodem vymírání třídy malých aut jsou emisní předpisy. Ty vozy výrazně prodražují, a v případě elektromobilů je kvůli stále velmi drahým bateriím takové zdražení ještě výraznější. Zákazníci nejsou často u malých aut určených „jen“ do městského provozu takové ceny akceptovat, takže je automobilky vyřazují z nabídky. K tématu čtěte více zde.

Dalším důvodem je i to, že malá auta vlastně automobilkám zas tak moc nepomáhají se snižováním flotilového průměru CO2. Ano, jsou lehká a jejich spotřeba paliva je nízká, jenže ani to nestačí: vždyť stávající aygo vykazuje emise 112 gramů CO2 na kilometr, což je hluboko nad požadovaným flotilovým průměrem 95 gramů, který pod hrozbou obřích pokut diktují evropské předpisy.

Jenže Toyota je v tomto ohledu v trochu jiné situaci, než mnohé konkurenční automobilky (analýzu čtěte zde). Její flotilový průměr je ze všech automobilek v Evropě požadovaným cílům nejblíže a jestliže se automobilka i díky sílící poptávce po jejích hybridech a se zavedením nových plug-in hybridů či dokonce vodíkového Mirai cítí na to, že cíl splní, minivůz v nabídce jí nijak vadit nemusí. Pokuty za něj platit nebude, s využitím platformy a motorů ze stávajících modelů naopak získá významné úspory z rozsahu (zlevní si tedy i výrobu yarisu) a zůstane tak zastoupena v segmentu, kde rázem nezbyde konkurence.

Díky tomu všemu může Toyota slibovat, že novinka třídy nejmenších vozů bude cenově dostupná. Co to znamená, na to si samozřejmě budeme muset počkat. Miniauta už opravdu levná nejsou a doba, kdy první generace ayga stála ve své době dokonce i 169 900 korun a bylo to v jednu chvíli nejlevnější auto na českém trhu, už se nevrátí.

Aktuální dobíhající generace ayga už byla podstatně dražší, na druhou stranu její aktuální ceny jsou i vzhledem k obecně výraznému zdražení na trhu vlastně relativně výhodné: koupit ji lze už za 239 900 korun. To je třeba částka, na které v nové generaci začíná „levná ikona“, Dacia Sandero. A moc levnějších aut v Česku nekoupíte (ještě je tu výběhové předchozí Sandero a Hyundai i10). Ano, nová generace ayga s platformou GA-B asi na této cenové úrovni nezůstane, nicméně by rázem mohla mít Toyota jedno z nejlevnějších aut na evropském trhu. A v této kategorii by byla docela sama.

Podle francouzského magazínu Caradisiac má podobu nového ayga naznačit koncept X prologue, který automobilka představí v polovině března. 

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...