Neděle 3. července 2022, svátek má Radomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 3. července 2022 Radomír

Fenomén Toyota. V krizi neohroženě jede, teď staví město budoucnosti

Jednoznačným vítězem všeho, co se dnes v hlavně v Evropě v autoprůmyslu děje, je Toyota. Konkurence útrpně snáší rány, jednou je to direkt od evropských ekopředpisů, podruhé nedostatek čipů z Asie. A Toyota si jede vlastní ligu. Teď začala s tím, co slíbila před rokem, zahájila stavbu města budoucnosti.

Čtenář Jiří si vyhlédl pro rozrůstající se rodinu osobní dodávku z produkce francouzského PSA, prodávají je jako Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer a Opel Zafira. Když oslovil prodejce Opelu s tím, že by ho chtěl objednat, poslali ho ke kolegům od Toyoty. Japonská automobilka totiž na základě partnerství s PSA nabízí svou verzi stejné dodávky, nosí zavedené jméno Proace. A proč nechtěl prodejce Opelu vydělat? On by chtěl, jenže „emise“.

Šílenství kolem snižování emisí C02 vypouštěných auty už dávno udělalo z autoprůmyslu obor, kde rozhodně neplatí pravidla volného trhu. A protože velké až devítimístné auto vypouští emisí víc než by si bruselští  představovali, snaží se automobilky taková auta zákazníkům neprodávat (čtěte zde).

Vizualizace Woven City

Kromě čistě elektrických automobilek, jako je Tesla, má emisní disciplinu nejvyšší právě Toyota. Prodává obrovské množství hybridů, aut s pohonem, kvůli kterému si z ní před dvaceti lety ostatní utahovali. Jenže, kdo se směje naposled... 

A tak prodeje nízkoemisních benzinoelektrických toyot válcují všechno. Automobilce ostatní závidí. Ta emisní bilanci neřeší, prodává a roste. Vždyť byla v Česku v minulém roce v určitých chvílích čtvrtým největším prodejcem nových aut. A za Jiřího Proace si připíše další čárku.

Na šťastné vlně

A protože úspěch má často efekt sněhové koule, nabalují se další. Malý, loni uvedený yaris se prodává tak, jak to snad ani automobilka nečekala. V lednu se stal nejprodávanějším autem Evropy s osmnácti tisíci prodanými kusy.

Toyota kdysi učila vyrábět auta, její procesy výroby převzala většina automobilek světa, pojmy jako kanban, kaizen nebo lean manufacturing jsou dnes v učebnicích. Porsche pomohli zorganizovat výrobu, když bylo nad propastí. Jak inženýři Toyoty zachraňovali Porsche, čtěte zde.

Značka je symbolem efektivity. S koncernem VW se přetahuje o titul největšího výrobce aut světa. Jenže u VW potřebují na výrobu deseti milionů aut ročně 670 tisíc zaměstnanců, Toyota 370 tisíc. Pravda, nikdo pořádně neví, jak to kdo počítá a vykazuje, ale tak markantní rozdíl bije do očí.

Byly doby, kdy jste mohli Toyotu nařknout z nedostatku emocí. To už roky neplatí. Snad i proto, že má v čele frajera v podobě Akia Toyody, autíčkáře tělem i duší. Kdo sleduje závody na Nürburgringu, zná ho pod pseudonymem Mr. Morizo v kokpitu vytrvalostního speciálu odvozeného z modelu Supra. Toyoda nově vyvíjená auta osobně projíždí a konzultuje jejich nastavení, opravdu přínosně, ne jen naoko před fotografy.

Dalším důkazem, že v Toyotě věci fungují, je aktuální patálie kolem celosvětového nedostatku čipů pro výrobu aut. Analytici IHS Market zjistili, že jedině Toyota je v době, kdy automobilky houfně ruší směny a posílají montéry domů, protože není z čeho vyrábět, relativně v klidu. Má zásobu čipů ve skladech na čtyři měsíce dopředu.

Představení Lexusu IS s pětilitrovým atmosferickým osmiválcem (pravda, ne do Evropy) je jen další střípek do obrazu Toyoty, která si i v dnešní (nejen coronou) vykloubené době může dovolit doslova cokoliv. To, že zuřivý sedan své luxusní značky představila den předtím, než Mercedes oficiálně oznámil, že svou třídu C (přímý konkurent ISa, pravda, Mercedes prodá céček mnohem víc) vybaví v nové generaci jen čtyřválci, nemusí být náhoda, spíš popíchnutí. Emise velkých motorů jednoduše automobilka rozpočítá mezi desetitisíce hybridních yarisů a priusů, kterým v útrobách bzučí elektromotory.

Město budoucnosti

Že Toyota asi opravdu funguje v mnoha ohledech jinak než ostatní, naznačila tento týden. V době škrtů a obav z budoucnosti zahájila projekt prototypového města budoucnosti Woven City představený před rokem. Tehdy laboratoř pro výzkum a testování technologií ukázala jen v prezentacích. A v úterý 23. února 2021 poklepali na základní kámen.

„Woven City bude praktickou ukázkou přístupu k rozvoji komunity se zaměřením na potřeby člověka. Projekt představuje jeden z pilířů transformace Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující služby mobility,“ popisuje automobilka projekt, který roste v Susono City v prefektuře Šizuoka.

Cílem projektu je vznik nových technologií v reálném prostředí napříč odvětvími, jako jsou autonomní řízení, osobní mobilita, robotika nebo umělá inteligence. Očekává se, že projekt prototypového města budoucnosti s plně propojenými systémy infrastruktury přinese příležitosti firmám a výzkumným subjektům z celého světa.

Ve městě Woven City se budou nacházet tři typy ulic propojených na úrovni terénu. Jeden vyhrazený pro autonomní řízení, druhý pro chodce a třetí pro chodce s vozidly pro osobní mobilitu, tedy koloběžky a další přibližovadla. Ve městě se plánuje i jedna podzemní silnice pro přepravu zboží.

„Zpočátku zde bude žít asi 360 obyvatel, převážně z řad seniorů, rodin s dětmi a výzkumníků. Počítá se s postupným růstem až na více než 2 000 lidí včetně zaměstnanců Toyoty,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky Jitka Jechová.

Woven City bude stát v místech, kde se psala historie závodu Higashi-Fuji a automobilka zde vyráběla toyoty 53 let.

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Tržby českého autoprůmyslu stouply na 1,1 bilionu. Firmy straší Euro 7

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se...

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Na český a slovenský trh naplno vstoupila čínská automobilka MG. Dva modely značky v podobě malého a středně velkého...

Autofotka týdne: Milionové volvo, se kterým si jeho řidič povídá

Jaroslav Hlobil a jeho Volvo V70 D5 z roku 2003 jsou hrdinové tohoto týdne. Hranatý kombík najel milion kilometrů, do...

SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™
SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™

Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte krabici plnou pokračovacího kojeneckého mléka Nutrilon 2 Profutura CESARBIOTIK™. Zbrusu nová receptura...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...