Původně jsem chtěl s kolegou počítat všechna auta, která nás během našeho testu předjedou na několika vytipovaných trasách. Jeli jsme předpisovou rychlostí a počítání jsme vzdali už při první cestě z Prahy do Poděbrad. Bylo jich příliš hodně. Na skoro padesátikilometrové cestě jsme "pokořili" jen čtyři starší škodovky a jednoho fiata. I na okreskách se za námi táhl had nedočkavců.
Co jsme testovali? Změřili jsme čas, za který se dá daná trasa ujet přesně podle předpisů. A pak jsme vypočítali, kolik času bychom získali, kdybychom riskovali a jeli rychleji (na silnici o 20 km/h a na dálnici o 30 km/h více, než je povoleno). Výsledek byl až překvapující. Riskováním a porušováním předpisů by se dalo získat na šesti vytipovaných trasách jen pár minut.
Pomalí jsou obtížným hmyzem
Třeba řidiči, kteří se kolem nás řítí po dálnici mezi Prahou a Brnem průměrnou rychlostí 160 km/h, dojedou do cíle jen o čtvrt hodiny dříve, než kdyby jeli podle předpisů. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, který vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.
jak rychle jezdí češiMáte zálibu v rychlé jízdě? Překračujete často rychlost? Jiní dle vás často jezdí rychle? Jezdíte rychleji než ostatní? Máte obavu z radaru a trestu? Zdroj: průzkum Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe |
Že rychlá jízda české řidiče baví, dokazuje i evropský průzkum Sartre, v němž více než třetina Čechů bez uzardění přiznává, že sešlápnout plyn až na zem považují za zábavu. Nejméně riskují Irové, ze kterých si libuje v rychlé jízdě zhruba šestina držitelů řidičských průkazů, naopak nejraději sviští po silnicích Poláci - skoro polovina.
Studie také ukázala, že 14 procent Čechů se netají tím, že na dálnicích překračují povolenou rychlost pravidelně, v obci běžně jezdí rychle 6 procent respondentů.
Fakt, že rychlou jízdou se moc získat nedá a navíc je pro člověka za volantem vyčerpávající, se ukazuje i při naší jízdě po mladoboleslavské dálnici na Jablonec. Předjíždí nás šofér modrého audi. Jede opravdu hodně rychle. Paradoxní je, že na čerpací stanici u Turnova se za pár minut setkáváme. Stojí u auta a protahuje se.
Podle odborníků je to častý jev. Jízda autem je podle nich náročná činnost. Pro piráty přitom mnohem víc než pro ty, co jedou v klidu. Rychle jedoucí šofér trpí větším stresem, ale také se musí více s autem "prát", což způsobuje i fyzickou bolest. To znásobuje také hluk motoru a vibrace vozu.
Rychlá jízda vysiluje
"Řízení auta je samo o sobě činností, která klade relativně vysoké nároky na psychické i fyzické schopnosti člověka," konstatuje Iva Macků z Centra dopravního výzkumu. "Řidič musí soustavně a přiměřeně zpracovávat velké množství informací a signálů za velmi krátký časový úsek," dodává. Je to začarovaný kruh.
Stres a často i fyzická bolest třeba zad nebo pevně sevřených rukou na volantu mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a ještě větší tendenci k riskování. K nehodě je tak opět mnohem blíž.