Test: rychlou jízdou ušetříte jen pár minut

  11:00aktualizováno  11:00
Řidiči jezdí rychle a riskují. Myslí si, že budou v cíli své cesty dříve. Není to tak úplně pravda, jak ukázal test MF DNES. Jel jsem třeba z Prahy do Poděbrad podle předpisů, pokud bych jel stošedesátkou, dojel bych jen o 4 minuty dřív.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Původně jsem chtěl s kolegou počítat všechna auta, která nás během našeho testu předjedou na několika vytipovaných trasách. Jeli jsme předpisovou rychlostí a počítání jsme vzdali už při první cestě z Prahy do Poděbrad. Bylo jich příliš hodně. Na skoro padesátikilometrové cestě jsme "pokořili" jen čtyři starší škodovky a jednoho fiata. I na okreskách se za námi táhl had nedočkavců.

Co jsme testovali? Změřili jsme čas, za který se dá daná trasa ujet přesně podle předpisů. A pak jsme vypočítali, kolik času bychom získali, kdybychom riskovali a jeli rychleji (na silnici o 20 km/h a na dálnici o 30 km/h více, než je povoleno). Výsledek byl až překvapující. Riskováním a porušováním předpisů by se dalo získat na šesti vytipovaných trasách jen pár minut.

Pomalí jsou obtížným hmyzem

Třeba řidiči, kteří se kolem nás řítí po dálnici mezi Prahou a Brnem průměrnou rychlostí 160 km/h, dojedou do cíle jen o čtvrt hodiny dříve, než kdyby jeli podle předpisů. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, který vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.

jak rychle jezdí češi

Máte zálibu v rychlé jízdě?
ano 35 %

Překračujete často rychlost?
na dálnici ano 14 %
na hlavní silnici ano 12 % na vedlejší silnici ano 7 % v obci ano 6 %

Jiní dle vás často jezdí rychle?
ano 84 %

Jezdíte rychleji než ostatní?
Ano 15 %

Máte obavu z radaru a trestu?
Ano 16 %

Zdroj: průzkum Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe

Prázdninový čas byl pro test ideální - lidé častěji vyrážejí na delší vzdálenosti než během roku. Jezdí za hranice a častěji také míří o víkendech na chaty a chalupy. Při delších cestách se řidiči při dodržování pravidel méně kontrolují.

Že rychlá jízda české řidiče baví, dokazuje i evropský průzkum Sartre, v němž více než třetina Čechů bez uzardění přiznává, že sešlápnout plyn až na zem považují za zábavu. Nejméně riskují Irové, ze kterých si libuje v rychlé jízdě zhruba šestina držitelů řidičských průkazů, naopak nejraději sviští po silnicích Poláci - skoro polovina.

Studie také ukázala, že 14 procent Čechů se netají tím, že na dálnicích překračují povolenou rychlost pravidelně, v obci běžně jezdí rychle 6 procent respondentů.

Fakt, že rychlou jízdou se moc získat nedá a navíc je pro člověka za volantem vyčerpávající, se ukazuje i při naší jízdě po mladoboleslavské dálnici na Jablonec. Předjíždí nás šofér modrého audi. Jede opravdu hodně rychle. Paradoxní je, že na čerpací stanici u Turnova se za pár minut setkáváme. Stojí u auta a protahuje se.

Podle odborníků je to častý jev. Jízda autem je podle nich náročná činnost. Pro piráty přitom mnohem víc než pro ty, co jedou v klidu. Rychle jedoucí šofér trpí větším stresem, ale také se musí více s autem "prát", což způsobuje i fyzickou bolest. To znásobuje také hluk motoru a vibrace vozu.

Rychlá jízda vysiluje

"Řízení auta je samo o sobě činností, která klade relativně vysoké nároky na psychické i fyzické schopnosti člověka," konstatuje Iva Macků z Centra dopravního výzkumu. "Řidič musí soustavně a přiměřeně zpracovávat velké množství informací a signálů za velmi krátký časový úsek," dodává. Je to začarovaný kruh.

Stres a často i fyzická bolest třeba zad nebo pevně sevřených rukou na volantu mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a ještě větší tendenci k riskování. K nehodě je tak opět mnohem blíž.

Autor:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým pojmenováním E má...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

Najdete na iDNES.cz