Svačina za volantem je horší než telefonování, míní záchranář

aktualizováno 
Jindy tak neškodný předmět, jako je velká PET lahev vody, nabere při prudkém brzdění údernou sílu boxera, jenž se na vás nemilosrdně vrhne vahou 75 kilogramů. Bohužel neukotvených věcí, s jejichž následky se po nehodách vypořádávají lékaři, bývá ve voze víc. V odjištěné zbraně se mění batohy, telefony, klíče...
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Setkali jsme se i s řidičem, který převážel přepravku sklenic. Po nárazu do stromu v 80kilometrové rychlosti rozpáraly sklenice interiér auta, sedačky i šoféra,“ líčí Bořek Bulíček ze záchranné služby Trans Hospital.

Jaká zranění hrozí právě od mobilů, tabletů nebo klíčů?
Většinou jsou to zranění hlavy, obličeje, rukou nebo hrudníku. Každá z těch věcí při nehodě nebo nárazu vystřelí jako projektil. A když telefon či tablet budeme držet v ruce? Většinou je při nehodě v rukou neudržíte.

Vždyť moderní telefon neváží ani 150 gramů...
Jenže když nastane nějaká kolize, je naší prvotní reakcí úlek. A když se lekneme, automaticky pouštíme věci z rukou. Naprosto instinktivně se snažíme zapřít rukama o přístrojovou desku nebo se chytit, a tím pádem okamžitě pustíme, co nám v tom brání.

Držet telefon je za volantem zakázáno, ale jíst či pít řidič může. Není to přitom pro řidičovu koncentraci ještě nebezpečnější?
Z pohledu záchranáře ano, protože se nám poměrně často lidé po nehodě přiznají, že právě jídlo nebo cigareta byly důvod, proč havarovali.

Protože se nesoustředili na řízení?
Přesně tak, stane se, že jim spadne jídlo do klína a oni se snaží očistit nebo se polijí. Časté jsou opařeniny od horké kávy a to i v malé rychlosti nebo při brzdění. Káva se většinou vylije do intimních partií, což je mimořádně nepříjemné a tomu odpovídá i reakce. Dost vážné nehody jsou způsobeny i tím, že řidiči upadne nedopalek, začne ho hledat a přestane si všímat provozu.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Najdete na iDNES.cz