Základ kategorie vozidel SUV položila před 25 lety Toyota svým modelem RAV4, který znamenal posun od terénních vozidel k univerzálním a komfortnějším vozům určeným převážně na silnice.
V současnosti je na trhu pátá generace RAV4, která mimo jiné mají hybridní pohon a zpětné zrcátko s kamerou. Dalším významným představitelem skupiny SUV se stalo Audi A6 Allroad, které vzniklo v roce 1998 přidáním terénních prvků k běžnému kombi. V nabídce SUV a městských crossoverů je v současnosti okolo sta modelů.
Nejvíce se podle Petra Knapa z EY prodávají menší SUV/crossovery, jako jsou Peugeot 2008, Škoda Karoq, Ranault Captur a Dacia Duster.
„Je to celosvětový trend, ceny jsou zcela konkurenceschopné nižší střední třídě a nabídka je velká a rostoucí. Zřejmě i pocit bezpečí, vizuálně větší prostor a jednodušší nastupování do vyššího vozu hraje svou roli. Každý si tam něco najde a spotřeba zas o tolik horší není,“ říká Knap.
Oblíbenost SUV podle mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitky Jechové souvisí s možnostmi využití do města či do přírody, velkým prostorem, bezpečností, vyšším posezem za volantem a v některých případech i pohonem 4x4. Spotřeba SUV se příliš neliší od běžných osobních aut, uvedla. „Díky vylepšenému hybridnímu pohonu je u 4. generace RAV4 reálná spotřeba pět až šest litrů benzínu na sto kilometrů,“ dodala.
Druhou nejoblíbenější kategorií po SUV jsou vozy nižší střední třídy s podílem téměř dvacet procent a malé vozy se sedmnácti procenty.