Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Nejmenší SUV Škody je nečekaně velké. Prozkoumali jsme nový Kamiq

  8:00aktualizováno  8:00
Všechno je jinak. Kdo si myslel, že nejmenší SUV Škody bude mrňavé auto, taková stylovější Fabia, dočká se obrovského překvapení. Nejnovější škodovka je totiž nejen krásná, ale i nečekaně velká.

V některých parametrech interiéru se dokonce vyrovná Octavii a rozvorem pokořuje i Škodu Karoq, která patří v hierarchii SUV modelů značky o sto tisíc výš. Takže vlastně není náhodou, že se Kamiq představuje společně s další letošní novinkou značky, hatchbackem Scala. Ona to jsou totiž vlastně dvouvaječná dvojčata. Stojí na stejné mechanice, mají stejné motory a v kabině třeba i přístrojovou desku se sedačkami.

Škoda Kamiq

Kamiq v číslech

  • délka: 4241 mm
  • výška: 1531 mm
  • šířka: 1 793 mm
  • rozvor: 2651 mm
  • kufr: 400 - 1 395 l
  • světlá výška: 172 - 182 mm (podle varianty podvozku)
  • benzinové motory: 1,0 TSI (85 kW/115k), 1,5 TSI (110 kW/150 k)
  • naftové motory: 1,6 TDI (85 kW/115 k)
  • zemní plyn G-TEC: 1,0 TSI (66 kW/ 90 k), 14,2 kg CNG ve třech nádržích, 9 l benzinu v malé nádrži

Kamiq je tak víc, než by kdo čekal, v podstatě Scala s o něco menším kufrem, vyšší světlou výškou (podvozek je o 37 mm vyšší než u Scaly), většími koly (16 a 18palcové ráfky, průměr kola je vždy 665 mm) a odvázanějším designem. Jaroslav Krejča, který měl vývoj aut na povel, říká, že obě vznikala současně, pracovaly na nich ovšem nezávisle na sobě dva týmy. Mechanika se stejně jako design nebo aerodynamika musela ladit zvlášť. Představu, že karoserii Scaly jen posadili na vyšší pružiny a tlumiče, opusťte, kinematika náprav je v tu chvíli úplně jiná a musí se vše ladit od začátku.

Kamiq i Scala jsou největší auta postavená na tomto mechanickém základu, platforma MQB ve variantě A0 je určena pro malé modely koncernu Volkswagen (využívá ji třeba Seat Ibiza, nové Audi A1 a budoucí Fabia).

To znamená, že Kamiq bude k mání výhradně s pohonem předních kol. A alespoň zpočátku jen s konvenčním pohonem se spalovacím motorem, o hybridním nebo elektrickém provedení zatím pro Kamiqa v Mladé Boleslavi neuvažují.

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

S velkorysým rozvorem 2 651 mm se otevírá nečekaný prostor uvnitř: když nastavíte v aktuální Octavii a Kamiqu přední sedadlo stejně, naměříte před zadním sedákem na milimetr stejný prostor pro nohy. Kabina je do šířky stejná se Scalou a je i o kousek vyšší. A za zády cestujících vzadu je čtyřsetlitrový kufr. Příjemná je jeho nízká nákladová hrana a velké víko (může dostat elektrické ovládání). Za příplatek bude také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, díky tomu lze odvézt i předměty o délce až 2 447 mm.

Při osobním setkání je Kamiq až „neesúvečkovatý“, auto na velkých kolech (průměr kol je stejný jako u Octavie Scout) a zvýšeném podvozku je nečekaně nízké s nízkou kapotou. Proporce se povedly, působí spíš jako stylovější hatchback s „terénní“ siluetou. Nastupování je SUVčkovsky snadné: sedí se výš, ale ne vysoko, tak akorát. Přední sedačky budou k mání i ve sportovním provedení s opěrkou hlavy spojenou s opěrákem. Vzadu je spousta místa do všech směrů, sedák je ovšem docela nízko, takže nepodepře stehna dospělého, to je dnes u této kategorie klasika.

Škoda Kamiq
Škoda Kamiq
Škoda Kamiq

Nová doba

Velkým převratem je design. Oliver Stefani, který před rokem a půl převzal šéfdesignérskou tužku od Jozefa Kabaně, prozrazuje, že Kamiq je první projekt Škody, do kterého zasáhl. Před náběhem výroby je to velmi krátká doba na zásadní změny, jemné tvarování plastových dílů, grafika světel a detaily se ovšem za tu dobu ještě upravovat (ne významně měnit) dají. Ze Stefaniho hlavy je podle všeho třeba velký nápis Škoda, který po Kamiqu a Scale dostanou na víko kufru postupně všechny nové škodovky.

Nejvýraznější na škodovácké novince je ztvárnění čumáku. Velkou kapotu přetaženou do boků už mají i další škodovky, Kamiq má však úplně zpřeházenou grafiku přídě: světla pro denní svícení a směrovky v jednom jsou úplně nahoře a dávají autu ostrý pohled. Hlavní světlomety (mohou být full-LED) jsou až pod nimi. 

Fotogalerie

Mohutnou masku chladiče ještě doplňuje velký doširoka protažený úsměv mřížky v nárazníku. Při bočním pohledu vynikne kromě skvěle vyvážených proporcí také na poměry SUV nezvykle nízká linka pontonu karoserie, takže boční okna jsou hodně vysoká. Právě to dává autu hatchbackový, subtilní vzhled. Všimněte si krátkého zadního převisu, tenkého zadního sloupku a kruhových výřezů pro kola, dnes dostávají SUV spíš hranaté, mají to tak i Karoq s Kodiaqem. Záď je hodně členitá, nejvýraznější jsou bumerangy světel s propracovanou grafikou.

Za příplatky dostane Kamiq vyhřívaní čelního skla, všech sedadel a volantu, adaptivní tempomat, asistent sledování mrtvého úhlu, internet na palubě, online služby nebo tlumiče s tuhostí měnitelnou ve dvou stupních.

Jako u modelů Kodiaq a Karoq pochází jméno nové škodovky z eskymáčtiny. „Slovo Kamiq znamená v jazyce Inuitů něco, co je zcela přirozené a má svůj vlastní charakter,“ vysvětluje Alain Favey, člen představenstva Škody. Taky to znamená jednoduše „bota“.

Crossover Kamiq bude třetím škodováckým SUV prodávaným v Evropě. Model Kamiq už nabízí od loňska Škodovka i v Číně, to je ovšem mechanicky úplně jiné auto, malé SUV stojí na jednodušší a starší mechanice.

Premiéru bude mít Kamiq přesně za týden 5. března na autosalonu v Ženevě, rok po odhalení konceptu Vision X, ze kterého novinka vychází. Ceny dostane nové SUV v květnu, na trh dorazí první Kamiq v září.

Kamiq proti všem

Kamiq bude nejmenší SUV značky, ale rozhodně nebude levnější než konkurence. A bude i podstatně dražší než sesterská Scala.

Automobilky rychle reagují na explozi zájmu o třídu malých SUV. Opravdu rychle se naučily vyrábět malá s délkou lehce nad čtyři metry – tedy ve velikosti malých aut typu Škody Fabia nebo Fordu Fiesta.

Není divu, vidí v nich příležitost k výdělku – hezká a „cool“ auta lákají hlavně mladé kupce atraktivním designem, seniory pak vyvýšeným sezením, a tedy vyšším rozhledem. Proto neodolala ani mladoboleslavská Škodovka a před deseti lety představila Yetiho – své vůbec první SUV. V té době nemělo konkurenci – na trhu byla jen dvě malá SUV (říkalo se jim často crossovery, tady kříženci) – dvojčata Fiat Sedici a Suzuki SX4.

Yeti měřil na délku jen 4,2 metru – pár soupeřů sice mohl najít mezi kompaktními, a tedy o dvacet čísel většími SUV typu Nissanu Qashqai nebo Fordu Kuga, ale ty byly také o dost dražší.

Dnes je situace na trhu mnohem nepřehlednější, malých i kompaktních SUV je spousta. 

Kamiq je v podstatě úplně stejně veliký jako Yeti – o pouhé dva centimetry delší (4 241 mm) a navlas stejně široký (1 793 mm). Má stejně objemný kufr – v základní verzi 400 litrů. Nemá však posuvné sedačky, které Yetimu dokázaly – na úkor místa na zadních sedadlech – přidat 110 litrů. Zato boduje právě místem na zadních sedadlech, kde je v podélném směru o 7,3 centimetru delší prostor.

Jediné, v čem se Kamiq od Yetiho liší, je výška – novinka je o plných 16 čísel nižší. Přitom světlá výška, tedy vzdálenost mezi silnicí a nejnižším bodem auta, je prakticky stejná (Yeti 18 cm, Kamiq 18,6). Z toho vyplývá, že kabina nového baby SUV je „placatější“, než tomu bylo u Yetiho. 

A pozoruhodná je ještě jedna věc – Kamiq má o dva centimetry větší rozvor než o třídu výše posazený Karoq. Kamiq je vůbec překvapivě větší, než by měl podle všech předpokladů být. Jeho sesterský Seat Arona je o deset centimetrů kratší – má přitom stejný kufr, takže to „nadbytečné místo“ najdete v kabině.

Škodovka tudíž uvařila svoji oblíbenou nastavovanou kaši – nabízí kus auta navíc oproti konkurenci.

Proti komu

A ta je opravdu velká. Ve třídě malých SUV najdeme momentálně 16 modelů v cenách od 310 do 611 tisíc korun. Přičemž spodní hranice je výjimka (výprodej končícího Renalutu Captur), horní také – Audi Q2 je prémiové auto s cenou, která se naprosto vymyká. Pokud ji nebudeme počítat, vychází průměrná cena malého SUV na téměř rovných 400 tisíc Kč. Pouze tři konkurenti nenabízejí přeplňovaný benzinový motor, 13 jich vyjíždí s turbobenzinem. Ani Kamiq atmosférický agregát nedostane.

Co se týče ceny, počítáme s tím, že Kamiq bude zcela jistě začínat na částce těch dražších malých SUV. Náš odhad je 419 900 Kč – tedy stejně jako má úhlavní konkurent, Hyundai Kona. 

Stejně jako u Scaly tušíme, že škodováčtí účetní sedí a ladí ceníky zejména podle korejské konkurence. Takové cenové posazení by odpovídalo i pozici Yetiho – svou kariéru končil před dvěma lety s cenou 399 900 korun a 20 tisíc za modernější techniku Kamiqu určitě není přehnaný příplatek. V každém případě časy levných aut se už nevrátí, ani v akcích určitě neklesne cena Kamiqu k 350 tisícům, za něž se v roce 2012 dal pořídit pěkně vybavený Yeti Trumf.

Novinka to celkově lehké mít nebude – přece jen, konkurence je pestrá a nabídne často také silnější motory. Velkou výzvou bude  Opel Crossland X s výkonnějším motorem a (předpokládáme) o 30 tisíc korun nižší cenou, stejně jako třeba Suzuki Vitara. Škodovka bude vyšší cenu zřejmě kompenzovat bohatou výbavou, stejně jako je to u Scaly – je to její strategie; prodávat vybavená auta za vyšší ceny a nejít do dumpingového souboje s ostatními značkami. Třeba v Česku vůbec nenabízí skromnější základní výbavu, začíná rovnou s vyšší Ambition.

Sami škodováci nejsou jednotní v tom, jestli bude prodávanější Kamiq, nebo Scala. Ta bude o něco levnější, začíná na 370 tisících, a zároveň i praktičtější – ke stejně velkému interiéru přidává o 67 litrů větší kufr. Jenže Kamiq bude kontrovat stylovostí. Ostatně, bude to nejlevnější SUV v nabídce Škody: o 14 centimetrů větší Karoq stojí – se silnějším motorem, ale slabší výbavou – 490 tisíc. Tedy o 70 navrch oproti námi očekávané ceně Kamiqu. 

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Víte, za co platíte. Testovali jsme ojeté Subaru Impreza

Premium Při pořizování Subaru se mnoho zákazníků rozhodlo pro diesel. První majitel tohoto auta ale nehodlal experimentovat.

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Bájný Chevrolet Corvette je supersport pro každý den

Exkluzivně Auto snů, navíc za skvělé peníze, umí stovku za čtyři sekundy a maximálku má 290 kilometrů za hodinu. Nic takového...

Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?
Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?

Podívejte se, jak u maminek, které navštěvují eMimino, a hlavně u jejich dětí dopadl test pokračovací mléčné výživy Little Steps 2 od Nestlé Baby.

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...