Sobota 22. února 2020, svátek má Petr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. února 2020 Petr

Malovat SUV je jednodušší, prozrazuje šéfdesignér Seatu

aktualizováno 
Alejandro Mesonero-Romanos maluje seaty skoro celý život. Šéfdesignér španělské značky představil nejnovější model, SUV jménem Tarraco. Ve svém týmu má hlavně Španěly, to není v autoprůmyslu obvyklé. V rozhovoru pro iDNES.cz odhaluje svůj recept na úspěch.

Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky Seat | foto: Seat

Co se vám na Tarracu nejvíc líbí? Na co jste nejvíc pyšný?
Nejlepší je podle mé celková vyváženost proporcí. Auto hezky sedí na kolech, má velmi čistý, jednoduchý design. Má charakter a přitom není agresivní. Některá auta této kategorie mají extrémně agresivní vzhled, hlavně přední části. My jsme chtěli vytvořit auto, které má tvář, ostré rysy, ale ne přehnané.

Alejandro Mesonero-Romanos

Letos padesátiletý šéfdesignér značky Seat. Vyrostl v Madridu, žije v Barceloně, v jejích ulicích ho potkáte na veteránském bicyklu Raleigh. 

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let studoval design v Barceloně, malovat auta se pak naučil na slavné londýnské Royal College of Art. Do designstudia španělské značky v Martorellu nastoupil v roce 1995. Pracoval  mimo jiné na konceptu Seat Bolero, ze kterého pak čerpaly další modely značky. V roce 1997 se přesunul do španělského designstudia Audi v Sitges, tam pracoval na různých modelech nejen Audi, ale také Volkswagenu a Seatu. V první dekádě 21. století prošel designstudii v Paříži u Renaultu a Koreji u automobilky Samsung, aby se v roce 2011 vrátil do Barcelony na post šéfdesignéra Seatu.

Co znamená Tarraco pro Seat z pohledu designu?
Ukazuje další směřování značky, hlavně přední partie. Naznačuje, co bude následovat. Tarraco je ovšem relativně tradiční - klasické auto, čekají nás mnohem výraznější věci.

Jak je těžké přetvářet design jiného modelu? Přeci jen je Tarraco dvojče jiného modelu z koncernu VW (Volkswagenu Tiguan Allspace, se kterým se vyrábí ve Wolfsburgu - pozn. red.).
Pro nás to není nic negativního. I kdyby Tarraco nemělo bratrský model, nevypadalo by jinak. Celá přední část, která je důležitá a dává autu tvář, je kompletně jiná, nemá nic společného s žádnou jinou značkou koncernu. A to samé vzadu.

Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky Sea

Co je jednodušší navrhnout? Klasické auto, nebo SUV?
Dnes je myslím jednodušší navrhnout SUV, nebo je to jinak náročné. V SUVčkách je více emocí. Mají velká kola, výrazné blatníky, to je typické pro auta se sportovním charakterem. SUV přitahují lidi svou emotivní stránkou. Designér má u SUV více prostoru se vyjádřit. Navrhnout hezký tradiční hatchback - jako je třeba Ibiza - klasické architektury je velmi těžké. U auta na vyšším podvozku, které je přeci jen víc „funky“, s různými designovými doplňky, výraznými detaily a rysy, které přidají na výrazu, dramatičnosti, má designér víc prostoru si hrát.

Seat Tarraco

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa. Více čtěte zde

Při představování nových aut se stále mluví o emocích. Jak si to rozumí s vozy typu SUV - velkými, mohutnými, spíše rodinnými přepravníky.
Já si právě myslím, že to je hlavní klíč k úspěchu tohoto typu aut. SUV znamenají emoce. Mají emocionální stránku, protože vám dávají velké možnosti, takové, které jiná auta neumí - jezdit do terénu, vozit své sportovní náčiní. Ano, je to jiný druh emocí než u sportovního vozu. A také vyjadřují postavení majitele, kromě statusu ovšem mají také funkčnost. Proto jsou tak úspěšná.

Před několika týdny se jeden ze členů vedení Seatu vyjádřil, že by se značka měla na emoce více zaměřit, stát se obdobou Alfy Romeo. To už tu přeci nedávno bylo a nemělo to zrovna úspěch...
Myslím, že to byla hlavně provokace a lidé pochopili, co se tím snažíme říci. Alfa Romeo tu byla už před Ferrari, má obrovskou historii, tu nechceme přepisovat. My ovšem můžeme nabídnout více přímých emocí. Posunout se dál. A dotyčný (Herbert Diess - šéf celého koncernu VW) to řekl pod vlivem toho, že ví, jaká auta chystáme. Ne proto, že vypadají jako alfy, ale pro sportovnost, emoce, jaké vyvolávají.

Seat Tarraco
Seat Tarraco
Seat Tarraco

Šéf Seatu Luca De Meo se chlubí tím, že značka dokáže přitahovat ke koncernu nové zákazníky hlavně mladé generace. V čem je to kouzlo?
Mladý sportovní duch, chytrá řešení... je to koktejl různých věcí, které jsou seatům vlastní. Seaty přitahují lidi, kteří nejsou fixovaní na jednu značku, možná nejsou tak loajální jako starší zákazníci. Jsme mladá značka se silným designem a nadšenými lidmi, kteří jsou kolem ní.

Někteří říkají, že auta jsou si dnes stále podobnější...
To už sledujeme dlouhou dobu. Ale zároveň je to velmi subjektivní, lidé vždy hledají podobnost. Je to stejné jako s lidmi, každý máme jiný obličej, ale všechny ty miliony lidí mají dvě oči, jeden nos, jedna ústa a dvě uši. Podobnosti u aut už jsme viděli v třicátých letech a pokračovalo to dál. Možná výraznější to začalo být někdy v sedmdesátých, osmdesátých letech. 

Je to proto, že všichni musíme plnit stejné předpisy, a ty jsou stále přísnější. Třeba požadavky na ochranu chodců, ale také technické věci, například požadavky na chlazení. Omezující jsou také finance. Volného prostoru je dnes v autoprůmyslu jen velmi málo.

Fotogalerie

Seat je španělská značka, má španělského šéfdesignéra, to přeci jen není úplně obvyklé. A v koncernu Volkswagen už vůbec ne. Dává to seatům „španělský“ design? Jak? Je to výhoda?
To je spíš otázka na vedení značky, ale podle mého je to výhoda. Mám v týmu 180 lidí a když jsou naladěni na stejnou notu, pomáhá to a nějakých 70 procent je Španělů. To není v autoprůmyslu vůbec obvyklé. Asi je to proto, že se o ně dobře staráme, líbí se jim u nás (smích). 

Máme hezké studio, v pestré Barceloně se jim líbí. Snažím se teď tým obohatit o designéry ze zahraničí, víc ho internacionalizovat. Před pár týdny jsem získal novou vedoucí oddělení barev a materiálů (colour and trim - pozn red.), je to Italka, která dlouhé roky pracovala u jedné prémiové značky. A nově je u nás jeden z nejlepších designérů, které znám, Anton Šamenkov.

Má to vliv i na samotný design. Možná chápeme trochu lépe chutě Španělů, je to velmi důležité, protože i přesto že prodáváme auta po celém světě (80 procent seatů se prodá mimo Španělsko), dáváme jim španělského ducha, který se líbí. Nikdy bych nenavrhoval auta pro jednotlivé specifické trhy, třeba pro Čínu. Dělám auta, která jsou španělská, cítím to tak. Je to složité vysvětlit, ale jednoduché vnímat.

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Test nového Peugeotu 2008: následník trůnu dostal parádní vzhled

Současná 2008 byla překvapivým prodejním úspěchem, novinka na ni chce navázat. Dostala parádní vzhled i solidní jízdní...

Premium

Co znamenají označení u aut. Nová změna kvůli elektromobilům

Je stále těžší a těžší zjistit, jaký motor se schovává pod kapotou auta, pokud se řídíte jen jeho označením. Tradiční...

Tatra vyráží po třiceti letech znovu šířit do světa dobré jméno Česka

Od pražského Rudolfina vyráží na cestu kolem světa členové expedice Tatra kolem světa 2. Sledujte tiskovou konferenci...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené realitě. A je jí to...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...