Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

aktualizováno 
Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější a technicky propracovanější. Hlavní roli hraje samozřejmě hybrid. A jezdí parádně.

Celkem se ve čtyřech generacích prodalo už devět milionů RAV4, z toho dva miliony v Evropě. Auto, jehož jméno bylo dosud zkratkou pro „Recreational Active Vehicle“ (tedy vozidlo pro volný čas), a podle nového výkladu znamená „Robust Accurate Vehicle“ (robustní precizní vozidlo), patří mezi nejprodávanější SUV světa.

Když před šesti lety Toyota představovala její předchozí generaci, bylo nemyslitelné, aby v nabídce chyběl naftový motor. Mezitím se situace zcela proměnila, diesely jsou na rychlém ústupu a Toyota patří k nejradikálnějším. Dnes je v elektrifikaci nabídky tato japonská automobilka jedna z nejaktivnějších vůbec. Hybridní technologie už z většiny osobních toyot diesely zcela vytlačila. Šest ze sedmi prodaných RAV4 předchozí generace mělo hybridní pohon.

Toyota RAV4

Pátou generaci postavila Toyota úplně znovu, na aktuální modulární platformě TNGA ve variantě GA-K. Důležitá je právě nově vyvinutým hybridním pohonem. Stejnou techniku najdeme také v nové Toyotě Camry nebo Lexusu ES. Spalovací motor má opět objem 2,5 litru, pohonný systém je ovšem zcela nový. 

Jeho základem je benzinový čtyřválec z nové konstrukční řady Dynamic Force, který kombinuje přímé a nepřímé vstřikování, díky práci v Atkinsonově cyklu a vysokému kompresnímu poměru 14:1 se chlubí skvělou 41% tepelnou účinností a dosahuje výkonu 130 kW. Maximální výkon celého hybridního systému je 163 kW (resp. 160 kW u verze s jednou poháněnou nápravou), což představuje zásadní navýšení proti dosavadním 145 kW.

Konstruktéři se zaměřili na snížení hmotnosti jednotlivých částí hybridního systému a omezení mechanických a elektrických ztrát. Zajímavostí je, že Toyota i nadále zůstává věrná bateriím typu NiMH, zatímco většina konkurentů sází na lithium-iontové akumulátory.

Toyota RAV4 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (cm): 460 x 185 x 165 x 269
  • pohotovostní hmotnost: 1590 - 1650 kg
  • kufr: 580 litrů
  • přední pneumatiky: 215/65R16 98H - 215/60 R17 96H - 225/50 R18 95
  • zadní pneumatiky:215/65R16 98H - 215/60 R17 96H - 225/50 R18 95
  • hybridní pohon: benzinový řadový čtyřválec 2487 cm3 + elektromotory
  • systémový výkon: 160 kW (218 k) , 163 kW (222 k) u verze s 4x4
  • maximální výkon benzinového motoru: 130 kW
  • maximální točivý moment spalovacího motoru: 221 Nm
  • přední elektromotor: 88 kW a 202 Nm
  • zadní elektromotor: 40 kW a 121 Nm
  • maximální rychlost: 180 km/h (elektronicky omezeno)
  • zrychlení 0 a 100 km/h: 8,4 s (8,1 verze s pohonem 4x4)

V případě provedení 4x4 jsou zadní kola poháněna čistě elektricky – přední a zadní nápravu nespojuje žádná hřídel. Přední elektromotor má 88 kW, na zadní nápravě je pak 40kilowattový. Maximální točivý moment na zadních kolech má hodnotu 1 300 Nm.

Hybridní systém čtvrté generace posouvá své kvality zase o kus dál. Pracuje efektivněji, už se úplně podařilo vymazat pocit marné práce při zrychlování. Auto exaktně reaguje na sešlápnutí plynu, bez kvílení, prokluzu a pocitu marnosti lineárně a rázně zrychluje. 

První svezení ukázalo, že spotřeba by při normální jízdě měla být udržitelná mezi sedmi a půl až osmi litry benzinu. Hybridní systém má Toyota za dlouhé roky vychytaný skvěle. Když nechcete, vlastně o něm nevíte. Auto hospodaří s energií co nejefektivněji. Rekuperuje a umí plachtit jen na elektřinu nově až stodvacítkou.

Toyota RAV4
Toyota RAV4

Komfortní, jistá, tichá

Toyota se nezaměřila jen na zdokonalení hybridního pohonu. Nová platforma se vyznačuje nižší hmotností, vyšší tuhostí a především sníženým těžištěm. Automobilka se chlubí rovnoměrným rozložením hmotnosti mezi nápravami i mezi stranami vozu a slibuje vynikající jízdní komfort. A to potvrzuje od prvního kilometru. Tak suverénně jezdící a perfektně ovladatelné SUV se v této kategorii nevidí.

Auto má skvěle odladěný podvozek, nekymácí se, nehoupe, v zatáčce se naklání jen střídmě a rychle a přesně reaguje na pohyby volantu. Řízení je odtažité, ale pevné, geometrie přední nápravy jistotu podporuje. Vůz vede spolehlivě a do zatáčky se stáčí s elánem. Auto zlehka přenáší váhu z oblouku do oblouku s jistotou a přesností. Zároveň měkce bez rázování přenáší váhu. Jen na rozbité silnici kola trochu podupávají, cítit je to spíš proto, že zbytek je dokonale odhlučněný a vyhlazený. Většinu nerovností tlumiče elasticky absorbují bez lomozu a drncání. Skvělé je odhlučnění, většinou slyšíte jen aerodynamiku a vytočený motor, který má pak hrubší tón.

Celkově se karoserie snížila o deset milimetrů a o pět se zkrátila (délka 4,6 metru), RAV4 má také o tři centimetry delší rozvor a širší rozchod. Průchodnosti terénem svědčí zvětšení světlé výšky o 15 mm na výsledných 195 mm.

Fotogalerie

Kabina je prostorná a působí hodnotně. Řidič ocení nejen skvělý výhled, ale nízká spodní hrana předních bočních oken, velké a vysoké čelní okno a tenké sloupky dávají interiéru také vzdušnost. Zpoza volantu je vidět prolamovanou kapotu (o patnáct milimetrů nižší než u předchůdce), to někteří řidiči vyžadují, dává to pocit přehledu a bezpečí. Pozice za nízkou přístrojovou deskou, blízkost čelního okna a velké prosklené plochy mají zajímavý efekt: většina moderních aut hodně zkresluje rychlost, takže máte pocit, že jedete mnohem pomaleji než ve skutečnosti. V nové RAVce je to naopak.

Zadní sedáky jsou spíš níž, takže delším pasažérům nepodepřou kolena. Místa ve druhé řadě je dost, tři dětské sedačky by se tam měly vejít. Široký a hluboký kufr (objem 580 litrů) s nízkou nákladovou hranou je krytý obyčejnou roletkou, která nemá madlo. Když se tedy při zatahování budete trefovat do úchytů v obložení, budete potřebovat obě ruce (kolejničky, které by ji vedly, citelně chybí).

Přiostřený vzhled

Design prošel zásadní proměnou. RAV4 má hranaté blatníky, ostré prolisy, hodně členitý čumák a vyrýsované podélné linie. Ve výbavě se objevují novinky, jako jsou odvětrávaná přední sedadla, sada čtyř parkovacích kamer nebo digitální zpětné zrcátko. V něm může přepínat mezi klasickým odrazem a zobrazením toho, co vidí kamera na zádi.

Toyota RAV4

Zajímavým prvkem jsou pogumovaná madla dveří, ovladačů klimatizace a infotainmentu. Minimalistická přístrojová deska s robustními ovladači klimatizace a velkým tabletem multimediálního centra k charakteru RAV4 pasuje. Navigace potřebuje hodně tolerance a soustředění, abyste v komplikovanějších dopravních situacích nezabloudili.

Osmdesát procent prodejů RAVky v Česku dělá hybridní čtyřkolka. Toto provedení se v Japonsku začne vyrábět až v únoru. Základní cena takového provedení je 914 900 korun, verze s pohonem předních kol je za 864 900. Úplně nejlevnější RAV4 za 720 tisíc má přední kola poháněna dvoulitrovým atmosferickým benzinovým motorem s výkonem 173 kW.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

Elektrický Jaguar nabízí famózní svezení, slabinou je domácí nabíjení

Vzduchový podvozek Jaguaru i-Pace skvěle vyžehlí i hodně hrbolatou cestu.

První elektrický jaguar překvapivě není sportovní sedan, ale luxusní SUV. Výrobce se tak pustil do vod, kde zatím zcela...

VIDEOTEST: Nouzové sněžné pásy se neosvědčily, zimou zkřehly

Test jednorázových vyprošťovacích pásů

Sněhová nadílka prověřila řidičské umění a připravenost vozu. Občas někdo skončil pod kluzkým kopcem. Do hor je proto...

Najdete na iDNES.cz