Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V USA roste počet zabitých chodců, na vině jsou prý mimo jiné SUV

O 46 procent vzrostl v USA mezi lety 2009 a 2016 počet chodců usmrcených při dopravních nehodách. Příčinou je špatná infrastruktura, ale i rostoucí popularita SUV. Řešení problému? Amerika objevuje Evropu.

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více | foto: Profimedia.cz

V roce 2016 zahynulo ve Spojených státech 5987 pěších pod koly osobních automobilů. Roste zde totiž jak počet nehod s účastí chodců, tak podíl těch, při nichž nejzranitelnější účastník silničního provozu zemře.

To je přitom naprosto opačný vývoj než v České republice. Zatímco v roce 2015 bylo na našich silnicích zabito 131 chodců, v roce 2016 jich bylo 111 a v roce 2017 zas o deset méně: 101. Ano, stále se nejedná o ideální stav, ale pozitivní trend by nám v USA mohli závidět.

Americký institut pro bezpečnost v dopravě (IIHS) při analýze dat potvrzuje to, na co se v USA dlouhodobě zapomíná: infrastruktura pro chodce je naprosto nedostatečná. IIHS doporučuje instalaci světel na přechodech, rozšíření chodníků v oblasti přechodů, aby se zkrátila vzdálenost, kterou musí po silnici chodec překonat, a nezapomíná ani na lepší osvětlení „zeber“ nebo zvýšení počtu chodníků (ty totiž v USA často zcela chybí). Mluví také o snižování počtu pruhů a celkovém zklidňování dopravy.

Nutno podotknout, že podobná opaření se v Evropě používají již několik desetiletí. V Česku je například u novostaveb povolena maximální délka přechodu mezi obrubníky 6,5 metru, u rekonstrukcí sedm. Jinak musíte „zebru“ vybavit semaforem, což je víceméně povinností i na vícepruhových místních komunikacích. Podobná opatření slouží ostatně i ke snižování rychlosti, již jako jednu z příčin stále rostoucího úmrtí chodců IIHS rovněž vypočítává.

SUV míří na hruď a hlavu

Kromě nehod ve vyšších rychlostech si ale IIHS všímá i změn ve vozovém parku. Analýza totiž ukázala i 69procentní nárůst počtu zabitých chodců, které mají na svědomí SUV. Podle informací federálního bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) je riziko, že bude pěší při srážce s SUV zabit, dvakrát až třikrát vyšší než při střetu s obyčejným sedanem. Příčinou je podle nich vyšší příď, která zvyšuje nebezpečí nárazu do hrudníku nebo hlavy člověka.

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více

Bezpečnostní organizace proto volají po zpřísnění bezpečnostních hodnocení. Ta v USA totiž ochranu chodců nikterak nezahrnují – na rozdíl o evropského Euro NCAP, jenž již od devadesátých let zkoumá střet s chodcem v rychlosti 40 km/h.

Automobilky v USA však zavedení podobného testu podle informací webu Detroit Free Press odmítají. Evropský tlak na bezpečnost chodců proto nese paradoxní výsledky: taková Škoda Karoq má podle Euro NCAP 73procentní hodnocení ochrany pěších, Octavia jen 66procentní. Pickup Ford Ranger dosáhl dokonce na 81 procent a je lepší než řada kompaktních hatchbacků.

Více prostoru na motor

Vyšší příď totiž může být paradoxně i výhodou - motor můžete utopit více pod relativně měkkou kapotu, takže po srážce chodec nepřijde do styku s jeho tvrdými součástmi. Důležité je ho také ochránit před drsným dopadem na tuhé A-sloupky. K tomu může kromě optimalizovaného návrhu přídě vozidla sloužit například speciální airbag pro chodce (má ho Volvo V40 nebo Land Rover Discovery Sport), případně aktivní kapota, u níž speciální patrony odpálí její závěsy po nárazu, a zamezí tak ošklivě tvrdému dopadu chodcovy hlavy na tyto strukturální prvky karoserie.

V USA se podle všeho alespoň blýská na lepší čas v oblasti jízdních asistentů: většina tamních automobilek prý NHTSA přislíbila to, že budou od roku 2022 do vozů i v základní výbavě instalovat systémy nouzového brzdění, jež budou reagovat na chodce nebo cyklisty. Ovšem také zde je starý kontinent vepředu. Tento systém je totiž díky tlaku Euro NCAP a jeho důslednému hodnocení jízdních asistentů (od roku 2016 Euro NCAP dokonce autonomní brzdění před chodci testuje) v Evropě v základní výbavě dokonce u vozů nižší střední třídy. Najdete ho třeba u nového Fordu Focus.

Podobné věci lze samozřejmě bagatelizovat a mluvit o jejich negativních dopadech. Zklidňování dopravy může v některých případech a při nevhodné aplikaci negativně ovlivňovat plynulost provozu, strukturální opatření komplikují práci automobilovým designérům, asistenční systémy občas nefungují tak, jak mají, a falešnými poplachy matou řidiče. Celá Evropská unie však oproti Spojeným státům zaznamenává ve statistice chodců zabitých na silnicích opačný vývoj. Unijní statistiky v roce 2016 hlásily 5530 mrtvých pěších, to je o 228 méně než o rok před tím.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...