V USA roste počet zabitých chodců, na vině jsou prý mimo jiné SUV

aktualizováno 
O 46 procent vzrostl v USA mezi lety 2009 a 2016 počet chodců usmrcených při dopravních nehodách. Příčinou je špatná infrastruktura, ale i rostoucí popularita SUV. Řešení problému? Amerika objevuje Evropu.

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více | foto: Profimedia.cz

V roce 2016 zahynulo ve Spojených státech 5987 pěších pod koly osobních automobilů. Roste zde totiž jak počet nehod s účastí chodců, tak podíl těch, při nichž nejzranitelnější účastník silničního provozu zemře.

To je přitom naprosto opačný vývoj než v České republice. Zatímco v roce 2015 bylo na našich silnicích zabito 131 chodců, v roce 2016 jich bylo 111 a v roce 2017 zas o deset méně: 101. Ano, stále se nejedná o ideální stav, ale pozitivní trend by nám v USA mohli závidět.

Americký institut pro bezpečnost v dopravě (IIHS) při analýze dat potvrzuje to, na co se v USA dlouhodobě zapomíná: infrastruktura pro chodce je naprosto nedostatečná. IIHS doporučuje instalaci světel na přechodech, rozšíření chodníků v oblasti přechodů, aby se zkrátila vzdálenost, kterou musí po silnici chodec překonat, a nezapomíná ani na lepší osvětlení „zeber“ nebo zvýšení počtu chodníků (ty totiž v USA často zcela chybí). Mluví také o snižování počtu pruhů a celkovém zklidňování dopravy.

Nutno podotknout, že podobná opaření se v Evropě používají již několik desetiletí. V Česku je například u novostaveb povolena maximální délka přechodu mezi obrubníky 6,5 metru, u rekonstrukcí sedm. Jinak musíte „zebru“ vybavit semaforem, což je víceméně povinností i na vícepruhových místních komunikacích. Podobná opatření slouží ostatně i ke snižování rychlosti, již jako jednu z příčin stále rostoucího úmrtí chodců IIHS rovněž vypočítává.

SUV míří na hruď a hlavu

Kromě nehod ve vyšších rychlostech si ale IIHS všímá i změn ve vozovém parku. Analýza totiž ukázala i 69procentní nárůst počtu zabitých chodců, které mají na svědomí SUV. Podle informací federálního bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) je riziko, že bude pěší při srážce s SUV zabit, dvakrát až třikrát vyšší než při střetu s obyčejným sedanem. Příčinou je podle nich vyšší příď, která zvyšuje nebezpečí nárazu do hrudníku nebo hlavy člověka.

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více

Bezpečnostní organizace proto volají po zpřísnění bezpečnostních hodnocení. Ta v USA totiž ochranu chodců nikterak nezahrnují – na rozdíl o evropského Euro NCAP, jenž již od devadesátých let zkoumá střet s chodcem v rychlosti 40 km/h.

Automobilky v USA však zavedení podobného testu podle informací webu Detroit Free Press odmítají. Evropský tlak na bezpečnost chodců proto nese paradoxní výsledky: taková Škoda Karoq má podle Euro NCAP 73procentní hodnocení ochrany pěších, Octavia jen 66procentní. Pickup Ford Ranger dosáhl dokonce na 81 procent a je lepší než řada kompaktních hatchbacků.

Více prostoru na motor

Vyšší příď totiž může být paradoxně i výhodou - motor můžete utopit více pod relativně měkkou kapotu, takže po srážce chodec nepřijde do styku s jeho tvrdými součástmi. Důležité je ho také ochránit před drsným dopadem na tuhé A-sloupky. K tomu může kromě optimalizovaného návrhu přídě vozidla sloužit například speciální airbag pro chodce (má ho Volvo V40 nebo Land Rover Discovery Sport), případně aktivní kapota, u níž speciální patrony odpálí její závěsy po nárazu, a zamezí tak ošklivě tvrdému dopadu chodcovy hlavy na tyto strukturální prvky karoserie.

V USA se podle všeho alespoň blýská na lepší čas v oblasti jízdních asistentů: většina tamních automobilek prý NHTSA přislíbila to, že budou od roku 2022 do vozů i v základní výbavě instalovat systémy nouzového brzdění, jež budou reagovat na chodce nebo cyklisty. Ovšem také zde je starý kontinent vepředu. Tento systém je totiž díky tlaku Euro NCAP a jeho důslednému hodnocení jízdních asistentů (od roku 2016 Euro NCAP dokonce autonomní brzdění před chodci testuje) v Evropě v základní výbavě dokonce u vozů nižší střední třídy. Najdete ho třeba u nového Fordu Focus.

Podobné věci lze samozřejmě bagatelizovat a mluvit o jejich negativních dopadech. Zklidňování dopravy může v některých případech a při nevhodné aplikaci negativně ovlivňovat plynulost provozu, strukturální opatření komplikují práci automobilovým designérům, asistenční systémy občas nefungují tak, jak mají, a falešnými poplachy matou řidiče. Celá Evropská unie však oproti Spojeným státům zaznamenává ve statistice chodců zabitých na silnicích opačný vývoj. Unijní statistiky v roce 2016 hlásily 5530 mrtvých pěších, to je o 228 méně než o rok před tím.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky
Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Najdete na iDNES.cz