Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více | foto: Profimedia.cz

V USA roste počet zabitých chodců, na vině jsou prý mimo jiné SUV

  • 105
O 46 procent vzrostl v USA mezi lety 2009 a 2016 počet chodců usmrcených při dopravních nehodách. Příčinou je špatná infrastruktura, ale i rostoucí popularita SUV. Řešení problému? Amerika objevuje Evropu.

V roce 2016 zahynulo ve Spojených státech 5987 pěších pod koly osobních automobilů. Roste zde totiž jak počet nehod s účastí chodců, tak podíl těch, při nichž nejzranitelnější účastník silničního provozu zemře.

To je přitom naprosto opačný vývoj než v České republice. Zatímco v roce 2015 bylo na našich silnicích zabito 131 chodců, v roce 2016 jich bylo 111 a v roce 2017 zas o deset méně: 101. Ano, stále se nejedná o ideální stav, ale pozitivní trend by nám v USA mohli závidět.

Americký institut pro bezpečnost v dopravě (IIHS) při analýze dat potvrzuje to, na co se v USA dlouhodobě zapomíná: infrastruktura pro chodce je naprosto nedostatečná. IIHS doporučuje instalaci světel na přechodech, rozšíření chodníků v oblasti přechodů, aby se zkrátila vzdálenost, kterou musí po silnici chodec překonat, a nezapomíná ani na lepší osvětlení „zeber“ nebo zvýšení počtu chodníků (ty totiž v USA často zcela chybí). Mluví také o snižování počtu pruhů a celkovém zklidňování dopravy.

Nutno podotknout, že podobná opaření se v Evropě používají již několik desetiletí. V Česku je například u novostaveb povolena maximální délka přechodu mezi obrubníky 6,5 metru, u rekonstrukcí sedm. Jinak musíte „zebru“ vybavit semaforem, což je víceméně povinností i na vícepruhových místních komunikacích. Podobná opatření slouží ostatně i ke snižování rychlosti, již jako jednu z příčin stále rostoucího úmrtí chodců IIHS rovněž vypočítává.

SUV míří na hruď a hlavu

Kromě nehod ve vyšších rychlostech si ale IIHS všímá i změn ve vozovém parku. Analýza totiž ukázala i 69procentní nárůst počtu zabitých chodců, které mají na svědomí SUV. Podle informací federálního bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) je riziko, že bude pěší při srážce s SUV zabit, dvakrát až třikrát vyšší než při střetu s obyčejným sedanem. Příčinou je podle nich vyšší příď, která zvyšuje nebezpečí nárazu do hrudníku nebo hlavy člověka.

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více

Bezpečnostní organizace proto volají po zpřísnění bezpečnostních hodnocení. Ta v USA totiž ochranu chodců nikterak nezahrnují – na rozdíl o evropského Euro NCAP, jenž již od devadesátých let zkoumá střet s chodcem v rychlosti 40 km/h.

Automobilky v USA však zavedení podobného testu podle informací webu Detroit Free Press odmítají. Evropský tlak na bezpečnost chodců proto nese paradoxní výsledky: taková Škoda Karoq má podle Euro NCAP 73procentní hodnocení ochrany pěších, Octavia jen 66procentní. Pickup Ford Ranger dosáhl dokonce na 81 procent a je lepší než řada kompaktních hatchbacků.

Více prostoru na motor

Vyšší příď totiž může být paradoxně i výhodou - motor můžete utopit více pod relativně měkkou kapotu, takže po srážce chodec nepřijde do styku s jeho tvrdými součástmi. Důležité je ho také ochránit před drsným dopadem na tuhé A-sloupky. K tomu může kromě optimalizovaného návrhu přídě vozidla sloužit například speciální airbag pro chodce (má ho Volvo V40 nebo Land Rover Discovery Sport), případně aktivní kapota, u níž speciální patrony odpálí její závěsy po nárazu, a zamezí tak ošklivě tvrdému dopadu chodcovy hlavy na tyto strukturální prvky karoserie.

V USA se podle všeho alespoň blýská na lepší čas v oblasti jízdních asistentů: většina tamních automobilek prý NHTSA přislíbila to, že budou od roku 2022 do vozů i v základní výbavě instalovat systémy nouzového brzdění, jež budou reagovat na chodce nebo cyklisty. Ovšem také zde je starý kontinent vepředu. Tento systém je totiž díky tlaku Euro NCAP a jeho důslednému hodnocení jízdních asistentů (od roku 2016 Euro NCAP dokonce autonomní brzdění před chodci testuje) v Evropě v základní výbavě dokonce u vozů nižší střední třídy. Najdete ho třeba u nového Fordu Focus.

Podobné věci lze samozřejmě bagatelizovat a mluvit o jejich negativních dopadech. Zklidňování dopravy může v některých případech a při nevhodné aplikaci negativně ovlivňovat plynulost provozu, strukturální opatření komplikují práci automobilovým designérům, asistenční systémy občas nefungují tak, jak mají, a falešnými poplachy matou řidiče. Celá Evropská unie však oproti Spojeným státům zaznamenává ve statistice chodců zabitých na silnicích opačný vývoj. Unijní statistiky v roce 2016 hlásily 5530 mrtvých pěších, to je o 228 méně než o rok před tím.