Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ospalý řidič je extrémně nebezpečný. Dnešek by měl oslavit spánkem

  16:20
Únava stojí až za pětinou všech dopravních nehod. Nedostatek spánku způsobuje mrzutost, urychluje stárnutí kůže a negativně ovlivňuje soustředění. Spánková deprivace však může také vážně narušit způsobilost k řízení. Schopnosti člověka, který zůstává vzhůru déle než 18 hodin, jsou podle odborníků narušeny v podobné míře jako po konzumaci alkoholu.

Stará pravda, že každý den je důvod k oslavě, dnes platí o to víc. Pátek 15. března oslavme spánkem. Na pátek před březnovou rovnodenností totiž připadá Světový den spánku. Narozdíl od Valentýna a Vánoc na něm obchodníci moc nevydělají, ale o to líp se budeme cítit.

Podle České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu postihuje nespavost 30-45 % dospělé populace. „Ospalost a nespavost představují globální epidemii, která ohrožuje zdraví a kvalitu života,“ uvádí. Méně než jedna třetina nemocných vyhledá odbornou pomoc, přestože většině spánkových poruch lze předejít nebo jsou léčitelné.

Statistika ukazuje, že ve spánku strávíme až jednu třetinu našeho života. Spánek je základní lidskou potřebou, podobně jako jídlo a pití a má zásadní vliv na naše celkové zdraví a pohodu.

Mezi krátkodobé účinky nekvalitního spánku patří negativní dopad na naši pozornost, paměť a schopnost učení. Nedostatek spánku se týká také mnoha psychických potíží, jako jsou deprese, úzkosti a psychózy; 35 % lidí má pocit, že trpí nedostatkem spánku, což se odráží na jejich fyzickém a duševním zdraví.

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Nedostatek spánku nebo nekvalitní spánek jsou častou příčinou dopravních nehod. „Člověk trpící nespavostí má sedmkrát větší pravděpodobnost stát se účastníkem dopravní nehody s následkem smrti nebo vážného zranění než člověk bez spánkové poruchy,“ uvádí Česká společnost pro výzkum spánku a spánkovou medicínu.

Světový den spánku je každoroční událost, která je oslavou spánku a kdy se pořádají akce k důležitým otázkám, které se ho týkají. Připadá vždy na pátek před březnovou rovnodenností, a proto se datum jeho konání každým rokem mění.

Ospalý řidič je nebezpečný

Ospalý řidič, který sotva sleduje vozovku, je nepřítelem sobě i ostatním. Jeho reakční doba se snižuje, riziko narůstá. Únava za volantem je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom sami řidiči nejsou schopní posoudit, zda už je nutné zastavit a odpočinout si. Podle britského ministerstva dopravy téměř 20 procent nehod na hlavních silnicích souvisí právě se spánkem, přičemž asi 40 procent těchto nehod zahrnuje komerční a firemní vozidla. 

Unavený řidič dělá chyby při předjíždění, dodržení bezpečné vzdálenosti či přednosti v jízdě. Nejvyšší riziko únavy za volantem je od půlnoci do čtyř hodin ráno a od dvou do čtyř hodin odpoledne.

Za letní nehody může často únava: mozek nestíhá, varovné je časté mrkání

Ilustrační snímek

Příznakem únavy je třeba to, že si člověk uvědomuje časté mrkání. Odpočatý člověk na něco takového nemyslí. Dalším příznakem jsou zrakové klamy - postavy na krajnici vypadají zdálky jako něco jiného, než se ukážou být zblízka. To je hraniční fáze, oči jsou ještě otevřené, ale mozek už nestíhá rychle zpracovat přicházející informace.

O únavě svědčí i to, že mozek začne lenivět. Řidič, který dosud mluvil s osádkou, zmlkne, není mu do řeči, nechce se mu myslet ani mluvit. Příznakem únavy je také to, že řidič náhle začne zapomínat přepnout zpátky na potkávací světla nebo si nepamatuje, jakou dopravní značku právě minul.

Mozek se neodpojuje naráz, ale postupně jako počítač, který ze stoprocentního výkonu zpomaluje až k vypnutí. Problém je, že s otupujícím vědomím otupuje také pocit strachu. Člověk chápe, že usíná, ale zároveň se v tu chvíli nebojí a chce ještě kus cesty ujet, než si odpočine.

Profesionální šoféři, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou, mají přesně a přísně předepsané doby, kdy mohou řídit a kdy musí odpočívat. A naopak netrénovaní šoféři si pro cestu na dovolenou naordinují často nesmyslné porce kilometrů řízení v kuse, jen aby byli v cíli o několik hodin dřív.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Každou hodinu a půl jízdy by podle odborníků mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Testování mikrospánku

Ford si nechal zhotovit „spánkový oblek“, který umožňuje bezpečně vyzkoušet negativní účinky únavy. „Použili jsme speciální brýle, které napodobují mikrospánek. To je nekontrolovatelná reakce na únavu, která může vést k tomu, že řidič jede deset sekund i déle poslepu, někdy dokonce s otevřenýma očima,“ vysvětluje Gundolf Meyer‑Hentschel, který spánkový oblek vyvinul. „Nechtěl bych řídit ani sedět v autě s někým při takové míře spánkové deprivace. Od obleku si slibujeme, že ti, kteří ho vyzkoušejí, si odnesou větší pochopení pro důležitost spánku.“

Brýle propojené s aplikací v chytrém telefonu dokážou zařídit, že řidič půl sekundy nic nevidí. Doba se potom postupně prodlužuje – až na maximálních deset sekund. V kombinaci se speciální čepicí, vestou a návleky na končetiny, což všechno dohromady váží více než 18 kilogramů, vzniká celkový efekt, jenž se podobá účinkům silné únavy.

„Vystřízlivět je jediný způsob, jak snížit hladinu alkoholu pod maximální povolenou úroveň, a jediný lék na únavu přináší spánek. Zastavit na bezpečném místě a 20 minut si zdřímnout, to může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. A pokud ani to nestačí, měli byste se opravdu dostat domů jiným způsobem,“ varuje doktor Meyer‑Hentschel.

Dopravní nehody jsou nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí. „Ford začlení ukázky spánkového obleku do bezplatných kurzů Driving Skills for Life, které jsou určeny řidičům od 18 do 24 let. Kurzy probíhají i v České republice,“ uvádí Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení Fordu.

  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

Legendární corvetty v Praze. Podívejte, jak se šikovaly ke spanilé jízdě

V Praze se koná 22. mezinárodní sraz ikonických amerických svalnatých sporťáků. Podívejte, jak to corvettám slušelo při slavnostní promenádě Prahou.

22. července 2024

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

V Austrálii sporťáky na zbrojní pas. Jízda bez asistentů je za trestné body

Supervýkonná auta jsou zkrátka jiná, a proto si jejich řidiči v Jižní Austrálii musejí nově pořídit i trochu jiné řidičské oprávnění. Pokoušet se o jeho získání mohou od července, s tím, že od 1....

22. července 2024

Není to málo. Tyto sporťáky s tříválcovými motory vás budou bavit

Tříválcové motory se v minulosti víceméně staly synonymem downsizingu. Nejsou to však jen agregáty určené do malých aut a pro šetření paliva a emisí. Jak ukazuje i aktuální nabídka některých (někdy i...

22. července 2024

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory...